מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השירות הצבאי של יוסי ששון

סבי ואני
סבי צועד בראש ומוביל את חבריו
אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד

ילדות

סבי נולד באיזמיר שבטורקיה בשנת 1942. עד גיל 6 סבי לא היה במוסדות חינוך עד שהגיע לארץ. בשנת 1948 סבא שלי עלה לארץ  עם הוריו וסבתו. כשהגיעו לארץ עברו לגור בשכונת "שייח מוניס" בתל אביב. לאחר שנתיים סבא שלי והוריו עברו לגור בירושלים בשכונת ממילא. אבא של סבא שלי פתח חנות ירקות בשכונה. אימא של סבא שלי עבדה בתפירה. בבית הספר היסודי סבא שלי התחיל ללמוד "בבית יעקב" בשכונת מוסררה. לאחר שנה עזב ועבר לבית הספר "דוד רמז". בתיכון סבא שלי למד בבית הספר "ברנדייס"- בית ספר מקצועי.

השירות הצבאי

כשסבי הגיע לגיל 18 התגייס בחודש נובמבר 1959 לחטיבת גולני. אחרי שסיים טירונות, מאחר והיה בכושר טוב, שלחו אותו לקורס מכי"ם. אחרי כמעט חודש בקורס הוא ביקש מהמפקד לפרוש, בגלל עונשים קולקטיבים שהיו מטילים על החניכים. סבי חזר לבסיס, ואחרי שעבר ראיון נשלח לקורס חובשים קרביים. הקורס ארך חמישה חודשים. עשרה חודשים לפי השיחרור סבי עבר לסיירת גולני.

לפני מבצע נוקייב (ידוע גם כמבצע סנונית) רופא היחידה ביקש מסבי להיות אחראי בתאג"ד (תחנת איסוף גדודית של פצועים), כל זאת בגלל שסבי היה אמור להשתחרר בתוך כחודשיים. בחודש מרץ 1962 היה מבצע נוקייב ברמת הגולן. במבצע זה סבי היה חובש שטיפל בפצועים שנפצעו מהפגזות מרמת הגולן. במבצע סבי עלה לרמת הגולן יחד עם רופא היחידה. תוך כדי העלייה לרמה נפצע רופא היחידה מרסיס בראש מהפגזות. סבי טיפל בו והציל את חייו. סבי השתחרר מהצבא בחודש במאי שנת 1962.

הצבא היה חלק מאוד משמעותי בחייו של סבי ועד היום הוא גאה ששירת בגולני ותרם למדינה בשירותו הצבאי. זה נתן לו כוחות להמשך חייו, למרות הקשיים הנפשיים שעבר במהלך השירות הצבאי.

משפט משמעותי עבור סבי: "אחד בשביל כולם, וכולם בשביל אחד" – זה משמעותי עבור סבי בגלל שראה את חבריו במצבים קשים. ולמד שאם הם עזרו לו אז גם הוא יעזור להם בכל מצב.

הזוית האישית

ניצן: היה לי מאוד כיף ומשמעותי לעבוד עם סבא שלי בגלל שהוא סיפר לי על השירות הצבאי שהיה מאוד משמעותי בשבילו, ומה שהוא עשה בשביל חבריו וכן שהוא היה מוכן להקריב את חייו בשביל הצבא. אני גאה שיש לי סבא כזה שחושב על כולם ורק אז על עצמו.

סבא יוסי: מאוד נהניתי לעבוד עם נכדתי היקרה, בגלל שהיה לי מאוד חשוב שהיא תדע על כל מה שעברתי בשירותי הצבאי. רציתי ללמד אותה שתמיד תחשוב על האחר ורק אז על עצמה, שתיקח אחריות בכל פעם שקורה משהו.

מילון

תאג"ד
תחנת איסוף גדודית (מכונה תמיד: תאג"ד) היא מחלקה בגדוד צה"לי, שאחראית על הטיפול הרפואי בגדוד, בשגרה ובקרב. לעיתים, מחלקת רפואה הבנויה באותה צורה בחטיבה או אפילו באוגדה, מכונה גם היא תאג"ד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני גאה שיש לי סבא כזה, שחושב על כולם ורק אז על עצמו“

הקשר הרב דורי