מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדה ציונית מבומבי

פנינה וגיורא ז"ל עם הנכדים, 1978
הוריה של פנינה שבע ויוסף בבומביי, 1956
סיפור חייה של פנינה

פנינה נולדה בהודו בעיר קליין שבבומבי, בתאריך 4.6.1938. אימה של פנינה, שבע, הייתה עקרת בית ואביה יוסף היה נהג קטר שהתחיל את עבודתו ברכבת מגיל צעיר כדי לפרנס את משפחתו, הוא התחיל כממלא פחם משם עלה בדרגות. להוריה של פנינה היו אחד עשר ילדים: שישה בנים וחמש בנות ופנינה היא השביעית. כיום מתוך אחת עשר ילדים נשארו שלושה, פנינה, אחיה שלמה שעלה יחד איתה לארץ ואחותה מרים. פנינה ואחיה למדו בבית ספר אנגלי, בכל יום היא הייתה נוסעת עם אחיה בטראם זוהי בעצם חשמלית.

חבורת הנוער בשדה התעופה בבומביי 1950

תמונה 1

יום אחד הגיעו שליחים של הסוכנות ששלח בן גוריון, אריה ויפה לביא, לגבש קבוצות של ילדים שיעלו לארץ ישראל מטעם הסוכנות. פנינה הלכה עם אביה למפגשים ומאז היא החליטה שהיא רוצה לעלות לארץ למרות שלא ידעה איפה פלשתינה נמצאת. אביה של פנינה הכריח את שני אחיה הגדולים להצטרף אליה כדי שישמרו עליה. בשנת 1950 פנינה ושני אחיה עלו לארץ יחד עם קבוצה של שלושים וחמישה ילדים נוספים. פנינה הייתה הכי צעירה, בת 12.

תחילה הם הגיעו לשער העלייה, זהו מחנה אוהלים ליד חיפה. לאחר מכן הם הועברו לבית ילדים באחוזה. ומשם הם עברו לקיבוץ מעין צבי שם הם ישנו בצריפים. למשך שנה פנינה הייתה בוכה מגעגועים בכל יום ורצתה לחזור להוריה שבהודו, אחיה כעסו עליה משום שהיא הייתה הסיבה שהם עלו לארץ. בקיבוץ הם היו קמים בשמונה בבוקר עובדים למשך ארבע שעות ולאחר מכן הם היו לומדים ארבע שעות אחר הצהריים ובערב היו להם פעילויות שונות.

הוריה של פנינה עם אחותה הצעירה מרים, 1950

תמונה 2
בגלל שפנינה הייתה הילדה הכי קטנה בקבוצה כשכל שאר הילדים התגייסו לצבא היא נשארה בקיבוץ, העבירו אותה לבית ילדים שם היא הייתה בחדר ביחד עם חברתה גילה. בנוסף היא קיבלה הורים מאמצים, הילדה ומנה שפיגלגלס.

בשנת 1956 שבוע לפני מבצע סיני, פנינה התגייסה לצבא. היא הייתה בת שמונה עשרה ושירתה בחיל חימוש. בזמן הצבא פנינה הכירה את מי שלימים יהיה בעלה, גיורא סטולוביץ' שהוריו יצחק וחיה הם ממייסדי קריית עמל. גיורא נולד בשנת 1936 הוא היה בן יחיד להוריו. גיורא לחם במתלה במצע סיני ונפצע מרסיסים בזמן שחבש את חברו. במשך השנים הוא עבד בחריטה ולאחר מכן עבד בחינוך מיוחד במוסד ילדים רמת הדסה.

פנינה וגיורא ביום חתונתם, 1957

תמונה 3
לאחר שנה פנינה וגיורא התחתנו. תחילה הם גרו יחד עם הוריו של גיורא ולאחר מכן קנו בית בשיכון עולים ברחוב העליה. בשנת 1959 נולד אופיר בנם הבכור, בנוסף בשנה זו עלו הוריה של פנינה לארץ. לאחר כשנתיים וחצי הם עברו לרחוב הגפן שיכון האנגלוסקסים. בשנת 1963 נולדה בתם סמדר לבסוף הם בנו בית ברחוב אלכסנדר זייד במגרשו של אביו של גיורא. שם נולד בנם השלישי זהר בשנת 1970. תוך כדי שנים אלו פנינה עבדה בתור מזכירה במכללת אורנים.

פנינה וגיורא היו נשואים ארבעים ושמונה שנים. בשנת 2005 גיורא נפטר. כיום לפנינה יש תשעה נכדים. לבנה אופיר ואשתו קלרה יש שתי בנות ובן, לבתה סמדר ולבעלה אשר יש בן ובת ולבנה זהר ואשתו שירלי יש שלוש בנות ובן.

הזוית האישית

פנינה: נהניתי מהפגישה עם טליה. נערה חמודה, אוהבת, מתעניינת ומקשיבה עם סבלנות רבה. היה לי נעים להיפגש איתה. הייתי רוצה לאחל לה הצלחה בלימודים ובכל תחום שתבחר.

טליה: שמחתי להכיר את פנינה אישה נחמדה אוהבת עם סיפור חיים מעניין. מאוד נהניתי מהמפגש והשיחות איתה. אני רוצה לאחל לפנינה הרבה אושר, בריאות ושתהנה עם המשפחה והנכדים

מילון

טראם
חשמלית

ציטוטים

”פנינה ושני אחיה עלו לארץ יחד עם קבוצה של שלושים וחמישה ילדים נוספים. פנינה הייתה הכי צעירה, בת 12“

הקשר הרב דורי