מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של אסיה בריגה

אני התלמידה והמחשב
אני בנערותי בשעור אמנות
אני אסיה רבן, נולדתי בעיר ריגה, בירת לטביה

אני אסיה, נולדתי בשנת 1952, בעיר ריגה, בירת לטביה,שבברית המועצות לשעבר. נולדתי בבית חולים במחלקת יולדות במשקל של 3.500 צבע עיני ירקרק-אפור, ביה"ח עדיין קיים.שמי אסיה – עיבוד שם של סבי ז"ל יחזקאל שלא הכרתי כי הוא נספה בשואה.

עיר הולדתי ריגה

ריגה, זאת עיר ידועה כעיר יפהפייה מבין המדינות הבלטיות, עיר ירוקה ליד הים הבלטי. אני ביקרתי בגן ויש לי זיכרונות נעימים משם, עשינו כיף, שיחקנו בארגז החול, מרוצי ריצה, ציור ועוד. בילדותי שיחקתי הרבה משחקים בחבל. הייתי רוקמת שטיחים, תמונות לקיר.
 
                                                         העיר העתיקה ריגה – ויקיפדיה 
 
תמונה 1
 

אהבתי לקרוא ספרים. הלכתי לבית הספר והייתה לי מורה שהכרתי והיא הכניסה אותי לעולם האומנות.הייתי מעורבת בלמידת המסרים שהיו מועברים בתמונות על ידי ציירים מפורסמים.

הייתי בתנועת נוער פיאונר -זאת קשירת עניבה אדומה, שם למדתי להיות בחברת ילדים ולעזור בכל דבר – לזולת ולתת כבוד למבוגר, לעזור ולתמוך בצמיחה של חברה טובה יותר. עדיין יש לי זיכרונות נעימים משם.למדתי את המקצוע- אחות ועבדתי בבית חולים. אך עם הזמן כשגדלתי

התחלתי להרגיש "זרה" בחברה כי אני יהודייה, הרגשתי שנאה מהזרים כלפיי, "אנטישמיות". לאחר מלחמת ששת הימים המצב החריף והיהודים התחילו לעלות לארץ ישראל. גם אני עליתי ארצה בשנת 1973 בשעה 18.06 – חודשיים לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים.

רק כאן הצלחתי להרגיש שאני "שייכת", כאן אני לומדת דברים חדשים במדינה שלי ומנסה להיות מעורבת בעשייה עד כמה שניתן.

העשרה

ריגה: "ריגה היא עיר הבירה של לטביה. ריגה ממוקמת לחוף הים הבלטי, בפתח נהר דאוגבה (נקרא גם "דווינה המערבית") והיא העיר הגדולה ביותר במדינות הבלטיות".

יהודי ריגה: "במהלך מלחמת העולם השנייה נכבשה ריגה בתחילה בידי ברית המועצות ולאחריה בידי הנאצים. אלו ריכזו את יהודי העיר בגטו ריגה. ב-4 ביולי 1941 הוצת בית הכנסת על מתפלליו, בידי הנאצים. בספטמבר 1941 קיבלה ההנהגה הנאצית החלטה לגרש את יהודי גרמניה לשטחים שנכבשו בברית המועצות. ב-2 באוקטובר 1941 החליטו הימלר והיידריך כי אלו יגורשו לריגה, לטלין ולמינסק. על מנת להכין את גטו ריגה לבואם של יהודי גרמניה, נרצחו בנובמבר 1941 בין 25,000 ל- 28,000 מתושביו ו- 4,000 גברים כשירים לעבודה נותרו בחיים". ויקיפדיה

תשע"ו, 2016

מילון

תנועת נוער
ארגון של בני נוער העוסק בחינוך בלתי פורמלי

ריגה
ריגה היא עיר הבירה של לטביה. ריגה ממוקמת לחוף הים הבלטי, בפתח נהר דאוגבה (נקרא גם "דווינה המערבית") והיא העיר הגדולה ביותר במדינות הבלטיות. יהודי ריגה במהלך מלחמת העולם השנייה נכבשה ריגה בתחילה בידי ברית המועצות ולאחריה בידי הנאצים. אלו ריכזו את יהודי העיר בגטו ריגה. ב-4 ביולי 1941 הוצת בית הכנסת על מתפלליו, בידי הנאצים. בספטמבר 1941 קיבלה ההנהגה הנאצית החלטה לגרש את יהודי גרמניה לשטחים שנכבשו בברית המועצות. ב-2 באוקטובר 1941 החליטו הימלר והיידריך כי אלו יגורשו לריגה, לטלין ולמינסק. על מנת להכין את גטו ריגה לבואם של יהודי גרמניה, נרצחו בנובמבר 1941 בין 25,000 ל-28,000 מתושביו, ו-4,000 גברים כשירים לעבודה נותרו בחיים.

ציטוטים

”בילדותי שיחקתי הרבה משחקים בחבל. הייתי רוקמת שטיחים, תמונות לקיר“

הקשר הרב דורי