מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של סבתא בהגיעה לארץ ישראל.

סבתא ואני במפגש
סבתא יהודית וסבא רבא בחוף השקט
חוויות ילדות של סבתא

סבתא יהודית נולדה בגרמניה והוריה נולדו  בפולין. הוריה של סבתא החליטו לעלות לארץ ישראל ואבא של סבתא עזב את גרמניה ועבר אימונים בבריגדה הצ'כית.
 

תעודת עולה של משפחתנו

תעודת עולה של משפחתנו
סבתא יהודית, וסבתא רבתא שלי וכל המשפחה מצד האם הגיעו למרסי שבצרפת ועלו על אוניה שקראו לה "פאן-יורק" שהביאה אותם לנמל חיפה. משם שלחו את כל המשפחה למחנה עולים שבפרדס חנה. באחד הימים מרים שהיא סבתא רבתא החליטה שהיא לא מוכנה לגור במחנה עולים יותר, לפיכך יום אחד תפסה טרמפ לכיוון חיפה והגיעה לעיר התחתית שם היו הרבה בתים נטושים בעקבות בריחתם של הדיירים הערבים שגרו שם. 
אמי ואני בסמטאות העיר התחתית בחיפה

אמי ואני בסמטאות העיר התחתית בחיפה
כל האירוע הזה התרחש ב-12/1948 כשסבתא יהודית הייתה בת שנה וחצי. לאחר חיפושים מרים סבתא רבתא שלי מצאה דירה נטושה בבנין שכלל שתי קומות. היא מצאה מישהו  שהיה מוכן לשמור על הבית, כמובן תמורת תשלום עד שהיא תביא את משפחתה מפרדס חנה. התקופה הזו נשמרה בזכרונה של סבתא יהודית כאחת התקופות המאושרות בילדותה.
 
הם שהו במחנה העולים בפרדס חנה מ-23.12.48 עד 12.1.49 לפני שהם עזבו את מחנה העולים הם היו צריכים לחתום על ויתור תביעות לשיכון וכן לא קיבלו המחאות לקבלת ציוד ממחלקת הקליטה. הכתובת החדשה היתה רחוב סטנטון 25 חיפה. בעקבותיהם הגיעו לעיר התחתית בחיפה רוב החברים והמכרים ושאר המשפחה ששרדה את המלחמה.כולם גרו בשכנות כך שנוצרה קומונה קטנה בסמטאות העיר התחתית.
כילדה סבתא יהודית רכשה חברים רבים,הם  שיחקו בחוץ,הלכו לאותו גן ילדים שם הגננת היה דבורה והיא היתה צברית ילידת הארץ. ניתנה הוראה שכולם צריכים לדבר בעברית ולא שפות  מהגלות. וכך למדו את שפת העברית וגם בבתי הילדים החלו ההורים ללמוד ולדבר עברית.
 
בליל של שפות בגן הילדים בעיר התחתית של חיפה

בליל של שפות בגן הילדים בעיר התחתית של חיפה

 

כולם היו משפחה אחת גדולה.
ואז החלו להגיע לארץ הרבה עולים ונוצר מחסור במזון  ובגדים.וגם היתה הוראה מהממשלה בראשות ראש הממשלה דאז בן גוריון להשתמש רק במוצרים תוצרת הארץ.
ההוראה ניתנה בתאריך 4.1949. והוכרז על הנהגת משטר צנע. הממשלה הכינה תקציב חודשי לכל אזרח והיא חילקה פינקסי מזון  ושם היו תלושי אוכל בעזרתם היה אפשר לקבל את מנות האוכל, בסך 6 לירות לחודש. החלוקה היתה כדלהן: 360 גרם לחם ליום,60 גרם קמח תירס, 60 גרם לחם לבן,17 גרם אורז,58 גרם סוכר. 750 גרם בשר לחודש, 200 גרם גבינה רזה לחודש, 12 ביצים לחודש ו3,5 קילוגרם תפוחי אדמה. וכן תלושים לבגדי עבודה.
 

