מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יהודי מרוקו חיו בשאיפה לעלות ארצה לירושלים

אמצע הלילה עזבנו את מרקש ונסענו למחנה מעבר בעיר קזבלנקה

שם משפחה שחר שם משפחתו של בעלי שנקרא פרץ שושני במקור תמיד חשבו שפרץ זה שם המשפחה לכן הוחלף השם לשחר שזה ראשי תבות של אבא שלו ז"ל

שם משפחתי מהבית הוא ביטון

בעולם יש כל מיני מינים וסוגים של אנשים מצבעים שונים ושפות שונות אנו עדים לכך בארצנו הקטנה. נתחיל בסיפור האישי שלי.

נולדתי במרקש שבמרוקו  שם למדתי בבית הספר היסודי שם בית הספר היה זיק ביגרת בו השפה המדוברת היתה צרפתית ובבית דיברנו גם ערבית והיו גם שיעורים בעברית .יש לציין שהבנים למדו גם תורה ומדרשות אחרי שעות בית הספר .

לרוב היהודים במרוקו היתה שאיפה לעלות ארצה לירושלים. כולם היו שומרי מסורת ובכול תפילה בבתי כנסת ובבית היו מתפללים שבשנה הבאה נעלה לירושלים .

כשהתחילה העלייה הבלתי חוקית זה עבר מפה לאוזן בקהילה היהודית וזכור לי שההורים התכוננו לעלייה לארץ בסתר ויום אחד ארזנו מספר מזוודות עם בגדים ודברים חיוניים באמצע הלילה עזבנו את מרקש ונסענו למחנה מעבר בעיר קזבלנקה שם שהינו כחודש ימים וחיכינו שיגיע תורנו לעזוב . הסוכנות היהודית היתה מארגנת אונייה למעבר למחנה אחר ששמו היה "קן דרנס" במרסיי שבצרפת יש לציין שבזמנו לא איפשרו לאנשים זקנים לעלות ארצה .עברו מיון בכדי לעלות ארצה. במחנה בצרפת שהינו כחודש וחצי . שוב עלינו על אונייה ששמה ירושלים והגענו ארצה לחיפה ב16 לאפריל 1956 בדיוק ביום העצמאות וההיתרגשות היתה מאוד גדולה בכינו מרוב שימחה . ומשם נשלחנו לקריית שמונה ( שמה המקורי חלסה).

זכור לי ערב  שבת  כערב שמח וטוב מתחיל בזה שזה היה יום קצר למדנו חצי יום במקום יום שלם שזה היה בוקר הפסקת צהריים ושוב חוזרים לבית הספר בבית הייתה אווירה של חג . יום שישי אחרי שאמא סיימה את ההכנות לשבת שזה כלל : תבשילים רחניים וטעימים הכנת חלות שנאפו במאפייה שכונתית .כול היהודים  היו לוקחים את העוגות והחלות  של שבת ויש לציין שהאופה ידע בדיוק לשייך את החלות והעוגות לכל משפחה בנפרד  .

אמא הייתה לוקחת את אחיותיי ואותי לחמאם ואבא היה לוקח את האחים שלי גם והיינו חוזרים נקיים מריחים טוב ולבושים בבגדי שבת . לפני כניסת השבת אבא היה מכין תה טעים עם עוגות לכל המשפה ואחר מכן היה הולך לתפילה של יום שישי בבית הכנסת  ואנחנו אמא והבנות היינו עורכות את השולחן עם מפה לבנה כלים מיוחדים לשבת ושמים את החלות היין וכוס מכסף לקידוש ולאחר מכן ישבנו לחכות לאבא ולאחים שלי שיחזרו מבית הכנסת ובנתיים אמא וסבתא הייו מספרות לנו הרבה סיפורים ומעשיות . כשאבא חזר מבית הכנסת תמיד חזר במצב  רוח טוב כולנו היו מנשקים את כולם ומסבים לשולחן אבא היה עושה קידוש והיה שר מזמורי שבת ולאחר מכן היינו מתחילים את הארוחה לפי סדר התבשילים הטעימים להם חיכינו כל השבוע . אחרי הארוחה זכור לי שישבנו כול המשפחה סביב אבא שלי שהיה מספר לנו את כל החדשות והמעשים של כל השבוע .

מילון

עליה בלתי חוקית
מ-1943 החלה עלייה מצומצמת מצפון אפריקה, שגם שם החלו לפעול שליחי "ההגנה".

ציטוטים

”זכור לי ערב שבת כערב שמח וטוב“

הקשר הרב דורי