מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יומן מסע של האסיר ציון אהרון טורנה טקא

צוות התיעוד
מתעדים
סיפורו של אסיר ציון אהרון טורנה טקא

"אני גדלתי באתיופיה באיזור שירה בתיגראי, בהר הזה גרנו. ראו שאני עוזר לאנשים. אנשי ארגון אורט גונדר, הם נתנו כסף ועזרו למשפחות עניות. הם הציעו לי ללכת לגונדר ולעזור. עשינו רישום של כל שמות היהודים בכפר.

 בהר הזה גרנו

תמונה 1

העלייה לארץ, תמיד הייתה החלום שלנו מדורי דורות, כל אבותנו תמיד רק דיברו על ירושלים, ירושלים. בתקופה שלי אנשים התעוררו ואמרו אתה לא תישאר מאחור. אני מכרתי שוורים והתכוננתי לעלות לארץ וההכנות היו לקנות חמורים, סוסים. היו בתקופה זו גם מורדים שהלשינו וסיפרו שאני מתכוון לעלות לישראל. אז נקראתי לחקירה על מעשי, נחקרתי 3-4 שעות ואמרתי את האמת כן, אני רוצה להגיע לארץ ישראל. הוא שאל אותי איך אתה מתכוןן להגיע? באיזו דרך. אמרתי שאני לא יודע, בעזרת השם נגיע, אלוהים גדול…

המסע לסודן

אהרון מספר שהוא התכונן למסע, הוא קנה תרופות וציוד לדרך, לקראת המסע לסודן. הם הלכו ביום ובלילה ונאלצו להתמודד בדרך בקשיים רבים, חיות טורפות, אריות, זאבים, נחשים ושודדים וגנבים ששדדו את כספם. המסע נמשך כשלושה שבועות מבוהדרגי המשיכו ללכת דרך ההרים ולאחר כשלושה שבועות היגיעו לסודן.

על המשך מסעו ומעצרו של אהרון טורנה, לשמיעה וצפייה בסיפור המלא בסרט המצורף

סיפורו של אסיר ציון יוצא אתיופיה אהרון טורנה טקא בהפקת חניכי פרויקט 'אברה' של עמותת עצו"מ, באר שבע 2013: תכנית חברתית המפגישה אסירי ציון ופעילי עלייה יוצאי אתיופיה עם בני נוער במטרה לשפוך אור על תולדות עלייתם ארצה. התוכנית מאפשרת לאסירי ציון לספר את סיפורם ומעניקה לנוער את הזכות ליטול חלק בהפקת סרטים אודות פעילותם. בימוי ועריכה: אורטל שרביט. עמותת עצו"מ.

התלמידים מקשיבים ומתעדים את סיפורו של אהרון טורנה

תמונה 2

הזוית האישית

התלמידים המתעדים: "פגשנו את אהרון טורנה, המתגורר בבאר שבע אנחנו כדי לתעד את סיפורו במסגרת פרויקט 'אברה'. זה פרוייקט מעניין, רציתי לדעת ולהכיר את העדה שלי".

"אהרון בן אדם מדהים, דרך הסיפור שלו אפשר לראות את כל הדרך שהם עשו כדי להגיע לארץ. הוא קיבל החלטה קשה לעזוב ארץ, רכוש את כל מה שיש לך כדי להגיע לישראל".

"אם הם לא היו עושים את המסע הזה בעצמם ועולים לישראל מאתיופיה, בכלל לא היו יודעים שיש יהודים באתיופיה. אם ההורים שלי לא היו עולים לארץ ולא היו מתחתנים אז לא הייתי פה בכלל".

מילון

תיגראי
תיגראי (באמהרית: ትግራይ) היא אחת מהמדינות המרכיבות את הפדרציה האתיופית. תיגראי היא המדינה הצפונית ביותר באתיופיה וגובלת במזרחה בעפר, בצפונה באריתריאה, במערבה בדרום סודאן ובאמהרה בדרומה. תיגראי ואמהרה הן לב האזור ההיסטורי חבש, הממלכות הקדומות ביותר אשר צמחו בצפון הרמה האתיופית כללו את תיגראי.

ציטוטים

”העלייה לארץ, תמיד הייתה החלום שלנו מדורי דורות, כל אבותנו תמיד רק דיברו על ירושלים“

הקשר הרב דורי