מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חתונת הזהב של שמעון ושושנה ואלקנה

רותם ואייל ושושנה
שמעון ושושנה אלקנה
זכרונות מבית ההורים וחתונת הזהב

חתונת זהב של שמעון ושושנה אלקנה

לפני 50 שנה בתאריך י"ב בניסן תשע"ח.

אני שושנה ובעלי שמעון אלקנה התחתנו מסעדה "ריקוטה" בהר חוצבים בירושלים. הגישו בחתונה ארוחה חלבית והיא הייתה לטעמה של כולם. בחתונה היו המשפחה המצומצמת. הנכדים שלנו החזיקו את החופה וכולם שמחו והתרגשו מאוד. בחתונה קיימנו מנהג של אשכנזים לפיו הכלה מסתובבת שבע פעמים סביב החתן אולם אני הסתובבתי סביב בעלי רק חמש פעמים. המלוות שלי בחתונה היו שתי נכדותיי שרה(קרויה על שם אמי) ויפה(קרויה על שם חמתי.)

סיפור על החתונה הראשונה: החתונות בשנת 1968 היו צנועות. האולם בו התחתנו היה "באולם אומן" במושבה הגרמנית בירושלים. אנחנו ארגנו את הכל בעצמנו הזמנו קייטרינג, צלם (שחור ולבן). אמי שלחה לי בד מסאטן לבן מיוחד מחו"ל על מנת לתפור את שמלת הכלה שלי שזוהי גם השמלה שלבשתי בחתונת הזהב לאחר 50 שנה. החתונה שלנו הייתה חיבור של מזרחים ואשכנזים, כיוון שהצד של הכלה היו ממוצא אשכנזי והמוצא של החתן היה מזרחי. האוכל בחתונה היה אורז, כבד קצוץ וסלטים. היה שמח מאוד בחתונה.

הקמנו בית בישראל ילדתי 4 בנות בתוך 5 שנים. עברנו דירה לרמת אשכול לאחר מלחמת ששת הימים. הבנות גדלו בארץ התחתנו והקימו משפחות והביאו לנו נכדים ונינים.

העלייה והקליטה בארץ ישראל

בתאריך 4.2.1964 עליתי על מטוס לארץ ישראל. במשך השנים החלום שלי היה לעלות לארץ ישראל. באתי מרקע מאוד ציוני בבית וגם דרך תנועת נוער "הבונים" שהכניסו לנו את האהבה לארץ ישראל. בגיל מאוד צעיר חשבתי לעתידי מה אני יכולה לעשות בישראל על מנת שתהיה לי עבודה קבועה. החלטתי ללמוד אחיות ולהיות אחות בבית חולים. עליתי לארץ לבד עם חברתי ברנדה בלי המשפחות אך עם הברכה של המשפחות שתמכו בעליה שלנו לארץ ישראל. למזלי היו לי בני דודים ובנות דודות שעלו לארץ ישראל לפני והסתדרו בארץ. הם קיבלו אותי בשדה התעופה והתארחתי אצלם בחיפה עד שהתחלתי באולפנה בבאר שבע. היה לי קשה ללמוד עברית.

גמרתי את אולפנה, אני ועוד שתי חברות עלינו לירושלים שכרנו דירה בבית הכרם וקיבלנו עבודה בתור אחיות הדסה עין כרם. אני עברתי מחלקה פנימית א למדתי בתוך העבודה, היה הבדל גדול בין שיטת עבודת אחות באנגליה וישראל אני החלטתי לא יכולתי להילחם נגד השיטה אז הצטרפתי לשיטה שבארץ. יש לציין שהיה לי עלייה "דילוקס".

יום אחד הבת שלי חזרה מהבית ספר אמרתי לה אני אשכנזייה, אבא אפגני ופרסי את יכולה לבחור מה את. הילדה שלי מסתכלת עליי בפרצוף ואומרת שלא רוצה את שניהם. יש לי את כל העדות במשפחה קיבוץ גלויות. אני מבשלת גונדי, גפילטע פיש אני מבשלת הכל.

