מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חשמל ירוק וג'ירפות

יוסי ואסף שילוח עם מסאים בקניה
יוסי בקבלת יצואן מצטיין לאורמת
סיפורו של סבא יוסי באפריקה והטיול הגדול עם הנכד אסף

סבא נולד בשנת 1945 בבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים. הוריו משה ופרידה שומך עלו מפולין בשנת 1939 בעליה בלתי לגלית. הם הצטרפו לקיבוץ רמת רחל שם גרו עד שעזבו את הקיבוץ בשנת 1944 ועברו לגור בירושלים. בשנת 1946 עברו לחולון. אמו פרידה סיפרה לו שצירי הלידה פקדו אותה כשהיה עוצר בירושלים שאותו הטילו האנגלים ששלטו בארץ ישראל. אסור היה לצאת מהבתים. חבר המשפחה נהג משאית להובלת מכלי גז רשאי היה לנסוע בעוצר. הוא הסיע את פרידה במשאית משכונת נחלאות להדסה בהר הצופים.
 
תיכון תנועת נוער תחביבים וצבא
סבא למד בחולון עד לסיום בית הספר התיכון. היה חבר בנוער העובד והלומד ועסק בתחביבי טיסנאות ודאייה בגדנ"ע אויר. בשנת 1963 התנדב לצנחנים לשרות סדיר והמשיך במילואים עד שנת 1995.
 
אוניברסיטה ומשפחה בירושלים
בשנת 1965 הכיר סבא לראשונה את מרינה סבתי במסיבת ריקודים בחולון כשהיה בחופשה מהצבא. סבא למד כלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא  סיפר לי שבאוניברסיטה למד שיעורי מחשב וכתב תכניות לחישובים סטטיסטיים בתכנת "פורטרן". את התכניות כתבו על כרטיסים מנוקבים לעיבוד במחשב שגודלו מילא חדר שלם. התוצאות התקבלו בהדפסה למחרת.
 
כעבור 25 שנים בשנת 1995 עבד כבר עם תוכנות excel ו ward  על מחשב נייד במשקל 3 ק"ג. סבי וסבתי התחתנו בתל אביב בערב ה 4 באפריל  1968. גם סבי חיים וסבתי תמר מצד אמי התחתנו באותו ערב בדיוק, בירושלים, שנים רבות לפני שהכירו את יוסי ומרינה. אני חושב שזה קוריוז נפלא. יוסי ומרינה גרו בירושלים, סבא המשיך בתחביבי הטיסנאות והדאייה.
 
הוא ניהל את סניף קלוב התעופה לישראל בירושלים ויזם את פתיחת ענף הדאייה בשדה התעופה עטרות שעבר לשליטה ישראלית במלחמת ששת הימים. בירושלים נולדו לסבא וסבתא שלושה ילדים חמודים אחד מהם אבי יואב שנולד כמו סבא בהדסה בירושלים אבל בעין כרם, לא הר הצופים. גם אני נולדתי בהדסה עין כרם. שלושתנו סבא, אבא ואני נולדנו בהדסה ירושלים.
 
עובד מדינה
עד שנת 1978 עבד סבא במשרד האוצר בירושלים. בין השנים 1978 – 1981 עבד בתפקיד דיפלומטי כנספח כלכלי בשגרירות ישראל במקסיקו. המשפחה גרה במקסיקו וכולם למדו את השפה הספרדית.
 
תחנות כוח ירוקות:
בשנת 1981 התחיל לעבוד בחברת אורמת ביבנה והמשפחה גרה ברחובות. בשנת 1986 עברה המשפחה לישוב החדש מכבים כאחת מ 120 המשפחות שהקימו את הישוב. בשנת 1988 נולדה מיכל, אחות לאבי יואב ולרני וגדי. באורמת מילא סבא תפקידים ניהוליים שכללו כלכלה, תפעול תחנת כוח, פיתוח מוצרים חדשים, מכירות יצוא לחו"ל ומשנת 1988 סמנכ"ל בכיר לשיווק ופיתוח עסקי. אורמת מייצרת תחנות כוח במפעלה ביבנה. באורמת עובדים כ1000 עובדים מחציתם בישראל. אורמת מייצרת מוצרים שונים בתחום האנרגיה וסבא עסק ברובם. מקוצר היריעה אציג כאן רק אחד מהם תחנות כוח גיאותרמיות ליצור חשמל נקי. זהו מוצר הדגל של החברה המשקף נאמנה את פועלו של סבא גם בתחומים נוספים שבהם עסק. גם בתחום הגיאותרמי התמקדתי בפעילות סבא בארץ אחת בלבד, קניה, שמשקפת היטב את אופי פעילותו בארצות רבות אחרות אותן אזכיר בקצרה. בקניה ניתנה לי ההזדמנות הנדירה לבקר בתחנות כוח שסבא עבד עליהן.
 
