מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא נגה בנווה צדק

אני וסבתי עובדים על הסיפור
סבתי משחקת בצעצוע
בסיפור יסופר על חייה של נגה הילדה בראשית מדינת ישראל

הסיפור של סבתא נגה

סיפור ילדותי בשכונת נווה צדק – השכונה הראשונה בתל אביב.

משפחתה של אמי הגיעה בשנת 1934 לישראל הם עלו ארצה מעיראק דרך דמשק ברכבת לחופי תל אביב והשתכנו בשכונת נווה צדק.

סבתי משחקת בצעצוע

תמונה 1

אמי למדה בבית ספר ונישאה לאבי בשנת 1944 אני נולדתי בשנת 1946. גרנו ברחוב רוקח מספר 11 אני נולדתי בבית חולים "קטן" על שם דוקטור פרויד. גן הילדים שלי היה בבית רוקח בית הספר היסודי שלי היה: יחיאלי. היום "תאטרון סוזאן דאלל".

בשכונה שלנו התגוררו עולים מכל העולם. בחצר שלנו גרנו שלוש משפחות: אנחנו שעלינו מעיראק, משפחה מתימן ומשפחה של ניצולי שואה מפולין. זכור לי שחיי החברה שלנו התנהלו בחצר המשותפת. אנחנו הילדים שיחקנו בחצר והרבה מאד ברחוב וכן בגינה הציבורית. הרחוב היה צר מאד וכמעט שלא הייתה בו תנועת מכוניות. אני זוכרת, משחקים רבים: קלאס, 7 אבנים, מחבואים, תופסת ועוד. קראנו ספרים רבים אותם קיבלנו בספריה הציבורית ושמחנו לשחק במשחקי קופסה.

בית הספר היסודי היה עד כתה ח' ואחר כך עברנו לתיכון מחוזי. אנחנו למדנו ביפו בתיכון עירוני ז'.

בשכונה הייתה אוירה של משפחה אחת גדולה. ערבוב התרבויות הרבות המנהגים השפות והמאכלים יצרו משהו חדש ומאד מעניין. הנשים לימדו אחת את חברתה מתכונים שונים. אני זוכרת מאז הרבה מאד טעמים.

הייתי בת שנתיים ושלשה חודשים כשבן גוריון הכריז על הקמת המדינה. על השמחה והריקודים באותו ערב שמעתי מהורי כשבגרתי אבל את המלחמה אני ממש זוכרת כנראה שהאזעקות נחרטות בזיכרון גם של תינוקת. סבתי הייתה עוטפת אותי ורצה למקלט הציבורי.

בסך הכל הילדות בשכונה הייתה שמחה ומאד השפיעה על כל חיי.

הזוית האישית

אביב קרני: אנחנו נהנינו  מהמפגשים, לכתוב ולשמוע את הסיפורים שקשורים לחיים 60 שנה לפני שנולדתי.

מילון

WhatsApp Web
WhatsApp במחשב

נווה צדק
נווה צדק היא השכונה היהודית הרשמית הראשונה מחוץ לתוואי חומות העיר יפו. השכונה נוסדה ב-1887, כמה שנים לאחר שחומות יפו נהרסו. גבולותיה המקובלים כיום הם בצפון-מזרח רחוב פינס, בדרום-מזרח ואדי שבו עברה מסילת הרכבת לירושלים (כיום פועל בו חניון), בדרום-מערב חניון מנשייה (הקרוי על שם השכונה הערבית מנשייה שהייתה בקרבת מקום) ובצפון-מערב רחוב שבזי. ויקיפדיה

ציטוטים

”בעבר חיי החברה של ילדים התנהלו בחצר,בגינה ובמשחקי חברה ולא בסמרטפונים“

הקשר הרב דורי