מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא חווי מספרת על ילדותה בפתח תקווה

אני סבתא חווי עם נכדי אילי בש
אני בצעדת ירושלים בשנות ה70
ילדותי בפתח תקווה ואהבתנו לבעלי החיים

ילדותי

שמי חווה רוט, נולדתי בפתח תקווה, בבית חולים בלינסון, בשנת 1951. נולדתי להורים שורדי-שואה. הורי טרי וגרשון מרק, שמחו מאוד וכן אחותי הגדולה רחל (דודה רחל). גדלנו יחד שתי בנות וחווינו ילדות נעימה בשכונה (שיכון מפ"ם), בפתח תקווה. הייתה זו שכונה עם בתים חד קומתיים, עם חצרות מסביב. בחצר שלנו גידלנו עצי פרי: אפרסק, גויאבה, תפוחים, שזיפים ולימונים. היו גם גפנים וגדולי בוטנים. שיחקנו במשחקי חצר ומשחקי רחוב עם חבורות של ילדים מכל הגילאים.

 תינוקת זו היא אני

תמונה 1

משחקים ילדות בחצר ובשטחים ליד הבית

שיחקנו במשחקי ילדות של פעם: קפיצה על חבל, קפיצה על שני חבלים, חמש אבנים, משחקי גולות, קלאס, סוס ארוך, תוקע ארצות, רוגטקה, גוגואים ועוד…

נהגנו לאסוף בשדות צמחים שונים, הבנות הדביקו על האוזניים עלי כותרת ויצרו עגילים מעלי כותרת. מסוג אחר  של עלי כותרת, יצרו לק לציפורניים, אדום או ורוד. מחרציות צהובות יצרנו שרשראות לצוואר. מצמח מקור החסידה יצרנו שעונים על החולצה.

בשכונת הילדות בפתח תקווה

תמונה 2

למדתי בבית ספר הס בפתח תקווה, שהוא וותיק מאוד והוקם לפני קום המדינה. צעדנו לבית ספר ברגל כחצי שעה, בחורף ובקיץ, בגשם ובשרב. בקיץ נהגנו לנסוע לחוף הים במשאית מיוחדת שהסיעה את ילדי השכונה לרחצה בחוף הרצליה. לעיתים גם נסענו לבריכות השחייה העירוניות של מכבי או של הפועל. בחופש הגדול התארחנו אצל קרובי משפחה, שגרו מחוץ לעיר והם התארחו אצלנו וזה היה הבילוי. לעיתים רחוקות, הלכנו לסרט בקולנוע מורשת.

אהבתנו לבעלי חיים במשפחה

אילי, נכדי, מגדל חתול רחוב קטן, שמצא ברחוב. גינגי כמו אח שלו, חמוד. אימא של אילי (הדס), כל חייה אהבה בעלי חיים, מכל הסוגים, מאז שהייתה תינוקת התרגשה ממראה כל חתול וכל ציפור. היא גידלה כלבים וחתולים. אני חווי, סבתא של אילי, גם אוהבת בעלי חיים ואוספת אותם מהחצר: חתולים, כלבים וארנבים. כל כלב רחוב משוטט, זכה לאוכל ומים. אהבה זו לחיות עוברת בירושה מממני הסבתא לבתי אמו של אילי ולנכדי אילי – קשר רב דורי.

 

הזוית האישית

סבתא חווי: זו חוויה מיוחדת עבורי להגיע בכל יום חמישי לבית הספר במתן ולבלות עם אילי, נכדי. חזרתי שוב לספסל הלימודים ולמדתי המון. אילי, חיכה לי  בכל שבוע ואני נהניתי מכל דקה של הלמידה המשותפת. היה ביננו חיבור בשיחות אישיות שתרמה להיכרות מעמיקה יותר של משפחתנו. בטוחה אני, שגם אילי נהנה מהתכנית וכן יתר משתתפי הקבוצה. תודה למחנכת אורנה, שהובילה והנחתה אותנו – היה נהדר!

מילון

מורשת
אוסף ערכים, כללים, מנהגים וכד' המועברים מדור לדור

ציטוטים

”החיים יפים כדאי לכם לחיות“

הקשר הרב דורי