תחנות כוח גיאותרמיות בקניה:
סבא ניהל את הפיתוח העסקי של פרויקט לייצור חשמל נקי בקניה. החשמל מופק ע"י חחנת כוח שמנצלת אנרגיה גיאותרמית בצורת קיטור ומים חמים המצויים במעבה האדמה.  מקור החום שמחמם את המים הנו מגמה מליבת כדור הארץ. בתהליך זה אין שריפת דלק כמו בתחנות הכוח הרגילות והוא איננו פולט גזי חממה לאטמוספירה שגורמים להתחממות לא רצויה של כדור הארץ. סבא היה מנהל הפיתוח העסקי של אורמת . הוא חיפש ברחבי העולם מקומות בהם מתקיימים שלושה תנאים:
 
1. יש בהם מאגרים טבעיים של קיטור או מים חמים בעומק של עד 3 ק"מ מתחת לפני הקרקע.
2. המדינה צורכת חשמל בהיקף משמעותי.
3. התנאים הפוליטיים, הביטחוניים והכלכליים השוררים באותה מדינה מאפשרים השקעות הון.
 
סבא פעל במשך למעלה מעשרים שנה בהרבה ארצות באירופה, אמריקה הלטינית, אפריקה ואסיה, הוא דובר עברית, אנגלית וספרדית. לדוגמא, בשנת 1995 עבד על פיתוח של פרויקטים של  תחנות כוח גיאותרמיות גדולות באי לייטה (leyte ) בפיליפינים. באי זה יש הרבה מקורות חום גיאותרמיים טובים ליצור חשמל ובאותה תקופה היה בפיליפינים מחסור חשמל חמור שפגע מאוד בכלכלת המדינה. סבא ניהל צוות עובדים מקצועי שכלל מומחי קידום מכירות, הנדסה, חוק ומשפט ופיננסים שפעל מהמרכז הניהולי ביבנה וטיפל בארצות רבות: תורכיה, איטליה, גרמניה, אוסטריה, פורטוגל, ספרד, איסלנד, אתיופיה, קניה, קנדה, ארה"ב, מקסיקו, גואטמלה, ניקרגואה, קוסטה ריקה, צ'ילה, ניו זילנד, אינדונזיה, יפן, סין ועוד. עבודתו בקניה קשורה גם אלי כפי שאתאר בהמשך. ב1998 סבא מצא שבקניה יש פוטנציאל לאנרגיה גיאותרמית טובה לייצור חשמל בהיקף גדול. השבר הסורי אפריקאי חוצה את קניה מצפון לדרום ויוצר תנאים גיאותרמיים טובים. בקניה יש כלכלה מתפתחת והמשך הפיתוח נבלם בגלל מחסור בחשמל. הרבה חשמל מיוצר  בתחנות כוח שפועלות על שריפת נפט וכל הנפט מיובא מחו"ל במחיר מאוד יקר. סבא נסע לקניה פעמים רבות, ביקר במקומות מרוחקים בהם יש אתרים שיכולים להתאים לתחנות כוח גיאותרמיות, נפגש עם גיאולוגים, אנשי ממשל וראשי חברת החשמל הלאומית של קניה. הוא הציג  את היכולות הטכנולוגיות והעסקיות של אורמת להקים תחנות כוח גיאותרמיות והציע אתרים בקניה לבנייתן. העבודה שלו בקניה נמשכה שנים רבות. אני זוכר שכשחזר מנסיעותיו הוא נהג להביא לי ולאחים שלי פסלוני חיות בר מגולפים מעץ. הוא גם אמר לנו שיום אחד ייקח אותנו לקניה לראות חיות בר אמתיות בטבע במקומות שהוא עובד בהם.
 
