מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא הניה

יומלדת 3 שלי עם סבתא
אני חוגג בר מצווה וסבתא מחבקת אותי
הילדות בעפולה

הילדות בעפולה

הניה סבתי מצד אמי, נולדה בעמק יזרעאל בעיר עפולה בתאריך 16.5.42.

העיר עפולה, הידועה גם בכינוי "בירת העמק" נוסדה בשנת 1925. סבתי הניה נולדה להורים מיכאל ופורמה שעלו לארץ לפני מלחמת העולם השניה מפולין.

סבתא מספרת כי היא זוכרת את מלחמת העצמאות שהחלה בשנת 1948, כאשר הייתה בת שש. העיר עפולה הופצצה מן האוויר על ידי מטוסים עיראקיים ופצצה פגעה באחד הבתים. סבתא זוכרת כי בזמן המלחמה הסיעו אותם לבית הספר שהיה במרחק לא גדול מביתה, באוטובוסים משוריינים. באותה תקופה לא היו מקלטים ובזמן שהייתה אזעקה, היו יוצאים מהבית ומסתתרים בתעלה שאביה חפר בחצר.

לסבתי אחות אחת, וביחד עם ההורים הם היו 4 נפשות שחיו וישנו בבית קטן שכלל חדר שינה אחד. סבתא מספרת כי אהבה מאוד ומתגעגעת לאוכל שאמא שלה היתה מכינה: גפילטע פיש,רגל קרושה,כרוב ממולא,מרק חמיצה מסלק ועוגות שמרים חמות וטעימות.

שכונת הפועלים בעפולה, בו התגוררה סבתי, הייתה שכונה שבה כולם הכירו את כולם. המבוגרים היו יושבים על הספסל ומדברים, והילדים היו משחקים ברחובות ב"משחקים של פעם": 5 אבנים, קלאס, חבל, מחניים ועוד. סבתא זוכרת במיוחד גם את משחק המונופול שנקרא אז "ריכוז".

ההורים של סבתא היו אנשים טובים ואמא של סבתא כל שישי הייתה מכינה עוגות ומחלקת לכל השכונה, ההורים היו שקטים וצנועים ולא היה להם בעיות עם אף אחד, כולם אהבו אותם.

בבגרותה, סבתא למדה בבית הספר לאחיות בבית חולים העמק בעפולה, ועבדה שם כאחות במשך 40 שנה. במהלך 18 השנים האחרונות, מאז פרישתה לגמלאות מתנדבת פעם בשבוע בבית החולים.

הזוית האישית

אביב משה: אני הנכד של הניה חיאל, ממש נהנהתי מהעבודה הזאת ולמדתי הרבה דברים על ילדותיה של סבתא ומשפחתה. דברים ששמעתי פעם ראשונה והיה לי ממש כיף לשמוע. אני מאחל לסבתא בריאות ושתמיד תספר את סיפורי הילדות שלה לכל מי שתוכל.

מילון

גמלאות
פרישה לפנסיה

ציטוטים

”"אמא שלי היתה אישה ממש טובה בכל יום שישי היתה אופה עוגות ומחלקת לכל השכנים"“

הקשר הרב דורי