מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יוסף שלי – סיפור חיים

תמונה שלי ושל סבא שלי.
תמונה של סבא שלי.
ילדותו של סבא בטוניס ועלייתו ארצה.

סבא שלי יוסף שלי נולד בתוניסיה, בעיר  ג'רבה בשנת 1941, ועלה ארצה בשנת 1952.

בית ההורים

בית הוריו היה בית קטן והיו בו שלושה חדרים, בהם התגוררו שבעה ילדים וזוג הורים. היה להם מטבח קטן, אבל לא היתה להם מקלחת. הם היו מתקלחים בחוץ עם דלי.

הם גרו בשכונה יהודית והיו משחקים בשכונה עם החברים, בילדותו הם היו הולכים לים ומבקרים בבית הכנסת בעיר. בעיר היו מספר בתי כנסת בהם התפללו יהודי ג'רבה.

להורים  קראו ללו (אבא) ונושה (אמא). לאחים קוראים: שלום, עמוס, מישה, שרה, מרגלית, ואשר.

אבא של סבא שלי עבד בחנות בגדים ואמו לא עבדה, היא טיפלה בבית ובילדים. הם קנו מצרכים בשוק, פירות, ירקות, ובשר, והיו אוכלים במשך השבוע דגים, ובשבתות וחגים בשר. המאכל הכי אהוב על סבא שלי הוא קוסקוס. לא היו לסבא שלי בילדותו ממתקים.

 זיכרונות ילדות

סבי לא למד בבית הספר אלא בישיבה. בישיבה הייתה  משמעת חזקה מצד המורים. לא היו טיולים ולא היו מסיבות, רק לימודי קודש ותורה.

החברים של סבא שלי היו מהישיבה בה למדו ביחד. הם גרו בשכונה שסבא שלי גר, והם היו משחקים בכדור, ובתופסת בחוץ. לרב סבא שלי היה משחק בחוץ בשעות הפנאי.

והוא והחברים בקרו בתנועת הנוער "בני עקיבא".

זיכרונות משנות העשרים

סבא שלי אהב להאזין למוזיקה מזרחית. זמרים שסבא שלי זוכר הם: פריד אל אטרש, ושושנה דמארי. אמצעי הבידור היו אז הופעות של זמרים. אמצעי התקשורת היו טלפון ביתי בלבד.

אהבה ומשפחה

סבא וסבתא שלי הכירו דרך המשפחה, ונפגשו אצל אחת המשפחות. הם נישאו ונולדו להם שישה ילדים, וכיום יש להם תשעה עשר  נכדים, ונין אחד.

העיסוקים של הילדים: לבן הראשון יש צימרים, הבת השנייה עובדת בפדיקור, לבן השלישי הייתה חנות ירקות, הבת הרביעית פקידה במרפאת שיניים, לבן החמישי יש חנות נעליים, והבת השישית סטודנטית לסיעוד.

עלייה תקומה והתיישבות

סבא שלי עלה לארץ בשנת 1952, והסיבה לכך היא, שהוא הרגיש שזאת זכות להיות יהודי בארץ ישראל. סבא שלי היה בטוניס בזמן שהכריזו על הקמת המדינה, וההורים החליטו שברגע שיתאפשר, הם יעלו לארץ ישראל. כשהודיעו להם שיש אישור לצאת מג'רבה הם עלו על אנייה מטוניס לצרפת, ומצרפת הם הגיעו במטוס  לארץ. הם הגיעו ישירות לצפת, למעברה. שם הם למדו לדבר בעברית בבית ספר לעולים..

חגיגת הבר מצווה

סבא שלי חגג את הבר מצווה שלו בבית הכנסת בצפת. סבא שלי לא  הכין דרשה, ולא למד את פרשת השבוע אלא, רק עלה לתורה. המתנות שסבא שלי קיבל היו דברי נוי. גם החברים של סבא שלי חגגו בבית כנסת.

סבא שלי גר בצפת עד היום עם כל המשפחה המורחבת.

הזווית האישית

אביתר: היה לי מאוד כייף להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי ולתעד את סיפורו של סבא. ביליתי עם סבא יותר מאשר בדרך כלל.

סבא יוסף: היה מהנה וגם זמן איכות עם הנכד.

מילון

סמאללה
הפירוש של המילה הוא: לבריאות, תהיה בריא.

ציטוטים

”סבא שלי עלה לארץ בשנת 1952, והסיבה לכך היא  שהוא הרגיש שזאת זכות להיות יהודי בארץ ישראל“

הקשר הרב דורי