מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טרגדיה יוונית

נועם וסבתא עליזה בבת מצווה של נועם.
נועם וסבתא ריקי בבת מצווה של נועם.
שואת יהודי יוון

רבים אינם מודעים לטרגדיה הנוראה, שהיתה מנת חלקם של היהודים, אשר התגוררו ביוון בתקופת השואה. ערב מלחמת העולם השנייה, התגוררו ביוון כ- 80,000 יהודים. בשנת 1941, פלשה גרמניה הנאצית ליוון.

עליזה ברוקס היא אמו של סבי, שמואל ברוקס. משפחתה של הסבתא רבתא, שלי התגוררו בעיר סלוניקי, ביוון. סבה של עליזה היה איש אמיד ביותר. היו לו בתים ורכוש רב בעיר סלוניקי. עם כניסת הנאצים ליוון, כל הרכוש שלו נבזז על ידי הנאצים. בשנת 1943 לערך, החליטו הנאצים לממש את תוכניתם לחסל את יהדות יוון. אביה של עליזה הצליח לעזוב את יוון ביחד עם אימה לפני כניסת הנאצים ליוון. הם הגיעו, בדרך לא דרך, לישראל בעלייה בלתי ליגלית. בארץ, הבריטים חיפשו את כל העולים הבלתי ליגאלים הללו, במטרה לגרשם מהארץ לקפריסין. הם נאלצו להסתתר במקומות רבים, על מנת שלא יגרש אותם. בסופו של דבר, הם נשארו בארץ.

לעומתם, מזלם של בני משפחתם שנותרו ביוון לא שפר. אחד מדודיה של עליזה נספה, כאשר פצצה נחתה על ביתו. דוד אחר נשלח להלחם בחזית ונהרג, מיד עם הגיעו לחזית. סבה וסבתה של עליזה לבית שוחמי ויתר ילדיהם ונכדיהם, הובלו ברכבות לאושוויץ. כל המשפחה שנותרה ביוון נרצחה במחנות הריכוז.

סיפור עצוב הקשור למשפחה:

אחד מבני המשפחה הצטווה על ידי הנאצים להרוג במו ידיו את אימו. הוא נאלץ לעשות כן ומאז השתבשה עליו דעתו והוא השתגע. הוא הגיע לארץ ואושפז שנים רבות במחלקה פסיכיאטרית. באחד הימים, שלף גרזן והכה באדם מסוים ולאחר מכן, קפץ מהמרפסת והתאבד.

המשקעים הרבים נותרו גם בדור השני והשלישי לשואה. לאחר השואה נותרו כ- 20,000 יהודים בלבד מיהודי יוון ורובם עלו ארצה.

הזוית האישית

סבתא: נהניתי מאוד להשתתף עם נכדתי בתוכנית הקשר הרב דורי וללמד אותה דברים חדשים על משפחתנו.

נועם: נהניתי להשתתף עם סבתא בתוכנית ולמדתי הרבה דברים חדשים

מילון

עלייה בלתי ליגאלית
כניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל, בתקופת המנדט הבריטי.

ציטוטים

”"משפחה זה הכל"“

הקשר הרב דורי