מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טבלת השוקולד

בכניסה לקיבוץ נען - ויקיפדיה
קיבוץ נען, עמדת שמירה, 1947 - ויקיפדיה
סיפור ילדותה של סבתי בקיבוץ בתקופת הצנע

שמי מור ברקן, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי חווה שואף. סבתי נולדה בארץ והיא סיפרה לי על ימי ילדותה בשנות החמישים, בקיבוץ נען.

סבתא חוה מספרת

"בשנות החמישים במאה הקודמת, אחרי קום המדינה, הייתי ילדה שגדלה בקיבוץ נען. המדינה הייתה בראשית דרכה, המצב הכלכלי היה גרוע, לא היה כסף, ומוצרי צריכה בסיסיים כמו: ביצים, לחם, חלב חולקו בצמצום רב לפי תלושים שקיבלה כל משפחה על פי מספר הנפשות. תקופה זאת נקראה בשם: "תקופת הצנע". מיותר לציין שמותרות כמו ממתקים: שוקולד, סוכריות וכו' היו בצמצום גדול עוד יותר, נדירים וחולקו לילדים באירועים מיוחדים ובמועדים.

כילדה בקיבוץ לא חשתי מה שחשו המבוגרים. המבוגרים השתדלו שהילדים יקבלו תזונה נכונה ובריאה, אבל הייתה הגבלה מאוד מצומצמת ובמיוחד בשוקולד. פעם בשבוע, ביום שישי, לקראת שבת, כל משפחה, נהגה להיכנס למחסן הבגדים, לגשת לתא הבגדים שלה ולקחת את ערמת הבגדים המלוכלכים שזרקה לכביסה בראשית השבוע, כשהם נקיים, מגוהצים ומקופלים.

על ערמת הבגדים הזו, הייתה מונחת טבלת שוקולד, בת שבע שורות, ובכל שורה שלוש קוביות. אנחנו, שלוש האחיות (שולה, מיכל ואני הקטנה), ציפינו בכיליון עיניים ליום שישי, בו נזכה לקבל את טבלת השוקולד המיוחלת. היא שימשה אותנו כל השבוע: כל יום בוצעה ממנה שורה, וכל אחות קיבלה קובייה, כך נהנינו כל השבוע, כל יום מהשוקולד.

תמונה 1
מעשה שהיה כך היה

יום שישי אחד, הגיע לבקרנו בהפתעה, דוד שמאי. דוד שמאי הוא אח של אבא רומק, רווק, ללא ילדים, ומעשה שטן, דווקא באותו שבוע, נסעו ההורים לבית הבראה. (היום קוראים לזה בית מלון). והביא לנו מתנה "יקרת ערך": טבלת שוקולד. מכיוון שההורים לא היו, ואנחנו גרנו בבתי הילדים בקיבוץ. דירת ההורים הייתה ריקה ועמדה לרשותו. אנחנו קיבלנו בהתרגשות את טבלת השוקולד, ומכיוון שהיינו מנומסות, לא נגענו בה, השארנו אותה סגורה בדירת ההורים, עד לאחר עזיבתו, כשאנחנו מתכננות איך "נחגוג " עליה. דוד שמאי, שלא רצה להיות לבד בדירה, הזמין אליו, שכן, חבר משק שהוא הכיר, והם בילו את הערב יחדיו.

למחרת, במוצ"ש, עם האוטובוס הראשון, הוא חזר לביתו בתל אביב. אנחנו, מיהרנו לדירה ו"עטנו" על המתנה, טבלת השוקולד. אך אבוי, אין זכר לטבלת השוקולד. מבט מהיר בפח האשפה גילה לנו את הסוד: דוד שמאי והשכן "חגגו" בערב על טבלת השוקולד שהייתה מתנה עבורנו, ולנו נשארה רק העטיפה בפח האשפה. איזו אכזבה…

מאז השתנו הזמנים, השוקולד הפך להיות הרבה יותר זמין, גם אנו, גם ילדינו וגם נכדינו הספיקו לאכול הרבה שוקולד. אבל לעולם לא נשכח את אותה טבלה, שראינו אותה ודמיינו אותה כבר בפינו, ולא זכינו…

הזוית האישית

חווה שואף: למדנו לקח, נותנים לך – תיקח, אל תהיה מנומס ותשמור לאחר כך…

מילון

לבצוע
לחתוך חתיכה

נען
נַעַן הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ המאוחד (כיום "התנועה הקיבוצית") הממוקם בקרבת העיר רחובות במועצה אזורית גזר.

ציטוטים

”"למדנו לקח: נותנים לך- תיקח, אל תהיה מנומס ותשמור לאחר כך.."“

הקשר הרב דורי