מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדה בצל מלחמות ישראל

שחרור הכותל
ספר התורה חוזר- בשחרור הכותל
זיכרונות מלחמה של ילדה בירושלים

ילדותי במחלחמת סיני
המלחמה הראשונה הזכורה לי הייתה מלחמת סיני או כפי שקראו לה "מבצע סיני".
הייתי ילדה בכיתה- א' ולא הבנתי בדיוק מה קורה. אני זוכרת שאבי היה מגויס ולכן לא היה בבית כמה ימים.
לבתינו הגיעה קרובת משפחה ניצולת שואה שגם בעלה היה מגויס והיא באה לבתינו עם שני בנותיה (גם לי הייתה אחות אחת והיינו בערך באותם גילאים).
אני זוכרת שקרובת משפחתנו הייתה מבוהלת ודאוגה מאוד, הרבה יותר מאשר אימי שנחמה אותה ועודדה אותה ככל יכולתה. לימים הבנתי שמוראות השואה חזרו אליה בכל עוז והיא הייתה כמעט מיואשת מהמצב אבל ב"ה- שני הבעלים המגויסים חזרו בשלום.
בימי המלחמה שמרנו על האפלה, הדבקנו ניירות שחורים על החלונות כדי שמטוסי האויב, אם יחדרו לשטח ישראל לא יוכלו להבחין באור ולדעת היכן הבתים כדי להפציץ אוכלוסיה אזרחית.
המלחמה הבאה שחוויתי הייתה מלחמת ששת הימים ב-1967.
נערותי במלחמת ששת הימים
באותם ימים הייתי נערה צעירה בכתה- י"א. האווירה בארץ הייתה קשה מאוד. מיום העצמאות החלו בגיוס מילואים כי המדינות הערביות השכנות איימו במלחמה, הם שדרו שדורי איומים למדינת ישראל.
אני זוכרת שהקשבתי ל"קול הרעם מקהיר", בו היה שדרן ערבי שדבר עברית רצוצה, צחק ולגלג על צה"ל ועל מנהיגי המדינה והבטיח שהם, "צבא השחרור", יכבשו בסערה את כל המדינה ויחסלו את מדינת ישראל.
למרות שידענו שהדברים הם תעמולה בלבד חששנו מאוד. ואכן בוקר אחד, שנראה כבוקר רגיל מאוד- הגעתי לבית הספר בשעה 8:00. בקושי הספקתי להתמקם והנה צפירות עולות ויורדות- המלחמה החלה.
המנהלים הורו לכל התלמידות לחזור לביתן מיד! תוך דקות אחדות בית הספר התרוקן ומצאתי את עצמי רצה הביתה להורי, שכבר דאגו לי מאוד. נראה היה להם שהתמהמתי יתר על המידה…
לאבי הייתה חנות של ניירות ומכשירי כתיבה בשוק מחנה יהודה, כשהגעתי הביתה אבי חיכה לי וביחד הלכנו לחנות כדי לספק גיליונות נייר שחורים ודבק נייר לאנשים שהיו זקוקים להם, אנשים שלא האמינו שהמלחמה אכן תגיע ולא הזדרזו להצטייד כראוי. התור של האנשים שחכו מחוץ לחנות היה ארוך מאוד וכאשר נפתחה החנות הגיעו עוד ועוד אנשים, עד שהגיעו אנשי הג"א (הגנה אזרחית) והאיצו באנשים להיכנס למקלט שהיה בבית- הספר ברחוב כי"ח. הם הורו לנו לסגור את החנות וכך מצאנו את עצמנו במקלט עם עוד עשרות אנשים.
מבחוץ כבר שמענו את הדי הפגזים שנפלו ברחובות ירושלים. ברגע שאיש הג"א לא עמד בפתח המקלט, הורה לי אבי להצטרף אליו ויחד חמקנו החוצה מהמקלט והתחלנו לרוץ הביתה. מעל ראשנו חג מטוס- בגובה נמוך- היה זה המטוס הראשון שחג בשמי ירושלים. (מאז הסכם שביתת הנשק, לא הורשו מטוסים להיכנס לתחום האווירי של ירושלים), המטוס היה מטוס קרב ישראלי, אך אבי ואני לא ידענו זאת ופחדנו מהפצצה והשתטחנו על הכביש.
כך הגענו הביתה לשכונת גאולה. לשכננו היה מקלט בביתם והם הזמינו את משפחתנו לשהות אצלם במקלט.
 
ב"ה לאחר יומיים של שהיה במקלט כבר הגיעו אלינו ידיעות שעברו מפה לאוזן על הנס הגדול שקרה- כבוש הכותל ושחרור ירושלים ביון כ"ח באייר תשכ"ז.
 
תשע"ו 2016  

מילון

האפלה
שיטה טקטית מתחום הלוחמה ההגנתית ומתחום ההגנה האזרחית, אשר במסגרתה מצמצמים את כמות התאורה הנראית.

הג"א
ראשי תיבות של- הגנה אזרחית. הג"א- היתה היחידה של צה"ל שטיפלה בהגנה אזרחית.

ציטוטים

”לומר תודה על מה שיש לנו היום ולא להתלונן על מה שאין.“

הקשר הרב דורי