העבודה של סבא הביאה לכך שאורמת הקימה בקניה תחנת כוח גדולה באתר שנקרא אולקריה באזור האגם נייוואשה (naivasha ). אורמת השקיעה את ההון להקמת התחנה והיא גם מפעילה אותה ומוכרת את החשמל לרשת החשמל הלאומית של קניה.
 
בהמשך להצלחה באולקריה סגר סבא בשנת 2005 מכירה של תחנת כוח נוספת לחוות גידול וורדים גדולה בשם אוזריאן ( oserian ) ליד אגם ניוואשה. בחווה מגדלים את הפרחים בחממות והם מיועדים לייצוא לאירופה. המים להשקיית הפרחים נשאבים מהאגם בעזרת משאבות. תחנת הכוח הגיאותרמית של אוזריאן מספקת חשמל שמפעיל את המשאבות להשקיה. קודם לכן השתמשה החווה בגנרטורים עם מנועי דיזל שצרכו דלק יקר מיבוא. ב2012 התחיל בפעולות להקמת תחנות כוח גיאותרמיות נוספות באזור מבטיח בשם מננגאי (menengai). אתר מננגאי הינו מכתש ענק בקוטר של יותר מ- 30 ק"מ שנוצר מהתפרצות הר געש לפני שנים רבות.
 
פעולות אלה של סבא בקניה יצרו תשתית של נתונים וקשרים עסקיים חשובים לקראת אפשרות שאורמת תקים בעתיד תחנות כוח נוספות בקניה. הוא פרש מאורמת בשנת 2014 בגיל 69.
 
הסיפור שלי, אסף שילוח
 
בקיץ 2009 סבא קיים את הבטחתו והיינו בחופשה בקניה. סבא, סבתא, אבי, אמי, אחי יותם, אחותי נעמה, דודתי מיכל ואני נסענו לקניה לחופשה קיצית וכיפית לספארי. יצאנו מנתב"ג אחה"צ בטיסת חברת התעופה האתיופית נחתנו בעשר בלילה בשדה התעופה באדיס אבבה בירת אתיופיה. לאחר כמה שעות המשכנו בטיסה לניירובי בירת קניה שם נחתנו למחרת היום בשעה 10 בבוקר. רכב שחיכה לנו בשדה התעופה הסיע אותנו במשך כשעתיים לאזור אגם ניוואשה. התארחנו באותו בית ההארחה של חוות אוזריאן שם פגש סבא לראשונה את בעלי החווה מספר שנים קודם לכן. הטיול שלנו כלל שני אזורים, אחד אגם ניוואשה והשני "מסאי מארה" בגבול טנזניה שם הטבע מאוד עשיר עם הרבה חיות בר.
 
חיות בר, תחנות כוח ושער הגיהינום:
 
ליד אגם ניוואשהיצאנו לטיול בשמורת טבע של החווה עם המדריך ג'יימס והיה יפה ומהנה וראינו חיות כמו בבונים, ג'ירפות, בופאלו, זברות, צבועים ,היפופוטמים, חזירי יבלות ועוד.
 
ביקרנו בשתי תחנות כוח של אורמת. פגשנו את העובדים שמפעילים אותן והם הסבירו לנו איך התחנות עובדות. אחת התחנות נמצאת סמוך לשמורת טבע וערוץ קניון שנקרא "שער הגיהינום" בגלל ענני קיטור שיוצאים באופן טבעי מהסלעים הלוהטים.
 
ספארי ובני שבט המסאים ליד נהר המארה:
אחר כך טסנו במטוס קל שהמריא ממסלול עפר בניוואשה ונחתנו אחרי כחצי שעה במסלול עפר במסאי מארה. ישנו באוהל על משטח מוגבה מעץ במחנה אוהלים ליד נהר המארה . מהמאהל ראינו חיות ששתו מהנהר והיפופוטמים שגרו בנהר ליד המאהל. במשך יומיים סיירנו בג'יפ וראינו את רוב החיות שראינו בניוואשה וגם אריות, פילים ,צ'יטה, תנינים, יענים, עופות דורסים, גנו ואנטילופות.
 
 כשנסענו ראינו עדר של גנו שחוצה את הנהר ותנין טורף גנו בתוך המים.
  
