מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יומני היקר

אני וסבא כיום
סבא כשהיה תינוק
סיפורים מיומן

סבא חנן מביא פרקי תיעוד מיומנו:

אני נולדתי בתאריך 21.9.35 בארץ ישראל, בית חולים בעפולה. לאמא שלי קוראים מלכה ולאבי מאיר חיים הלפנד.

בשנים האלו, למרות שהייתי ילד קטן ולא הייתי מודע למצב הכללי היו שנים של מיתון עולמי. הדבר התבטא במצב הכלכלי הקשה של המשפחה שלנו. ברמה עולמית הנאצים עלו לשלטון עקב המיתון.

יומני היקר,

היום (כיתה ד') יצאנו לטיול עם אברהם המורה, כדי שנראה את הארץ ויתקשרו איתה. בטיול אמר לנו אברהם שאנחנו נוסעים ברכבת לחיפה וזאת רכבת העמק המפורסמת של שנות ה-40. הוא אמר שהרכבת מונעת על פחם וככל שהמסיקים היו מספקים למקום שיוצר את האנרגיה יותר פחם, ככה הרכבת הייתה נוסעת יותר מהר. הוא סיפר גם שכאשר המסיקים מתעייפים הרכבת הייתה עוברת למצב של זחילה וזה באמת קרה לנו בטיול. פסי הרכבת עברו דרך תל פאר (תל העכברים) ומכיוון שהתל היה גבעה שהרכבת הייתה צריכה לטפס עליו אז הרכבת זחלה במהירות קילומטר לשעה. אז אני וחבריי לכיתה ניצלנו את המצב שהרכבת נעצרת.

קפצנו ברשותו של אברהם המורה והלכנו לקטוף כלניות שהאדימו את השטח כולו במרבד אדום והצלחנו לחזור לקרון כל ילד עם זר כלניות וביוזמתו של אברהם המורה שרנו שירים שמתאימים לאותו יום ולטיול. הגענו לכפר יהושע ומשם לקחו אותנו חזרה לעפולה וזו הייתה חוויה בלתי נשכחת.

יומני היקר,

היום (1945) מכריעים לגבי סיום המלחמה העולמית ה-2. כי בנות הברית הפציצו את גרמניה בקצב שלא להשאיר אבן על אבן. ואז גרמניה נכנעה (ככה אבא שלי סיפר לי) וזה היה סיום המלחמה העולמית עם כל מה שכרוך בה לגבי העם היהודי. זה היה מאוד משמח וכאשר אמרו שהמלחמה הסתיימה אבי והשכן שלנו יצאו לרקוד בחוץ ובחיים אני לא אשכח איך הם שמחו.

יומני היקר,

אתמול הייתה לי חגיגת הבר מצווה.

עשו לי בבית את בר המצווה והזמינו את כל הילדים מתל עדשים שהם בני גילי ואימי אפתה  עוגת טורט וכיבדה את כל הילדים. את ההכנה לבר המצווה לימד אותי הרב אברהם גולדשטיין שהוא רב הקהילה של תל עדשים כרגע. הרב גולדשטיין הוא אדם מקובל למרות שהיה דתי בכל רמ"ח איבריו. הוא לימד אותי מה להגיד בבית הכנסת. זה היה מרגש כי זה אירוע של פעם בחיים והרגשתי שכולם שמחים רק בשבילי.

יומני היקר,

אז עברו כמה ימים מאז בר המצווה ואני צריך לבחור מתנה ואני נורא רוצה לרכוב על אופניים. אז אחי בן ה23 הרכיב לי זוג אופניים אתמול. מכיוון שהאופניים עלו הון (10 גרוש), אז אני שמרתי עליהם כמו על עיניי. בנוסף לפני בר המצווה לחלק מהילדים היה שעון על היד. אני ביקשתי מאבי לקנות לי שעון מתנה לכבוד הבר מצווה. אז אבא שלי אמר לי תזרע שתי שורות מלפפונים תשקה, תעבד ותקטוף אותם וכשיהיה לך כסף מהם אז נקנה לך גם שעון. אז עברו כבר שבועיים (כי ביקשתי ממנו לפני בר המצווה) ובינתיים הם גדלים יפה.

יומני היקר,

תמיד רציתי ללכת לים אבל לא יכולתי לכן הלכנו לבריכה שבקיבוץ שקרוב אל תל עדשים. אני וחברים שלנו נסענו על האופניים עד לבריכה. אבל אז בדיוק כשרצינו להיכנס הבוגרים מאתנו בשנתיים לא הסכימו לנו להיכנס והתווכחנו איתם. פתאום הם העיפו את האופניים שלי אל תוך המים ולא ידעתי לשחות. אבל בכל זאת זה הפריט הכי יקר לי וישר נכנסתי אל תוך המים כדי להוציא את האופניים. אחד מהבוגרים נכנס כדי להקשות עליי אבל הצלחתי  להוציא את האופניים וביחד גם הטבעתי אותו. אחרי מה שקרה אני מאמין שהם לא ייתעסקו איתי יותר!

יומני היקר,

החודש אבא שלי לקח אותי לדלל תירס בשדה כי עכשיו קיץ והתירס עושה קלחים יבשים. אז היינו צריכים לקטוף את התירס מהמקלות ולזרוק לתוך העגלה. אנחנו  צריכים לצאת בחום לעבוד כיוון שכאשר היה טל הקלחים לא היו נשברים וזה מבאס אותי אישית כי זה לא כיף כל כך, אבל בשביל אבא הכל. ובתוך השדה ובחמסין היו המון "ברכשים" שהפריעו לנו וזה היה סיוט. אך למרות הכל מילאנו את העגלה נסענו הביתה. את העגלה משכו זוג הסוסות שלנו ובעלייה הסוסות בקושי הצליחו לזוז אז דחפנו את העגלה ועזרנו להן לעלות למעלה וכל זה אחרי עבודה מפרכת בשעות הצהריים.

 

תמונה 1

הזוית האישית

מספר (חנן): היה לי מאוד כיף לספר את הסיפורים ולהעבירם מדור לדור. אני שמח שיש פרויקטים כאלו.

מתעדת גאיה: היה לי נחמד לשמוע את הסיפורים וכיף לבלות עם סבא עוד זמן איכות.

מילון

רמ"ח איבריו
רמ"ח אֵיבָרִים הוא מושג הנזכר בדברי חז"ל, ולפיו ישנם באדם 248 איברים, שהם בגימטריה רמ"ח.

ציטוטים

”כאשר אמרו שהמלחמה הסתיימה אבי והשכן שלנו יצאו לרקוד בחוץ ובחיים לא אשכח את זה“

הקשר הרב דורי