תווי קניה לבגדי עבודה

תווי קניה לבגדי עבודה
 
כמובן שזה לא הספיק. התינוקות קיבלו בתחנות טיפות החלב צנצנות עם אוכל מרוסק כמו ירקות עם בשר ופירות. היה צריך להגיע כל יום לקבל את מנת האוכל עם תלושי המזון. יום אחד נישלחה סבתא יהודית להביא אוכל לאחותה התינוקת, בדרך חזרה הביתה היא מעדה ונפלה וצינצנת האוכל התרסקה לרסיסים היא חזרה לתחנת טיפת החלב ובבכי מר היא סיפרה לאחות מה שקרה.ולאחר התיעצות עם הצוות הוחלט לתת מנת אוכל נוספת בלי תלושי ההקצבה.
חלק ממשפחתה של סבתי היגרו לארצות הברית ומדי מספר חודשים היו מגיעים אליהם חבילות עם מזון משומר,המון שוקולד, בגדים ומשחקים.היות שנוצר שוק שחור סבתא רבתא היתה יוצאת לשוק שבו התגודדו אנשים עם מוצרים שונים  שהם קיבלו מארצות הברית או מהגוינט .ועשו החלפות בין המוצרים ,כך לא היה חסר לנו חמאה,ביצים ולפעמים אפילו חתיכת עוף.האחים של סבתא רבתא היו בקיבוץ ומדי פעם דאגו לשלוח לנו תפוחי עץ או תפוזים ואז המשפחה חגגה מסביב לשולחן וכל אחד קיבל פלח כדי שיספיק לכולם ושאף אחד לא יקופח.
היה מחסור רב באוכל אבל כולם היו שמחים ,מאושרים והסתפקו במועט. סבתא יהודית מספרת שאת אבא שלה היא לא זכרה כלל,עד גיל שלוש מפני שהיה מגוייס לבריגדה הצ'כית. היתה הוראה מראש הממשלה דוד בן גוריון להתגייס ולהקים את צה"ל וחלק מהאימונים נערכו בצ'כיה.לפיכך פגשה אותו לראשונה בגיל שלוש והיא זוכרת היטב את הפגישה הזו.היא נפלה לזרועותיו ולא עזבה אותו,היא עברה בין בתי החברים והמכרים וסיפרה לכולם בהתרגשות שגם לה יש אבא….מאז ועד היום הם קשורים מאד אחד לשני.
סבא רבא שלי הוא היום בן 95. להלן מצורפת תמונה ראשונה שצולמה עם אביה כשחזר ועם משפחתה. התמונה צולמה ב-25.4.1950,בפוטו בנדטסון מומחה לצילומי ילדים בחיפה רחב סטנטון 49.
25 אפריל 1950:  צילום משפחתי ראשון עם אבי שהשתחרר מהבריגדה בצ'כיה

25 אפריל 1950: צילום משפחתי ראשון עם אבי שהשתחרר מהבריגדה בצ'כיה
 
כיום זה מתחם בית המשפט ומשרדי הממשלה בחיפה. משפחתה של סבתא יהודית לא עזבה את חיפה.בשנת 1954 הם עברו מהעיר התחתית וגרו ברחוב יפה נוף.ובשנת 1958 עברו להתגורר בשכונת נוה שאנן שם הם גרים עד היום. סבתא יהודית וסבא אריק גרים גם בחיפה בשכונת אלמוגי וכולם מאושרים עם זכרונות יפים וגעגועים לעבר המתוק ….. 
 
תשע"ו

מילון

סוכנות יהודית
הוקמה בשנת 1929, גוף שפעל למען השבתם הביתה של למעלה מ-3,000,000 עולים,ייסדה מעל 1,000 ישובים ברחבי ישראל,חינכה מעל 3,000 ילדים בעליית הנוער והקימה מעל 1,500 מוסדות חינוך ותרבות.

ג'ויינט
ארגון צדקה יהודי אמריקאי שנועד לסייע ליהודים באשר הם.הג'וינט סיפק סעד לעולים על ידי אספקת מזון, לבוש ותרופות ועדיין ממשיך לעבוד ולפעול למען האוכלוסיות החלשות,ילדים במצוקה,עולים חדשים וכו'.

משטר צנע
החלטת הממשלה בראשות דוד בן גוריון לפיו יחולקו מוצרים בכמות מוגבלת ושווה לכל תושב .בראש עמד השר הממונה דב יוסף

שוק שחור
מרמז לעיסקות הנעשות ב״חושך״,כלומר מחוץ לטווח הראיה של החוק.שוק שחור מתפתח כאשר הממשלה מגבילה על ייצור ואספקה של מוצרים וכאשר הביקוש להם רב מהמצוי

ציטוטים

”התינוקות קיבלו בתחנות טיפות החלב אוכל מרוסק כמו ירקות עם בשר,פירות בצנצנות תמורת תלושי מזון.“

הקשר הרב דורי