מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טיול בתור עבודה

אני סבא וסבתא שלי במסיבת הבת מצווה
סבא שלי מתי שגילה שן של ממותה בעבדתו
תנאי עבודתו של סבי בתור גיאולוג

שמי דפנה, סיפורי במסגרת התכנית עוסק בסבי. לסבי הייתה עבודה מעניינת לפני יציאתו לפנסיה: הוא עבד בתור גיאולוג באוניברסיטה במוסקבה, וכך הוא מספר: "יותר מעשרים שנה עבדתי במשלחות בקבוצת הגיאולוגים באזור צפון סיביר בחוף האוקיינוס הארקטי. בכל שנת עבודתי שם נחשפתי לסיפורים שונים ומעניינים. תנאי העבודה באזור הזה היו קשים ביותר עם מאמצים פיזיים כבירים. כל יום עשינו מסלולי הליכה ברגל לאורך של עשרים ואפילו עד לשלושים קילומטר. לפעמים סימנו מקומות ושם קדחנו אדמה.

בחורף היה קור עז והאדמה כולה הייתה מכוסה בשלג כבד. בעונות הקיץ סבלנו מגשמים מהתקפות יתושים. אספקת מזון לא הייתה סדירה. לכן לא תמיד היה לנו אוכל טרי ופעמים רבות הרכבנו את הארוחות מקופסאות שימורים. אליהם הוספנו פירות יער ולפעמים דגים מהים. כמה חברי הקבוצה למדו לצוד וכך הובאו לשולחן אווזים, ברווזים ולפעמים אפילו צבאים.

לאחר תקופות השדאות של שלושה עד שישה חודשים, חזרנו הביתה למוסקבה. זו הייתה הזדמנות לראות את הקרובים ולחבק סוף-סוף את בני המשפחה. אבל העבודה לא הייתה עוצרת גם בבית. עם החומרים שנאספו היינו הולכים למעבדות האוניברסיטה על מנת לעבוד וללמוד את הממצאים ולכתוב דוחות עבודה."

סבא עם שן הממותה שמצא

תמונה 1

הזוית האישית

דפנה: נהניתי ללמוד על עברו של סבי ולהכיר אותו טוב יותר באמצעות שאלות ששאלתי, שבלי תכנית זו לא היו עולות על דעתי.

מילון

פרונזה
שם עיר הבירה קירגיזסטן לפני שינוי שמה לבישקק.

שדאות
שדאות היא צורת ההתמודדות של יחיד או קבוצה בטבע כאשר הם חסרים חפצים שימושים מחיי היומיום. בנוסף, משמש המושג שדאות ללימוד טכניקות שליטה בשטח. בצה"ל כוללת הטירונות הקרבית שבוע שדאות. מקור המושג במילה שדה. מיומנות השדאות שימושית במצבים בהם קבוצה נמצאת לבד בטבע כשאיננה תלויה בדבר, ופועלת בשיתוף ליצירת תנאים מינימליים ובסיסיים לשהייה מצומצמת במרחב ובזמן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"עם שכחת משהו זה אומר שזה לא חשוב"“

הקשר הרב דורי