מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חקר עלייה ומנהגים של סבתא פנינה

תמונה משותפת פנינה והמנחות
בגד מסורתי לחינה
תפיסת עולמם לחנך את ילדיהם על פי ערכים
ההורים שלי חוו עליה מאוד קשה: מהסיבה הראשונית שהסוכנות לא הרשתה להם לעלות את כל ילדיהם
ביחד, הבת הבכורה שהייתה רק בת 10 נאלצה להיות לבד במחנה קרוב לרבאט. מהרגע שהגיעה לשם לא הפסיקה לבכות. הורי שהיו קרובים מאוד והכירו את פעילי הסוכנות, במתן תרומה לסוכנות עזר להם להקדים את העלייה שלנו ארצה. תוך זמן קצר התחברנו לאחותי במחנה והיא עלתה איתנו בסופו של דבר ארצה. אך זו הייתה טראומה בשבילה.
ברצוני לציין שהורי מהרגע שהגיעו ארצה שני דברים עמדו לנגד עיניהם: להקל את הקליטה על ילדיהם, גם בזמנים הקשים הם עבדו מאוד קשה בשביל לתת את התנאים האופטימליים.
תפיסת עולמם לחנך את ילדיהם על פי ערכים מאוד ברורים:
1) כבוד לכל אדם באשר הוא אדם וזה חשוב מאוד בעיר שיש עולים חדשים מכל מיני עדות.
2) השכלה כמפתח להצלחה בחיים ואכן עשו הכל שיהיו אנציקלופדיות (לא היו מחשבים) ספרי קריאה, וכל מה שנחוץ ללימודים.
3)ערך העבודה הורי שימשו לנו דוגמה אישית, הם עבדו בעבודות קשות, אבא שלי עבד בקק"ל בגיזום עצים בקיבוצים ואסור היה לו להפסיד אפילו יום עבודה אחד! הוא הגיע יום יום לעבודה גם כשהיה חולה. אמי עבדה בקטיף עגבניות וקטיף כותנה בקיבוצים משעות הבוקר המוקדמות עד השעה 16:00. כאן המקום לציין את החינוך לאחריות: הורי יצאו לעבודה אבל לכל ילד היה תפקיד בבית. אמי הכינה מבעוד מועד כריכים ובגדים לכל הילדים ותמיד היה ילד תורן שדאג שכולם יתלבשו וילכו לבית הספר בזמן ואחת האחיות לקחה את הילד הקטן לגן, ובחזרה מבית הספר חיממנו את האוכל על גזייה ואכלנו ביחד וכל ילד הכין שיעורים ויצא לפעילות שלו בערב כשהגיעו ההורים מאוד נהנינו לשבת ביחד לשוחח ולספר על חוויות היום,  אלו היו שעות מאוד אהובות על כל בני המשפחה. ברצוני לציין שאכן החינוך נשא פרי. שבעה ילדים במשפחתנו כולם בגרו והיו לאזרחים מועילים, פעילים ואוהבי המדינה וכמובן משכילים ארבעה מהם בעלי תואר שני ושלושה תואר ראשון וכולם אקדמאים העובדים במקצועות שונים.
תמונה 1
הדור הבא במשפחת אבקסיס ממשיכים את המסורת  על פי הערכים אותם הקנו להם ההורים.  בני המשפחה כולם, אוהבי ארץ ישראל, משכילים ומכבדים כל אדם, חרוצים ואחראים בחייהם ובעבודתם ובמיוחד שומרים על איחוד המשפחה המורחבת ומחפשים כל הזדמנות לחגוג ולבלות יחד.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=QJXxwwxe5PU

לסיפור של סבא שלמה בן זקן

מילון

חיטא
שטיח קיר אופיני לחדר מרוקאי נמצא בארמון המלוכה ברבאט

ציטוטים

”החינוך לערך ההשכלה מבטיח חברה טובה יותר והצלחה בחיים בליווי הערכים של מתן כבוד לאדם.“

”אהבת המשפחה נותנת כוח להתמודדות בכל עת, בסיפור שלנו עזר לקליטה בארץ .“

”אהבת ארץ ישראל הוא ערך חיוני להקנות בכל דור ודור “

הקשר הרב דורי