מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היהודי הנודד לא רק שם של צמח

חיה והקבוצה בתיעוד הסיפור בחדר מחשבים.
סבי וסבתי בחתונה של בנם אור 14.5.2017.
סיפורה של משפחת עגור/ זילברמן

שמי חיה ואני אמא לשלושה וסבתא לשישה נכדים. הנכדה הבכורה שלי היא רוני ויחד אנחנו כותבות את סיפור המורשת שלנו בתכנית הקשר הרב דורי.

אני נולדתי בשנת 1954 בארגנטינה לאמא מפולין אשר הגיעה לארגנטינה בגיל 6 חודשים ולאבא יליד ארגנטינה. אמו של אבי סבתא רבא רבא של רוני נכדתי נולדה בצפת והסבא רבא רבא ברוסיה. הנה אני סגרתי מעגל כאשר עליתי ארצה וילדיי ונכדיי נולדו כאן.

השם שניתן לי ביום לידתי היה גרסיאלה. בשנת 1963 החליטו הוריי לעלות לישראל על רקע אידאולוגי. אמי הייתה בתנועת נוער בית"ר וגם אנחנו כילדים היינו בתנועת נוער ציונית "בבואנס איירס" התחנה הראשונה שלנו בישראל הייתה בקיבוץ אשדוד יעקב מאוחד. הוריי הלכו לאולפן ללמוד עברית ועבדו בעבודות שונות בקיבוץ. אחרי שנתיים ואני כבר בכיתה ו' עברנו לגור בנתניה שם העברתי את רוב ימי ילדותי ונעורי.

בשנת 1972 התגייסתי לצה"ל ושירתתי בתפקיד הדרכה במוזאון ההגנה בתל אביב, שם פגשתי את סבא של רוני ובעלי עד היום, פרי . פרי בא לבקר במוזיאון ביום חורפי אחד ע"מ להכין סיור לחניכיו בצופים לאחר 5 חודשים התחתנו.

תמונה 1
סבתי חיה וסבי פרי ביום חתונתם במלון גולדר ב-30.4.1974

התחלתי ללמוד הוראה בסמינר בבית ברל ושנה לאחר מכן נולדה בתי הבכורה, מירב. כל המשפחה התגייסה לעזרה וכך סיימתי את לימודי וקיבלתי את תעודת ההוראה. התעסקתי בעיקר בהוראה לגיל הרך וגידלתי את ילדיי באהבה רבה. לאחר שלוש שנים מהולדת בתי הבכורה נולדה אחותה ובתי השנייה – שירלי (אמא של רוני). אחרון חביב נולד בשנת 92 בני הקטן, אור. לבתי שירלי, שלושה ילדים, הבכורה שביניהם היא רוני "שותפתי" לתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם קבוצת תלמידים סקרנים, נחמדים ומנומסים שהופכים את התכנית שלנו לחוויה נעימה והדדית.

בפגישות הראשונות סיפרתי לתלמידים: כיצד הגיעה משפחתי לארגנטינה?, סיפרתי להם גם על התכנית של "הברון הירש", על ההפלגות בראשית המאה של סבתא רבתא שלי מפלסטינה לארגנטינה עם 11 ילדיה. סיפרתי להם על הרעב ששרר בארץ בתקופת ירידתה מהארץ של סבתא רבתא שלי. דנו גם בין השאר בפוגרומים שהתרחשו נגד היהודים בפולין וברוסיה. בנוסף שיתפתי אותם בנסיעתי הקרובה לארגנטינה, פעם ראשונה מאז עלייתי ארצה בשנת 63, לטיול שורשים במדינה בה נולדתי.

הילדים שאלו שאלות והרגשתי שהם מתרגשים יחד איתי וכשחזרתי מהטיול הם ביקשו שאשתף אותם בחוויותיי.

על מנת להעביר את חוויותיי במירב החושים האפשריים – הראיתי תמונות, טעמנו עוגיות ארגנטינאיות בשם "אלפחורס" וכן הבאתי את המשקה הדרום אמריקאי הטיפוסי ביותר – המאטה. באחת הפגישות עם התלמידים נכח בעלי וסיפר את סיפור ילדותו כילד חוץ ראשון בקיבוץ רביבים. התלמידים מאוד הסתקרנו ושאלו שאלות רבות.

כיום בננו אור כבר בן 25 ועומד בפני חתונה הקרבה להגיע. כפי שניתן לראות השתדלתי לשתף את התלמידים לא רק בסיפור חיי בעבר אלא גם באירועים אותם אני חווה בהווה. כמו כן התלמידים שיתפו את הקבוצה בסיפורי משפחותיהם וארצות מוצאם וכן החלטנו על שם הסיפור.

סיפורה של משפחתי בארגנטינה

סבתי נולדה בעיר הבירה בואנוס איירס שם גרה עם שלושת אחייה. בבוקר למדה סבתי בבית ספר יהודי ואחר הצהריים למדה סבתי בבית ספר כללי עם שאר ילדי השכונה. בבית הספר היהודי על שם חיים נחמן ביאליק למדה איידיש. שמות הוריה של סבתי: אימה אסתר ברנה ואביה קרלוס עקיבא. בבית סבתי דיברו ספרדית. משפחת סבתי הייתה חילונית אך, תמיד נחגגו בה את חגי ישראל ונשמרה המסורת היהודית.

הזוית האישית

לסבתי המדהימה😍

המון תודה על זה שנתת והשקעת מזמנך למעני. תודה שהגעת בשביל לספר לי ולקבוצתי על סיפורך המרגש והמעניין שסחף אותי לתוכו…מאוד נהניתי מההמחשות שהבאת, המאטה והאלפחורס, ובכלל… תודה מכל ה-❤רוני סלומון (נכדתך)

מילון

משקה המאטה
מאטה (בספרדית: Mate) הוא משקה עתיר קפאין העשוי חליטת עלים מצמח בשם "ז'רבה מאטה" (yerba mate), מין צינית שמקורו בדרום אמריקה. המשקה פופולרי מאוד בארגנטינה, פרגוואי, אורוגוואי ודרום ברזיל, בהן נהוג לשתות את המאטה כפעילות חברתית הרווחת בכל שכבות האוכלוסייה, בדומה לשתיית קפה או תה. שתיית המאטה מתבצעת בדרך כלל באמצעות קש מתכת (בומביז'ה, בספרדית - bombilla) בעל מסנן בקצהו, השקוע בכמות נדיבה של עלי ז'רבה המונחים בכלי עשוי דלעת חלולה (או עור מעובד) הנקרא גם הוא "מאטה".

בואנוס איירס
בואנוס איירס (בספרדית: Buenos Aires או Ciudad Autónoma de Buenos Aires) היא בירתה של ארגנטינה והעיר הגדולה ביותר בה. העיר היא חלק מהמטרופולין השני בגודלו בדרום אמריקה, גראן בואנוס איירס (בואנוס איירס רבתי). בואנוס איירס שוכנת לחופי האוקיינוס האטלנטי, ובתחומה נמצאים מסלולו ושפכו לאוקיינוס של נהר ריו דה לה פלטה. נמל העיר הוא מהגדולים בעולם, ומשרת גם את פרגוואי ואורוגוואי שכנותיה של ארגנטינה.

ציטוטים

”אמו של אבי נולדה בצפת, סגרתי מעגל כאשר עליתי ארצה וילדיי ונכדיי נולדו כאן.“

הקשר הרב דורי