תמונה 1
 
ביקרנו בכפר מסאי וקיבלו אותנו יפה, הנשים שרו והגברים הדגימו לנו מעין תחרות של קפיצות ניטור לגובה. אני נכנסתי לאחד הבתים.
 
העיט והנקניק
ממסאי מארה חזרנו לניירובי במטוס קל ואכלנו ארוחת צהריים במסעדה פתוחה ליד בריכת שחיה של מלון. אני אכלתי סנדוויץ' סלמי ואז עף לכיווני עיט וחטף במקורו את הסלמי מהסנדוויץ' שלי. עובדי המקום סיפרו שזה קורה כל הזמן. זאת החוויה האחרונה שאני זוכר מקניה. באותו ערב טסנו בחזרה לישראל דרך אדיס אבבה.
 
העשרה
 
גז חממה: " גזי חממה באטמוספירה גורמים להחזר של קרינה אל פני השטח של כדור הארץ, ובכך גורמת להתחממות שלו. כמויות גדולות של גזי חממה כשבראשם פחמן הדו-חמצני נפלטים לאטמוספירה כתוצאה משריפת חומרים כמו פחם, נפט וגז באופן תעשייתי". 
 
כרטיס מנוקב: "כרטיסי נייר ששימשו בתחילת עידן המחשב לצורך שמירה של נתונים ע"י ניקוב חורים בכרטיס באמצעות מכונת ניקוב מיוחדת לכך. מספר החורים ומיקומם על גבי כל כרטיס הגדיר את מהות הנתון  המאוחסן על הכרטיס. סדרה של כרטיסים מנוקבים יצרה סידרה של סימנים (אותיות, מספרים או סימנים אחרים) והם שימשו להזנת קלט למחשב שהוא פקודות לביצוע פעולות ע"י המחשב (תוכנות) או נתונים גולמיים.  המקלדת של ימינו (2016) החליפה את מכונת הניקוב והכרטיסים המנוקבים בשנות השבעים של המאה העשרים".
 
אנרגיה גיאותרמית: "אנרגיה גאותרמית (באנגלית: Geothermal energy) היא אנרגיה תרמית שמקורה בכדור הארץ. ניתן להשתמש באנרגיה זו לייצור חשמל. המושג גאותרמי מקורו במילה היוונית גאו. מקור החום הוא החום בתוך כדור הארץ מתחת לקרום כדור הארץ. מקור אנרגיה זה נחשב למקור שאינו מתכלה. האזורים בעולם שבהם האנרגיה הגאותרמית זמינה הם האזורים הפעילים מבחינה טקטונית. החום עולה לפני השטח באזורים הוולקניים עם הלבה הרותחת שמקורה במעמקים".
תכנית הקשר הרב דורי,
תשע"ו

מילון

כרטיסים מנוקבים
כרטיסי נייר ששימשו בתחילת עידן המחשב לצורך שמירה של נתונים ע"י ניקוב חורים בכרטיס באמצעות מכונת ניקוב מיוחדת לכך. מספר החורים ומיקומם על גבי כל כרטיס הגדיר את מהות הנתון המאוחסן על הכרטיס. סדרה של כרטיסים מנוקבים יצרה סידרה של סימנים (אותיות, מספרים או סימנים אחרים) והם שימשו להזנת קלט למחשב שהוא פקודות לביצוע פעולות ע"י המחשב (תוכנות) או נתונים גולמיים. המקלדת של ימינו (2016) החליפה את מכונת הניקוב והכרטיסים המנוקבים בשנות השבעים של המאה העשרים.

תחנת כוח גיאותרמית
תחנת כוח שמייצרת חשמל ע"י ניצול חום מקיטור ומים חמים המצויים במעבה האדמה. מקור החום שמחמם את המים הנו מגמה מליבת כדור הארץ.

גזי חממה
גזי חממה באטמוספירה גורמים להחזר של קרינה אל פני השטח של כדור הארץ, ובכך גורמת להתחממות שלו. כמויות גדולות של גזי חממה כשבראשם פחמן הדו-חמצני נפלטים לאטמוספירה כתוצאה משריפת חומרים כמו פחם, נפט וגז באופן תעשייתי.

ציטוטים

”מרבית תחנות הכוח שורפות דלק שפולט גזי חממה שגורמים להתחממות לא רצויה של כדור הארץ.“

הקשר הרב דורי