מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יאיר אוחיון מראיין את סבא יוסף מאופקים

יאיר מראיין את סבא יוסף
סבא יוסף בתקופת שירות הצבאי
יאיר אוחיון מראיין את סבא יוסף פיקל

יאיר אוחיון מראיין את סבא יוסף פיקל
במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, פרויקט  "ערכים בעריכה" של תלמידי כיתה ה' בנים בבי"ס קול יעקב, במהלך מפגשי התכנית, ראיינו התלמידים את האזרחים הותיקים , חלקם סבים וסבתות , מסיפוריהם למדו התלמידים סיפורי מורשת ועל ההיסטוריה על מדינתנו. יאיר בחר לראיין את סבא יוסף פיקל מאופקים המספר את סיפור עלייתו מפרס וסיפור חייו מלימודי המכונאות בנערותו ועד לימודיו היום בכולל.
 
תמונה 1
 
נולדתי בח' בתמוז , בפרס בעיר יאוד. בגיל 15 עליתי לארץ כמה שזכור לי, באו שליחים מארץ ישראל, שאלו אנשים, סיפרו על ארץ ישראל והציעו לנו לעלות לישראל. לפני זה באו החלוצים ושיכנעו אותנו לעלות לישראל.. הם שיכנעו את האחיות שלי, אבל הן לא עלו, בסוף רק אנחנו עלינו. התכוננו לזה, נסענו מיאוד לטהרן. שם גרנו בגטו. בגטו הזה היינו כמה חדשים, עד שאירגנו את הכל.
 
לאחר מכן שארגנו הכל אז כל פעם אמרו לנו "עוד כמה ימים". עד שזה היגיע. נסענו מטהרן לשדה התעופה. ומשפ בטיסה לישראל. איך שהגענו לעיר לוד בישראל, שמה בלילה נשארנו, בשדה התעופה. קבלנו ארוחת ערב וארוחת בוקר. בבוקר, במשאית,  העלו אותנו עם כל מה שהיה לנו עם החבילות. 
 
החיים באופקים
הביאו אותנו לעיר אופקים. זה היה אז יישוב קטן . עיירה, מועצה מקומית. היישוב היה בן 4 שנים כשהיגענו. כשהגענו קבלנו צריף.  אלה שעלו לפנינו, גרו במעברו, בפחונים. אנחנו התקדמנו וקבלנו צריף מעץ. הנוחיות הייתה בחוץ. בתוך הבית היה מקלחון, מטבח ושני חדרים. לא היה חשמל.
 
תמונה 2
 
לימודים במרכז הנוער
הלכתי  באופקים למרכז הנוער, שם למדתי. שלושה ימי לימודים ושלושה ימי עבודה. אחרי שנה שהייתי שם, שלחו אותי לעבוד בתחנת טרקטורים.  שם למדתי לעבוד על מכוניות. שם למדתי מכונאות.  עש שחזרתי וחיכיתי לגיוס לצה"ל.
 
תמונה 3
 
אחרי שהשתחררתי, הלכתי ללמוד בכולל בנתיבות. בבוקר אני קם מוקדם. אחרי התפילה, חוזר הביתה לאכול ארוחת בוקר.  אחר כך נוסע לנתיבות. שם יש סדר לימודים קבוע. בבוקר לומדים תורה עם פירוש רש"י, גמרא והלכות.
 
תמונה 4
 
מסר לדור הצעיר. להשקיע  הרבה בלימודים לשמוע ולהקשיב להורים. לדעת שמה שהילד לומד היום זה שונה ממה שהוא לומד בגיל מבוגר.
 
כנסו לקישור, לקריאת סיפורו המלא של סבא יוסף פיקל
 
קשר רב דורי יאיר אוחיון מראיין את סבא יוסף פיקל
 
תמונה 5

העשרה

תכנית הקשר הרב דורי – בלוג "רשמים וחוויות", אהוד עדני כותב על התכנית" "הרעיון היה לנסות להתחבר לעולם המדיה הסובב את התלמידים אך לכוון אותו לערכים. לגרום לתלמידים שמבלים שעות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, פלאפון, אייפוד וכו') להשתמש בכלים הללו, לא רק להעביר זמן, בטלה, שיחות, חוויה, משחקים ריקים מתוכן, אלא להשתמש בכלים הללו גם לעשיית סרטונים מסוגים שונים הבנויים מערכים שלמדנו בכיתה (בין אדם לחברו) .."

כנסו לקישור, לקריאת סיפורו המלא של סבא יוסף פיקל
 
אופקים: "אופקים היא עיר במחוז הדרום בישראל השוכנת 24 ק״מ צפונית־מערבית לבאר שבע. היא הוכרזה כעיר בשנת 1995….אופקים נוסדה ב־19 באפריל 1955‏, ותושביה הראשונים היו עולים ממרוקו ותוניסיה. ראשיתה של אופקים כתחנת טרקטורים של מושבי מועצה אזורית מרחבים‏" ויקיפדיה

תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה" תלמידי כיתה ה' בנים, שנה"ל תש"ע

מילון

אופקים
אופקים היא עיר במחוז הדרום בישראל השוכנת 24 ק״מ צפונית־מערבית לבאר שבע. היא הוכרזה כעיר בשנת 1995....אופקים נוסדה ב־19 באפריל 1955‏, ותושביה הראשונים היו עולים ממרוקו ותוניסיה. ראשיתה של אופקים כתחנת טרקטורים של מושבי מועצה אזורית מרחבים‏

ציטוטים

”מסר לדור הצעיר. להשקיע הרבה בלימודים לשמוע ולהקשיב להורים“

הקשר הרב דורי