מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה ונעוריה של תמרה פריזר

הצמיד היפה מסבתא
צמיד שקיבלתי מסבתא שלי
סיפור נעוריי מנקודת מבטי

שמי תמרה, נולדתי בלוב, שנקראת בנגאזי. זו הייתה ארץ תחת שלטון אנגלי איטלקי והיא עברה את השואה בזמן הגרמנים, הוריי היו בלוב ועברו גם את כל השואה בינואר 1945.

עלינו לארץ בשנת 1950, גרנו בגבעת אולגה וביתנו היה מאוד גדול, על חוף הים הזוהר. גרנו חמש אחיות בחדר אחד גדול ושני אחים בחדר אחר, המבטח היה מאוד מאוד גדול עם שולחן אוכל שמתפרס לשבעה ילדים ואימנו הייתה יושבת שם ומלמדת אותנו היסטוריה. היא לימדה אותנו את ההיסטוריה וסיפרה לנו על מלחמות העולם ובנוסף לימדה אותנו על הרבה ארצות כמו איטליה למשל ועל איך היא נראתה בתקופתה, בבית ספר, בגבעת אולגה למדתי גם אומנות עם כל חברותיי.

נהגנו לחגוג את כל החגים: בחג הפסח כל המשפחה הייתה חוגגת ביחד. משפחה גדולה מאוד, אימנו הייתה מבשלת ואבינו היה עושה את כל הקניות. אני זוכרת במיוחד את יום כיפור, היה לנו שטיח ענקי בסלון וכל הילדים היינו ישנים ומשחקים על השטיח עם שמיכות וכריות. גם הילדים של השכנים הי באים וכולנו היינו שם ביחד. היינו הולכים אחר כך לבית הכנסת, אבינו היה לוקח את טליתו הגדולה וכל הילדים היו נכנסים מתחת לטלית לקבל ברכה. היינו מצטופפים כי לא היה מקום. בחג סוכות הייתה לנו סוכה גדולה מאוד והכי הרבה אהבנו ללכת לישון בסוכה. אם היה יורד גשם, ישר היינו בורחים. אימנו הייתה מכינה לנו מאכלים מאוד מיוחדים לחג כמו לביבות מיוחדות.

חגגתי את בת המצווה ביחד עם כל משפחתי והלכנו לבית הכנסת והרב בירך את כל אחיי וכמובן אותי, אמי הכינה מעדנים ואוכל ועוגות וכל הדברים הכי מיוחדים. סבתא שלי שמאוד אהבתי אותה היא הייתה אישה יפיפה היא הייתה סורגת לי וכותבת לי, היא לקחה אותי לחנות וישבנו שם ביחד וקנינו ארטיק, כי לא היה כסף ואז הלכנו לטייל בגן יפיפה הכל ירוק ופסלים הרבה מאוד מאוד יפים.

אהבתי את חג שמחת תורה, כי היינו יוצאים לרחובות עם דגלים ושרים ומקבלים הרבה מאוד ממתקים. היינו יוצאים גם עם נרות, כי היה חושך. כל המשפחה יצאה עם עששיות והלכנו יחד לבית הכנסת שם נתנו לנו עוד ממתקים ועוגיות מיוחדות.

הייתי רואה את הים, הוא היה ריק מאנשים והיה בים כמו אי יפה שהיה כולו סלעים שהיו נראים כמו בני אדם. אהבנו מאוד להתחבא שם בסלעים ולהשתולל שם, היינו שוחים בים ומשחקים בחולות ותופסים דגים היה מאוד כיף ורגוע.

בתור ילדה אהבתי להציק לאחרים. אהבתי מאוד לרקום, הייתי רוקמת מפות וכל דבר שהייתי רואה.אהבתי מאוד מאוד לקרוא, למרות שלא היו אז הרבה ספרים, קראתי ספרים באיטלקית על המיתולוגיה היוונית. הכי אהבתי את הסיפור על האלים על הטיטנים, אהבתי שם את סיפורי האהבות וההרפתקאות, מהדמו הכי אהבתי שם את אלנה היא הייתה פיה יפיפה ואהבתי אותה כ"כ שיערה היה ארוך עד מותניה. היה לנו שיר באיטלקית על צוענים, אמי הייתה שרה לנו אותו לפני השינה והייתה מספרת לנו סיפורים על האגדות.

המאכלים שהכי הכי אהבתי היו שאמי הייתה מכינה לנו סוכריות, לא כמו היום, אלא סוכריות מסוכר, אכלנו אותם כל יום. שמו אותם כשהם חמים מאוד היו זורקו את  התערובת על השיש כדי שיתקרר.

אני זוכרת את החתונה שלי כאירוע מאוד מאוד יפה. אני לבשתי שמלה של "מסכית" מעבודת יד. הייתה ארוחת ערב לכל המשפחה וכולם היו שם. אמי עלתה לבמה ושרה לנו שירים באיטלקית והייתה מוזיקאית טובה מאוד.

הזוית האישית

ליאור פריזר: מאוד נהנתי מהעבודה, גיליתי דברים שלא ידעתי על סבתא שלי ומאוד נהנתי שהיא דיברה איתי.

מילון

טיטאנים
הם צאצאי אורנוס וגאיה והורי האלים האולימפיים מהמיתולוגיה היוונית.

ציטוטים

”תמיד הייתי עם המשפחה שלי.“

הקשר הרב דורי