מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יום מחיי הילדות של סבתא טרז במרוקו

סבתא טרז ונכדתה תהל
סבא וסבתא ביום חתונתם
אני הייתי לוקחת את התבנית עם הבצק של הלחם למאפיה, שם היה תנור מרכזי גדול.

סבתא טרז מספרת לנכדתה תהל ביטון את זיכרונות ילדותה ממרוקו:

שמי טרז קוצ'רו לבית גבאי. נולדתי במרוקו בשנת 1944.

בסיום יום הלימודים בבית ספרי, בדרכי הביתה, הייתי חוזרת דרך החנות של אבא שלי,  נכנסת לחנות, ואבא היה נותן לי כסף למסור לאימא, כדי שתוכל לקנות מוצרים להכנת האוכל עבור המשפחה.

אחי הגדול כשהיה גם הוא חוזר מהלימודים, אהב ללכת עם חבריו לדוג דגים. הוא היה מביא הביתה את הדגים שהעלה בחכתו, ואימא שלי הייתה מנקה אותם, סוחטת לימון מעל הדגים, מפזרת פטרוזיליה, מוסיפה עגבנייה, שום, שמן ותבלינים ומבשלת אותם על כירת הגז. המאכל האהוב עלי היה קוסקוס עם מרק ירקות מעליו.

בבית שלנו לא היה תנור אפיה. אימא שלי הייתה לשה את הבצק של הלחם, יוצרת לחם ומניחה בתבנית. אני הייתי לוקחת את התבנית עם הבצק של הלחם למאפיה, שם היה תנור מרכזי גדול, והאופה היה מכניס התבנית לתנור עד שהלחם היה אפוי היטב. אני, בינתיים, המתנתי במאפיה עד לגמר האפייה, וחוזרת הביתה עם הלחם האפוי. בכלל, עזרתי לאימא שלי הרבה, ובמיוחד עזרתי לה לגדל את האחים שלי.

בשנת 1961 כשהייתי בגיל 17 עליתי לישראל עם הוריי ושבעת האחים שלי. בישראל נישאתי והקמנו בית ומשפחה בישראל.

 תמונה מיום נישואי

תמונה 1

הזוית האישית

תהל: סבתא יקרה, מאחלת לך סבתא, הרבה בריאות, שמחה ואושר, ממני תהל.

מילון

מרוקו
ממלכת מרוקו היא מדינה בשלטון מונרכי בקצה הצפון-מערבי של יבשת אפריקה. מצפון היא גובלת בים התיכון, ספרד ובמצר גיברלטר. במערבה באוקיינוס האטלנטי, במזרחה באלג'יריה ובדרומה בסהרה המערבית, אשר נמצאת בשליטת מרוקו מאז שנות ה-70. בירת מרוקו היא העיר רבאט, אף שהעיר הגדולה והחשובה ביותר היא קזבלנקה.

ציטוטים

”החיים היו פשוטים, מאשרים ויפים, כדאי לאמץ את הפשטות גם היום ולהיות מאושרים.“

הקשר הרב דורי