מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טרגדיה במרוקו

הסבתא רשל
הסבתא רשל וסבא מקס
סיפור במרוקו

שלום קוראים רשל, אני נולדתי בשנת 1944 במרוקו.

עליתי ממרוקו לירושלים, הייתי השלישית מתוך תשע אחים. במרוקו היינו משפחה מושלמת וחמה. היו לי הורים טובים והיינו עשירים מאוד. אבי היה רופא שיניים בביתו. אהבתי לרוץ בשדות אחר פרפרים ולשחות. הכל היה נפלא עד שקרה משהו נורא.

יום אחד ערכנו סעודה חגיגית בבית. היינו מקיימים הרבה סעודות מושקעות במרוקו. היו לנו עוזרים בבית שהיו מטפלים בעבודות השונות במטבח ובבית. במהלך הארוחה המשפחתית אחד העוזרים המסורים שהיו לנו, כך חשבנו בזמנו, אמר לאחי ולבעלי לרדת לסיבוב יחד עימו לנשום אוויר בחוץ, לא חשדנו בכלום. הוא היה עוזר שלנו שנים וטיפל בבית ובנו באופן מסור. לא תיארנו לעצמנו שהוא מתכנן לרצוח אותם. אבל זה מה שקרה לצערי הרב. אינני יודעת למה עשה זאת, אני לא ראיתי את הרצח הנורא, הייתי באותו הזמן בבית. גיליתי את הנורא מכל כשיצאנו מהבית וראינו אותם על הרצפה. אחי ובעלי. זה היה מחזה קשה. אני זוכרת שתקופה ארוכה הייתי עצובה מאוד. הכאב היה גדול. נותרתי אמא צעירה לבת קטנה. החיים השתנו לי לחלוטין.

אחר כך נישאתי בשנית. גידלתי את ילדתי יחד עם בעלי ונולדו לנו חמישה ילדים.

עליתי לארץ עם ששת ילדי לבנות חיים חדשים בארץ ישראל.

הסבתא רשל וסבא מקס

תמונה 1

הזוית האישית

הנכד דוראל: סבתא יקרה מאוד נהניתי במפגשי תכנית הקשר הרב דורי יחד איתך. גיליתי עלייך הרבה דברים חדשים ואת הסיפור הקשה  והחוויה שעברת במרוקו.

מילון

מחזה
מחזה הוא צורת ביטוי ספרותית נפוצה, המורכבת בדרך כלל משורות של דיאלוגים או מונולוגים של שחקן אחד או של דמויות שונות, ומיועדת ברוב המקרים לבוא לביטוי אמנותי כהצגה בתיאטרון. עם זאת, ישנם מספר רב של חוקרי ספרות המנתחים מחזות בביטוייהם הספרותיים ולא התיאטרונים, בין השאר גם מחזות קלאסיים

ציטוטים

”נותרתי אמא צעירה לבת קטנה. החיים השתנו לי לחלוטין. “

הקשר הרב דורי