מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יחסית לסיביר, בארץ היה לנו אושר ועושר

פסח ונכדתו ליביב, תשע"ג
פסח והוריו בילדותו
קמתי בארבע בבוקר לחלוב את הפרות, ולהאכיל את התרנגולות וכל הסוסים.
אני פסח אוזדובה נולדתי בונגרוב אשר בפולין בתאריך  20.4.1937 .
בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, היינו תחת השלטון הרוסי. כשהרוסים נסוגו,  ולקחו אותנו לסיביר. בסיביר חיינו ביערות בתנאים קשים מאוד, לא היה לנו אוכל ומים והיה מאוד קר. לאחר כמה שנים, כאשר הרוסים החלו להילחם עם הגרמנים, הצלחנו שוב להגיע לפולין ארץ הולדתי, ומשם עברנו מסעות קשים מאוד שסופם נגמר בגרמניה.
ובשנת 1944 (בתום המלחמה) משפחתי ואני שהינו בגרמניה לארבעה שנים. לאחר ארבע שנים, בשנת 1948, עם קום מדינת ישראל, שטנו לישראל, ושם גרנו בבאר יעקב במעברה.
 היו שם תנאים לא נוחים, לא היה לנו כסף, ובמקום זה קיבלנו מן המדינה תלושים והקצבות שהספיקו לנו לקצת לחם, ביצים וחלב.  בשנת 1950 חיינו כבר בכפר שלם, חיינו בקצת יותר אושר ועושר. כלומר, היה לנו משק פרות, היה לנו לול תרנגולות, אורוות סוסים, אבל כמובן היה בזה גם חסרונות… למשל, כל יום קמתי בארבע בבוקר לחלוב את הפרות, ולהאכיל את התרנגולות וכל הסוסים. אך למרות זאת תמיד נהניתי מכך, והקפדתי ללכת לבית הספר יום יום.
 
 
כשהתגייסתי לצבא (בשנת 1950) עברתי קורס למשטרה צבאית כשוטר סיור, ואחרי  זמן קצר התחלתי לסייר ולהשתתף במלחמות.  לאחר שסיימתי את הצבא, בשנת 1960 התחתנתי עם לולה אוזדובה ונולדו לי שלושה ילדים. למדתי במשך שלוש שנים בבית ספר הוראת חשמל. לאחר הלימודים הפכתי להיות קבלן חשמל ונהניתי מעבודתי.
בזמן עבודתי חיתנתי את ילדיי. כיום אני סבא ל- 12 נכדים וחי חיים שמחים ומאושרים. 

מילון

כפר שלם
שכונה בדרום-מזרח תל אביב. השטח השכונה היה עד 1948 חלק מהכפר הערבי סלאמה, שממנו התקיפו את תושבי שכונת התקווה הסמוכה.

ציטוטים

”קמתי בארבע בבוקר לחלוב את הפרות, ... והקפדתי ללכת לבית הספר יום יום.“

הקשר הרב דורי