חפץ משמעותי

אני נולדתי בסקוטלנד למשפחה יהודית שומרת מצוות וציונים בילדותי הייתי בתנועה ציונית "הבונים " ושמה קסמתי מהרעיון של ארץ ישראל ארץ ליהודים. בגיל צעיר רציתי לעלות לארץ ישראל, אבל חשבתי שאני צריכה להכין את עצמי ואז החלטתי ללמוד להיות אחות מוסמכת.

המשפחה התנגדו לרעיון אמרו זה לא מקצוע לבחורה יהודית אבל התעקשתי תנאי אחד שלהם שאני אלמד בבית חולים יהודי והסכמתי ואז נסעתי למנצ'סטר באנגליה סיימתי את הלימודים בהצלחה ואז אני עליתי בשנת 1964 לארץ ישראל. הייתה לי קליטה דה-לוקס עבודה ודירות עם חברות ובשנת 1968 יומיים לפני פסח התחתנתי עם בעלי ועד היום אנו ביחד – שמעון אלקנה.

השנה, בניקיונות שעשיתי, לפני פסח מצאתי את שמלת הכלה שלי. מדדתי את השמלה, הוא עלתה עלי. בתי נורית אמרה אנחנו מוכרחים לחגוג את חתונת הזהב. לא סיפרנו לאף אחד מהמשפחה הזמנו מקום מסעדה חלבית ואמרנו שזה מפגש משפחתי לפני החג.

החתונה של שמעון ושושנה אלקנה ב – 1968

תמונה 1

לפני בערך 20 שנה איבדתי את טבעת הנישואין שלי. ביקשתי מבעלי שיקנה לי טבעת חדשה והוא קנה בשמחה. ביום המיועד המשפחה הגיעו למסעדה התיישבנו המשפחה התחילה לדבר ואני יצאתי עם 2 נכדות שרה ויפה (על שם אמי וחמותי) מהר מאוד התלבשתי בשמלת הכלה. באולם נורית התחילה לספר שאוטוטו סבא וסבתא מתחתנים. נורית סידרה חופה עם טלית עם 4 נכדים, שתפסו את החופה.

אני יצאתי ככלה בפעם השנייה נישאתי לאותו איש. הייתה שמחה רבה, אני התחלתי להסתובב עם הבנות ובעלי כמה פעמים, כולנו צחקנו ואז עם הטבעת החדשה הוא קידש אותי וכולנו התחלנו לרקוד בשמחה. הגיע האוכל הטעים לכולם והיה אירוע מיוחד. הנכדים יכולים לספר שהיו בחתונה של סבא וסבתא.

מזל טוב !!

זיכרונות של ריח מיוחד   

הריח הכי נעים שאני זוכרת מילדותי זה הריח של מרק עוף של שבת ריח כזה נעים שאי אפשר לתאר אותו. כמה שאני מנסה ריח של המרק עוף שאני עושה בארץ לא אותו דבר. הריח של הדשא אחרי כיסוח. הריח של הפחמים באח. הריחות של החול בים שהיינו בונים ארמונות מחול. הריחות מהלחם הטרי שהיו קונים מהמאפייה (לא כמו התעשייתי של היום). הריח של של תינוק ברגע שהוא נולד. האוויר הנקי אחרי גשם וגם בארץ.

הזוית האישית

אייל ורותם מביאים את סיפורה של שושנה אלקנה.

שושנה תרמה שני סיפורים נוספים למאגר המורשת, לקריאתם לחצו על הקישורים:

יום הולדת ה-78 שלי

יין משמח לבב אנוש

מילון

עלייה דלוקס
העלייה שלי לארץ ישראל היה יחסית קלה בגלל תמיכת המשפחה שלי שעלו קודם ומזלי שהיה לי מקצוע אחות וקיבלתי בקלות עבודה וחברות שהשכרנו ביחד דירות .

ציטוטים

”לצוק זה הדבר הכי בריא“

הקשר הרב דורי