מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יגעת ומצאת – תאמין

הילה, שיראל ונועם עם מרים במפגש מעצים של התכנית הקשר הרב דורי
מרים במועדון בבית האבות הספרדי
מרים איצקוביץ, ילידת רומניה, הגיעה ארצה בשנת 1951 ונאלצה לעבוד ולרכוש מקצוע על מנת להתקיים ולהקים משפחה לתפארת

"שמי מרים איצקוביץ, נולדתי בשנת 1941 ברומניה. עליתי ארצה עם הוריי וארבעת האחים שלי, בשנת 1951, בהיותי בת עשר. כשהגעתי לארץ לא למדתי, נאלצתי לעבוד, עבדתי בכל מיני עבודות כפיים: בגידול ירקות, חקלאות. גם אחי הגדול יצא לעבוד, אחות אחת עבדה במסעדה, השנייה לא עבדה ואח נוסף עבד עוד הרבה לפניי.

היה קשה, גרנו באוהל בבאר שבע במשך שנה ולאחר מכן, עברנו להתגורר בחיפה, גרנו בצריף כשנה – שנתיים. בתום התקופה, אבי קנה דירה בהדר (קולנוע הדר לשעבר, על יד השוק). גרתי שם עד גיל 13 ואז עבדתי בספרות מחוסר בררה. אימא שלי רצתה שאלמד מקצוע ובנוסף עבדתי בניקיון.

הכרתי את בעלי במסיבה של חיל הים, הוא הזמין אותי לצאת אתו. יצאנו תקופה וכעבור חצי שנה, בשנת 1960 התחתנו בבת גלים. אבא שלי ארגן לי את החתונה כי הייתי הכי קטנה והוא הבטיח לי זאת מראש. אחרי כמה זמן נולדו לנו שלושה ילדים: שתי בנות ובן. גרנו אז בשכונת חליסה, לא היה לנו כסף, אבל גדלנו את הילדים כמה שיכולנו וההורים שלי עזרו.

יש לי שבעה נכדים וחמישה נינים, יש לי אהבה אליהם, אני אוהבת לנשק אותם. הנכדה הגדולה לבורנטית באוניברסיטת חיפה, השנייה עברה לגור בצפון, היא עובדת בקיבוץ ומחנכת ילדים, הנכד עובד בחנות של "מכבי חיפה" בגרנד קניון והקטנה עובדת של עיריית חיפה. שתי נכדות גרות בארה"ב, אחת לומדת בטכניון. מצד הבן, יש לי ארבעה נכדים בנים ויש לי קשר טוב איתם.

מרים במועדון בבית האבות הספרדי בחיפה

תמונה 1

אהבה בשבילי זו המשפחה שלי, הנכדים, הנינים, זה מה שיש לי, מה אני צריכה יותר?? וכן, אהבה לארץ, לירושלים. אני אוהבת לנקות, אוהבת לאכול את כל סוגי האובל ואוהבת חיות. אני מגיעה למועדון שלוש פעמים בשבוע כי אני אוהבת אותו ואוהבים אותי כאן. התחושה היא הדדית וזה מה שחשוב".

הזוית האישית

הילה, נועם ושיראל: אנחנו מאחלות למרים בריאות איתנה והמשך אהבה למשפחה.

מרים איצקוביץ, מבית האבות הספרדי חיפה, השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם התלמידות הילה כהן, נועם בן נעים ושיראל ביטון מכיתה ז'3 מנהיגות, בית הספר עירוני ג' חיפה.

מילון

עבודת כפיים
1. עבודה הדורשת מאמץ פיסי, כנגד עבודה רוחנית. 2. עבודה שנעשית בידיים. מלאכות כמו: מסגרות, נגרות manual work (מילון ספיר).

ציטוטים

”"אהבה בשבילי זו המשפחה שלי, הנכדים, הנינים, זה מה שיש לי, מה אני צריכה יותר??".“

הקשר הרב דורי