מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה ובגרותה של סבתא מלכה גיל בראשון לציון

סבתא ואני
סבתא מלכה
תקופת ילדותי עברה עלי בעיר ראשון לציון

שמי מלכה, סוזי גיל, נולדתי בשנת 1950 לבית משפחת לוי. השנה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי

הורי גרו בראשון לציון, בבית דירות משותף עם כמה משפחות והחצר הייתה משותפת לכולם. זו הייתה שנת 1950. השכונה הייתה ברובה של עולים חדשים וביניהם גם עולים ותיקים.

כעבור כארבע שנים עברנו לשכונה חדשה שהייתה מאופיינת בבתים נמוכי קומה עם חצר לכל בית. כמובן לא היו גדרות בין הבתים והמעבר היה חופשי ביניהם. בשכונה הייתה חנות מכולת אחת, כמו כן כמה בתי כנסת בהתאם לתפוצת האנשים למשל בית הכנסת של התימנים, בית הכנסת של הספרדים ושל האשכנזים וכו'.

הבית בו גדלתי היה קטן. חדר אחד, כניסה מטבח ושירותים. מאחר והייתי בת יחידה להורי, אז זה הספיק לנו.

ברחוב הסמוך לביתנו היתה מרפאה וכן מספר גני ילדים בהתאם לגילאיי הילדים וכן בית ספר אחד.

לגן הילדים צעדנו אני ואמי כל בוקר. הגן היה ברחוב בילו רחוב אחרי הבית בו גדלתי ולידו היה מגדל המים שבלט מכל נקודה בעיר. יש לי זכרונות נעימים מהגן במיוחד שחגגנו ימי הולדת לילדים וחגים. את תקופת הלימודים העברתי בבית ספר חביב בעיר שהוא גם בית הספר העברי והוותיק ביותר בישראל. לאחר מכן בתקופת התיכון למדתי בגימנסיה הריאלית בראשון לציון. בשנות השישים לתיכון קראו גימנסיה. באותם הימים לא הייתה חלוקה למגמות כנהוג היום. כולם למדו את אותן המגמות. כמובן שהיו גם בתי ספר מקצועיים כמו אורט למשל ושם הייתה חלוקה למגמות כמו חשמל, מיזוג אויר, נגרות, מסגרות וכדומה.

לאחר תקופת הגמנסיה כל התלמידים התגייסו לצבא לחיילות השונים.

ביתקופת ילדותי, באותם השנים, לא היה נהוג לחגוג בר מצוה או בת מצוה רמת משתתפים כמו היום, נהגו להזמין באותם הימים את המשפחה הקרובה לחגוג בארוחת ערב משפחתית. אוכלים שותים שרים ושמחים.

הזוית האישית

סיפורה של סבתא מלכה תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

בית הספר חביב
בית הספר "חביב" בראשון לציון הוא בית הספר העברי הראשון בעולם ובארץ ישראל שבו כל מקצועות ההוראה נלמדו בעברית. בית הספר נוסד בשנת ה'תרמ"ו (1886) ופעיל עד היום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” יש לי זכרונות נעימים מהגן“

הקשר הרב דורי