מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חתונה במלחמה

סבתא חדוה עם הנכד ליאור וטבעת הנישואין
סבתא חדוה וסבא ישראל ביום חתונתם
חתונה בהפסקת האש הראשונה, שלא התקיימה.

סבתא חדוה וסבא ישראל קבעו את יום חתונתם ב-22 באוקטובר 1973 לאחר יום הכיפורים.

אבל להפתעת כולם, ביום הכיפורים הזה, בשעת צהרים נשמעה צפירה עולה ויורדת בכל רחבי הארץ. נבהלנו מאוד! צפירה ביום הכיפורים???

מיד הבנו שמשהו חמור קרה. יצאנו החוצה וראינו את כל השכנים יוצאים גם הם. למרות יום הכיפורים הדלקנו את הרדיו ושמענו סיסמאות שהממשלה והצבא קוראים לכל חיילי המילואים להתגייס במהירות למלחמה. הודיעו ברדיו שצבאות מדינות ערב- מצרים, ירדן וסוריה תקפו את המדינה והמצב שלנו רע מאד כי צבאות ערב התקדמו מאד גם בסיני וגם בגולן ובגליל. חיילים גויסו ואנחנו לא ידענו מה יקרה ביום החתונה…

המלחמה התחילה… בצה"ל הודיעו שצריך לכסות את כל החלונות בקרטון שחור כדי שמטוסי האויב לא יראו את האור שמבצבץ מהחלונות ויוכלו להפציץ את הבתים שלנו. כך גם לגבי צביעת הפנסים של המכוניות בצבע כחול מיוחד, כך שהאויב לא יראה את האור מהפנסים ויזהה את המכוניות בכביש.

אחרי התלבטויות וחששות רבות לגבי קיום החתונה, החלטנו להעביר את טקס החופה לשעה 12:00 בצהריים, מפני שפיקוד העורף אסר על קיום חגיגות בערבים. החתונה התקיימה באולמי מוצקין ואנשים הגיעו למסיבה מהחזית, לבושים במדים מלוכלכים אחרי לחימה קשה. הרב אמר בחופה: "הלוואי שהחתונה הזאת תסמל את השקט והשלווה ושהפסקת האש הראשונה תביא שקט על ישראל". אבל הפסקת האש לא התקיימה והלחימה נמשכה. מלחמה זו הייתה אחת המלחמות הקשות שידענו. בעלה של חברה שלמדה עם סבתא בסמינר למורות נהרג, והאווירה בארץ הייתה קשה.

עד היום סבתא עונדת באושר וגאווה את טבעת הנישואין שלה ונזכרת שלאחר עשר שנות נישואין, הטבעת של סבא הייתה קטנה עליו והוא לא יכול היה לענוד אותה, לכן לקחו את שתי טבעות הנישואין של סבתא חדוה וסבא ישראל, התיכו אותן והכינו טבעת נישואין אחת.

"הטבעת סמלית וחשובה מאד עבורי, כי היא מחברת את תולדות משפחתינו לתולדות המדינה, שהשנה מלאו להקמתה 70 שנה".

הזוית האישית

ליאור: הקשר למשפחה של סבתא חדוה התחזק. למדתי על תולדות המשפחה ועל האירועים המיוחדים שהתרחשו במהלך השנים, בחלקם אירועים הקשורים במדינת ישראל. היה כיף לבלות עם סבתא שלי ולחזק את הקשר שלנו.

חדוה: הפגישות במהלך השנה במפגשי תכנית "הקשר הרב דורי", העלו בי זיכרונות הקשורים במהלך חיי והשזורים בחלקם בתולדות מדינת ישראל לקראת חגיגות 70 שנה למדינה. הקשר ביני לבין נכדי לימדו אותי על חוש ההומור המבריק שלו ועל כישרונותיו. הנסיעה לבית התפוצות הייתה מיוחדת. אנחנו מאחלים לעצמנו להמשיך קשר מיוחד זה בשנים הבאות עלינו לטובה.

ליאור אזאצ'י וחדוה פורת

מילון

הפסקת-אש
שלב בעימות צבאי שבו שני הצדדים הלוחמים מחליטים להפסיק את פעולות הלחימה ביניהם, כדי לנהל שיחות על סיום מצב העימות. הפסקת אש יכולה להיכלל באמנה רשמית אך עשויה להיחשב גם חלק מהבנות בלתי-רשמיות בין שני הצדדים הלוחמים. הפסקת אש נוצרת בהסכמת הצדדים הלוחמים, ולעיתים היא נכפית עליהם על ידי גורמים בינלאומיים כמו מועצת הביטחון של האו"ם או מעצמות-על. לעיתים נדרש זמן מה לייצובה של הפסקת האש, משום שהצדדים עדיין מנסים להגיע לשיפור עמדות של הרגע האחרון.

ציטוטים

”" הלוואי שהחתונה הזאת תסמל את השקט והשלווה ושהפסקת האש הראשונה תביא שקט על ישראל".“

הקשר הרב דורי