מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייה של סבתא אורנה קסטוריאנו

סבתא ארנה
סבתא בילדותה
קורות חייה של סבתא אורנה, כולל מתכון לחמין

סבתא אורנה נולדה בישראל בעיר תל אביב בשנת 1954 לאבא פולני ואימא רוסיה ולאחות גדולה אחת. סבתא היום נשואה, יש לה שלושה ילדים ומהם שבעה נכדים. סבתא אוהבת לאכול ממולאים וכוסמת, ואוהבת לצייר ולפסל עבודות יצירה. סבתא חולמת לעשות שיט באוניית פאר עם כל המשפחה. בעל החיים האהוב עליה הוא כלב והיא אוהבת את הצבע הסגול. סבתא בצעירותה התנדבה בהוסטל לפגועי נפש, ובילדותה נסעה על סקטים. לאחר שנפלה עם הסקטים היא שברה את רגלה והייתה בגבס חודשיים שלמים. המקום שסבתא רוצה לנסוע אליו בעולם הוא תאילנד. היא התחתנה בגיל 17 ולכן לא הייתה בצבא. במהלך חייה, סבתא הייתה סייעת לרופא שיניים ומפעילה בצהרון בי"ס. אהבתה הראשונה של סבתא הוא חבר מהכיתה בשם איציק והיה לה כלב פודל בשם קיי 14 שנה.

מאלבום התמונות של סבתא – בילדותה ובגרותה

תמונה 1

סבתא שמחה מאוד בכל פעם שנולד לה נכד חדש, היא עצובה מאוד בגלל מות הוריה, והיא מאוד מפחדת ממחלות. סבתא אוהבת את השחקן אלן דילון ואת הסרט 'צלילי המוזיקה', והיא אוהבת להאזין ליהורם גאון ולמוזיקה שקטה. הספר האהוב על סבתא הוא המתיקות שבשכחה, והיא דוברת רק עברית (זו שפת האם שלה).

סבתא נוהגת להכין לקראת כל שבת חמין, ולאכול אותו יחד עם כל המשפחה.

סבתא בחייה הבוגרים

תמונה 2

מתכון לחמין של סבתא אורנה

המצרכים לחמין הם: 15 תפוחי אדמה, 500 גרם שעועית לבנה, 500 גרם חיטה, 250 גרם גרגירי חומוס, קישקע, קילו בשר מספר 2, 10 ביצים, מלח ופלפל, סילאן, אבקת מרק בצל ואבקת מרק עוף.

מכינים את החמין כך: משרים במים כל סוג של הקטניות לחוד יום קודם. מניחים בסיר את השעועית, את החיטה ואת גרגירי החומוס. מעל חותכים תפוחי אדמה ושמים, ובסוף את הקישקע והביצים. שופכים מים רותחים עם כל התבלינים והאבקות. מרתיחים לשעתיים על הגז ואז מכניסים לתנור למשך כל הלילה.

לסבתא יש בבית כיסוי לחלת שבת, והיא מכסה איתו את החלה בכל קידוש משפחתי. סבתא מספרת על כיסוי החלה: "הכיסוי תחילה היה של סבתא שלי שהייתה בימי שישי בקידוש מכסה את החלה איתו. לפני שהיא נפטרה היא העבירה אותו לאימא שלי וגם היא כיסתה את החלה איתו בימי שישי בקידוש. לפני שאימא שלי נפטרה היא העבירה אלי את הכיסוי, ועד היום אני משתמשת בו בקידוש."

הזוית האישית

עדן אמבר: התכנית הייתה חוויה מהנה ומקשרת מאוד, שחיברה אותי עם סבתי.

מילון

Miłość
פירוש המילה בפולנית הוא אהבה.

כיסוי החלות
כיסוי החלות הוא מנהג הלכתי עתיק לפיו יש לכסות את החלות של סעודת השבת בשעת הקידוש. לשם כך נהוג להשתמש כיום במפית לחלות, שהיא יריעת בד או עור (לרוב מרוקמת).

ציטוטים

”חייך, הכל לטובה“

”לפני שאימא שלי נפטרה היא העבירה אלי את כיסוי החלות המשפחתי, ועד היום אני משתמשת בו בקידוש“

הקשר הרב דורי