מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יונה – מפיקה מרגליות חכמה

היום בתכנית הקשר הרב דורי
אז
אבי לימד אותי שאחד הדברים החשובים ביותר זה לכבד את הסביבה, את המשפחה

יונה עוזרי, בשנת 1940 עלתה לארץ עם משפחתה היום חברה במועדון, מרכז יום לגימלאים, ע"ש מאיר מנדלבוים, רמת-גן.

במועדון, אני מפשרת בין אנשים שרבים. נולדתי בתימן, יש לי חמישה ילדים שלושה בנים ושתי בנות ויש לי 10 נכדים. אני קרובת משפחה של המורה תמר כהן, המורה לאומנות בבית ספר "עתיד". מאוד אוהבת כאשר קרובי משפחה באים לבקר או מתקשרים .

בשעות הפנאי אוהבת לעשות קצת ניקיון, לראות טלוויזיה, מדי פעם, אוהבת להסתכל מהחלון ולצפות, בילדים בדרך לבית הספר. ליונה יש הרבה אמרות חכמה:

"בערבית אומרים שהעולם הוא גלגל." "ללמוד זה חשוב זה יעזור לכם אחר כך", "לא לדבר ללשון הרע", "צריך ללמד מכל הלב"

יונה מספרת: "כשהייתי קטנה יותר שעוד גרתי בתימן כל הבנות בתימן לא למדו הן רק עבדו ולמשל אני הייתי נשארת בבית ושגדלתי יותר התחלתי לעזור לאימא שלי בבית כי היא הייתה צריכה לעבוד המון רק הבנים בתימן למדו. בכל פעם שלקחתי את אחי לבית הספר נורא קינאתי בו שהוא לומד תמיד רציתי ללמוד והיום כואב לי הלב שלא למדתי אז.."

"את הילדים שלי לימדתי בלי מכות רק בחום ואהבה כי ככה לימדו אותי להתנהג אני שמחה שהילדים שלי היום הם עוסקים בדברים שקשורים בלימודים הם מורים ומלמדים ולדעתי זה ממש טוב"

"אני נורא אוהבת לבוא לכאן למפגשים של תכנית הקשר הרב דורי, לראות את כל הילדים כאן לומדים ושמחים, כי זה היה ממש חסר לי בתימן. כל המבוגרים כאן שבאו מארצות אחרות למדו אני לא.

אני שמחה שהיום אני בארץ ישראל וכאן לומדים כל הילדים. זה חשוב ללמוד אם לא תלמד טוב לא תצליח בעתיד בעבודות ולא תוכל להביא כסף לגדל משפחה."

"אחד הדברים היחידים שלמדתי בתימן זה להיות צנועה, אבי לימד אותי שאחד הדברים החשובים ביותר זה לכבד את הסביבה, את המשפחה וכשנכנסתי למשפחה של בעלי עם 4 אחיותיו הן רבו וכדאי לא להיות עדה לכך אני הייתי הולכת לחדר אחר וכאשר שאלו אותי אם ראיתי מה אחות אחת עשתה לשנייה עניתי שלא יודעת לא ראיתי

למפגש הפרידה האחרון הכינו התלמידות: אופיר ברנבלט, אלישבע כחלון ליונה מכתב:

תמונה 1

  מתעדות סיפור

תמונה 2

מכתב ליונה – תכנית הקשר הרב דורי

ליונה היקרה,

הכרנו אותך בשיעור הראשון של תכנית "הקשר הרב דורי". כבר מההתחלה אנחנו התחברנו איתך. ומאז כל שיעור את סיפרת לנו על עצמך, על משפחתך, הצחקת אותנו, לימדת אותנו ונתת לנו עצות שיקדמו אותנו להמשך החיים. כל פעם שהיה שיעור שמחנו שוב לפגוש אותך ולשמוע ממך סיפורים. גילינו עלייך הרבה, כמו למשל שסיפרת לנו שאת קרובה של תמי המורה שלנו לאומנות. ומהסיפורים שלך, למדנו גם קצת על תימן ועל חייך. ובכל שיעור תמיד נתת לנו עצה אחרת להמשך החיים כמו למשל שאמרת והזכרת לנו שאנחנו צריכות ללמוד טוב ושזה יעזור לנו להמשך הדרך. אנחנו שמחות שהכרנו אותך דרך השיעורים הללו. ועכשיו זו הפעם האחרונה שאנחנו ביחד בתכנית הקשר הרב דורי. רצינו לומר לך שהיה לנו מאוד כיף ומהנה איתך. את אישה מדהימה ואנחנו שמחות שהייתה לנו את הזכות להכיר אותך. ולמרות שעצוב לנו שהחוויה הזאת נגמרה, אנחנו מאוד שמחות שיצא לנו לעבוד איתך, ללמוד עלייך ועל חייך ,להבין מי זאת יונה ומה היא עברה. ואנחנו באמת חושבות שתרמת לנו המון. ואנחנו מקוות שעוד נתראה ונפגש איתך בהמשך. לסיכום רצינו להודות לך על החוויה ועל הדברים הרבים שלימדת אותנו. ושתדעי שאת כל העצות שלך ניקח להמשך החיים ונבצע אותם. ושהחוויות שחווינו ביחד והסיפורים שלך הישארו אצלנו בלב תמיד.

אנחנו מקוות שעוד ניפגש גם מחוץ למסגרת הקשר הרב דורי.

מאיתנו באהבה רבה אופיר ברנבלט ואלישבע כחלון.

20.01.14

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – אורח החיים בתימן לפני עליית "מרבד הקסמים"

מילון

מרכז יום ע"ש מנדלבוים רמת גן
מרכזי יום לגימלאים ברמת-גן המרכז ברימלט- ע"ש מאיר מנדלבוים רח' רימלט 7 רמת-גן, טל' 03-6783088 משרת קשישים המתגוררים במרכז העיר בשכונות מרום נווה, רמת עמידר, רמת יצחק וברח' נגבה. במרכז פועלים גם: מרפאת שיניים לגימלאים, חדר עריכה לטלוויזיה קהילתית וייעוץ משפטי לגימלאים. בשעות אחה"צ פועל מועדון חברתי לגימלאי הסביבה.

ציטוטים

”"בערבית אומרים שהעולם הוא גלגל."“

”"ללמוד זה חשוב זה יעזור לכם אחר כך", “

”"צריך ללמד מכל הלב"“

”"לא לדבר ללשון הרע", “

הקשר הרב דורי