מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של נעמי רוזנפלד בתל אביב

סבתא נעמי והנכדה תמר
סבתא נעמי בילדותה
סיפורה של סבתא נעמי רוזנפלד

ילדותי בתל אביב

סיפורה של סבתא נעמי רוזנפלד לנכדתה תמר:

שמי נעמי. נולדתי בתל אביב בשנת 1942, בארץ שלטו האנגלים ובארופה היתה מלחמה איומה.

הורינו הגיעו ארצה בשנת 1935 מורשה ומלודג'. אבא ואימא שלי הגיעו כציונים לאחר סיום לימודיהם מפריז ומברלין. אבא שלי היה בקבוצת האקדמאים היהודים, הקונפדרציה של האקדמאים הציונים. ההורים שלי הגיעו ממשפחות מפוארות ודתיות. רוב בני המשפחה היו משכילים, רופאים או מוזיקאים.

תמונה 1

אני זוכרת את הכרזת המדינה, כל המשפחה יצאה ורקדה כל הלילה.

אני זוכרת גם, שבילדותינו בנינו על העץ בית, מדי יום אני ואחותי טיפסנו עם חבל על העץ. ישבנו שם עם חברים שיחקנו אכלנו וקראנו ספרים. באותו הזמן בארץ הייתה תקופת הצנע, וחילקו למשפחתינו תלושי מזון. בנוסף לתלושים הינו מקבלים חבילות מהמשפחה שלנו באמריקה. השתמשנו בבגדים משומשים (יד שנייה).

בבית לא הייתה מכונת כביסה, והדירה היתה קטנה מאוד. מדי לילה סחבתי מיטת ברזל שעליה ישנתי. ירדנו לחוף הים לבד, ילדות קטנות עם לחם וביצה קשה וטבלנו את הביצה במים בשביל להמליח אותו. מדי בוקר הגיע החלבן על האופנוע, הייתי יורדת עם סיר והחלבן היה ממלא את הסיר בחלב. הינו קונים קרח וסוחבים חצי בלוק במלחציים הביתה. מלפפונים, תפוחים ואגסים לא ראינו.

לאחר הכרזת המדינה פרצה מלחמת השחרור. אני, אימא שלי ואחותי ישבנו מתחת למדרגות.  אני זוכרת את העולים החדשים, שהגיעו אחרי המלחמה שגרו במבואה בחדד המדרגות ועזרנו להם. בילדותינו שיחקנו ברחוב, אופניים לא היו לנו. גרנו ליד גן החיות. מעל גן החיות הייתה בריכת השקיה, גן הדסה, בה למדנו לשחות. אני זוכרת, את השלג הראשון בתל אביב, את הארטיקים הראשונים והגזוז. קראנו המון, שיחקנו, צחקנו ונהנינו.

תמונה 2

הזוית האישית

סיפורה של סבתא נעמי רוזנפלד סופר לנכדתה תמר, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר הדר, בהדרכת המורה הני כהן והנחייתה של המדריכה אריאלה שגיא.

מילון

צנע
במקרו-כלכלה, צנע מתייחס למדיניות של הקטנת גירעון תקציבי באמצעות צמצום הוצאות על ידי הפחתת ההטבות והשירותים הציבוריים הניתנים. מדיניות צנע לרוב מאומצת על ידי ממשלות כדי לצמצם את הגירעון, יחד עם מדיניות העלאת מיסים שנועדו לחזק את כושר הפרעון הפיסקלי לנושים בטווח הארוך. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני זוכרת, את השלג הראשון בתל אביב“

הקשר הרב דורי