מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יואב לביא ודויד בן גוריון

יואב בתור ילד
תמר וסבא בדרך לבית התפוצות
הסיפור מתאר את ההיכרות של סבי עם דויד בן גוריון

סבא שלי מדבר: את בן גוריון הכיר ראשון סבא שלי.

ב-1926 לפני 87 שנים בן גוריון היה מזכיר ההסתדרות וסבא שלי (אבא של אימי) היה במשלחת מורים שנפגשה איתו בקשר לתנאי העבודה של המורים בירושלים.

כעבור כמה שנים, בווילנה שבליטא, אבא שלי שהיה נער צעיר, פגש את בן גוריון באספה שבא הוא דיבר על צורך לעלות לארץ ישראל.

 

לאחר הקמת המדינה אבי ניבחר להיות מזכיר הסתדרות המורים בישראל. הוא היה מתומכיו הגדולים של דוד בן גוריון, שהיה אז ראש הממשלה ושר הביטחון. כך הזדמן להם להיפגש פעמים רבות ביחידות ובמפגשים עם קהל.

כשהייתי בן 10 היה" מבצע קדש " שדוד בן גוריון החליט עליו כדי לעצור את התוקפנות המצרית נגד ישראל (מצרים איימה לכבוש את ישראל ולגרש את היהודים). אז שמעתי את הדיבורים על בן גוריון ושאלתי עליו שאלות .

כשהתגייסתי לצבא ב-1964 דוד בן גוריון כבר היה ראש ממשלה לשעבר (הוא התפטר ב-1963,אחרי שכבר עברו 15 שנים מאז שהכריז על עצמאות מדינת ישראל והוא עמד בראש ממשלתה ושימש גם כשר הבטחון.בגיל 77 דוד בן גוריון התעייף והיו לו הרבה מתנגדים בתוך מפלגתו.  

 

באותה תקופה  התחלתי לכתוב אליו מכתבים והוא תמיד השיב לי .ב-1965 הוא הקים מפלגה חדשה בשם רפ"י (רשימת פועלי ישראל) ואני החלטתי להצביע בעדו. כך התקרבתי אליו והתחלתי לבקר אותו בשדה-בוקר. גם הוא ביקר אותי פעם אחת, ב-1967, בקיבוץ שלי, נחל עוז. באחד הביקורים שלי הצטרפה אליי מי שהיא היום סבתא שלך, חמוטל. בן גוריון שאל אותה שוב ושוב מה היא. הוא ציפה לשמוע ממנה, שהיא חברה שלי, כי כנראה הוא חשב שהיא תהיה שידוך טוב בשבילי.

 

 
 
 
 
 
 

מילון

ב"ג
דוד בן גוריון

ציטוטים

”למדתי שדויד בן גוריון השפיע מאוד על סבא שלי“

הקשר הרב דורי