מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יוסף פלאש ניר אייזן

סבתא רוני שגיא והנכד נועם שגיא
רוני שגיא בילדותה
סיפורי סבא יוסף

על יוסף פלאש ניר אייזן

יוסף נולד בשנת 1905 לאמו דבורה לבית משפחת אייזן ולאביו ראובן פלאש. בהיות יוסף בן חמש נפטרה אמו באופן פתאומי. משפחתו של יוסף גרה בעיירה לוצק LUTSK  שהייתה אז בשטח פולין. ערב מלחמת העולם השנייה חיו בלוצק כ – 1600 יהודים שהיוו 40% מכלל האוכלוסייה. היהודים התפרנסו ממסחר, תעשיה והיו גם בעלי בתי מרקחת ובעלי בתי מלון. אביו של יוסף היה סוחר עצים אמיד ומצבה הכלכלי של המשפחתי היה טוב. בלוצק היו מוסדות חינוך יהודיים, כמו בית הספר "תרבות", ופעילות חברתית יהודית ערה.

יוסף למד בגימנסיה כללית, אותה עזב בעקבות סגירת שעריה בפני יהודים וגירושם משם. יוסף עבר ללמוד בגימנסיה העברית "תרבות" ושם התוודע לרעיון הציוני. בהמשך הצטרף  לקבוצת הכשרה חקלאית במסגרת "החלוץ" שהכשירה את עצמה באופן פעיל בעבודה חקלאית בחוות הגויים, לקראת עליה לארץ ישראל. אביו של יוסף, ראובן, ניסה לשכנעו ללמוד אגרונומיה לפני עלייתו לארץ אך לא הצליח בכך, ובשנת 1927 יוסף הגיע לנמל יפו.

בארץ ישראל יוסף הצטרף לקבוצת חברים מלוצק שעבדו בפרדסי נס ציונה. מנס ציונה עבר לקבוצת קרית ענבים, שם הכיר את סבתא נחמה. שהיה לה בן מנישואין קודמים אורי. לאחר זמן, נחמה והבן אורי עברו לגור בקבוצת גבע, ואילו יוסף הצטרף כחבר בקואופרטיב הובלה שעסק בהובלת אשלג מים המלח, ועבר לגור אצל אחותו רבקה שעלתה בשנת 1933 והתגוררה בירושלים. באותם ימים הדרכים היו משובשות ומסוכנות.

סבא יוסף

תמונה 1

 

בשנת 1935 לאחר הולדת בתו עמליה. (עמליה היא אמי), יוסף עבר לגור עם נחמה ואורי בקיבוץ גבע. אביו ראובן עלה לארץ בעקבותיו בשנת 1935 ובא לגור עמו בגבע. יוסף אייזן אח של דבורה אמו של יוסף עלה גם הוא לארץ באותן שנים.

סבא ראובן פלאש בגבע

תמונה 2

 

סבא ראובן פלאש בגבע.

תמונה 3

התאזרחות פלסטינית

תמונה 4

 

תמונה 5

פנקס עולה של סבא יוסף פלאש

בלוצק נשארה אחותו חיה הלה, דודים ובני דודים ממשפחת אייזן, וכל המשפחה הושמדה בשואה. ליד לוצק שוכנת העיר רוז'ישץ' ROZHISHCHE, שם התגוררה המשפחה של ראובן, אביו של סבא יוסף, משפחת פלאש. משפחת פלאש הגדולה, מלבד כמה בני דודים, גם היא הושמדה בשואה .

סיפור חייו של סבא יוסף שזור בחיי החלוצים שבנו את הארץ.

הזוית האישית

הנכד נועם: היה לי כיף לעבוד עם סבתא וללמוד על השורשים שלנו, ואני רוצה להגיד תודה על הזמן שאת מקדישה לי ובאה לבית הספר בשבילי.

סבתא רוני: נועם, נהניתי לעבוד אתך ולספר לך על שורשי המשפחה. חשוב לי שתדע את שורשיך והקשר למדינה שלנו.

מילון

גימנסיה
מוסד חינוכי במדינות רבות באירופה המעניק לחניכיו השכלה על יסודית.

ציטוטים

”סיפור חייו של סבא יוסף שזור בחיי החלוצים שבנו את הארץ.“

הקשר הרב דורי