מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חפץ משפחתי בן 160

יום הולדת לאחותי הגדולה בעודה בת שלוש
נפגשים אחרי הסגר השני
איך התגלגל כיסוי מצות משנת 1850 לשולחן הפסח בשנת 2020

"גרמה" ארנה היא סבתי מצד אבא. אנו מכנים אותה "גרמה" מלשון כינוי למילה grandmother או בקיצור grandma. אחד הדברים ש”גרמה” ארנה הכי אהבה לעשות  בצעירותה, היה החלקה על קרח. די קרוב לביתה היה אגם שנקרא the ice pond.

"גרמה" אומרת שהיא תמיד הרגישה שהיא יותר יהודייה מאשר אמריקאית, למרות שהיא נולדה וגדלה בארצות הברית. המשפחה לא הייתה דתית, אך חייהם סבבו סביב בית הכנסת, בו התנהלו חיי קהילה תוססים.  זו הסיבה העיקרית שגרמה לה לעלות ארצה בשנת 1966, בהיותה בת 19.

החפץ שעליו אנו רוצות לספר הוא כיסוי מצות. כיסוי מצות זה מהווה למעשה את תמצית ההיסטוריה של משפחת שטנגל (משפחתה של סבתי "גרמה").

כיסוי המצות נוצר בסביבות שנת 1850 ע"י סבתא רבתא רבתא רבתא שלי, חווה, עבור שולחן הפסח של סבא רבא רבא רבא ר' יעקוב שטנגל.

תמונה 1

כיסוי מצות זה עבר בירושה לבנו ברוך שטנגל, סבא רבא רבא שלי. עם פטירתו בשנת 1937 ועליית הנאצים באוסטריה, נלקח הכיסוי ע"י בתו לוטה (אחותו של אביה של "גרמה", סבתא שלי) במנוסתה מאוסטריה לישראל. לאחר פטירתה של לוטה, הכיסוי עבר לידיה של "גרמה", אך הוא לא היה בשימוש מפני שהיה מאד מלוכלך מעצם היותו כבן 160 שנה. לפני כעשר שנים "גרמה" אתרה חברה העוסקת בשחזור וניקוי פריטים עתיקים. מאז ועד היום כיסוי מצות זה תופס מקום של כבוד בשולחן הפסח של גרמה.

תמונה 2

הזוית האישית

שקד וסבתא ארנה: אנחנו מאד אוהבות לעבוד יחד ובמיוחד בקורונה. כיף שיש משימות עם הסבים והסבתות וכך שומרים על קשר אנו מקוות ומאחלות שנפגש לרוב ושנמשיך תמיד לשמור על הקשר.

מילון

the ice pond
אגם קרח שנמצא במדינת מסאצ'וסטס

ציטוטים

”על ילדינו ונכדינו לדעת שזו ההיסטוריה האישית שלהם ולא פרק אקראי בספר היסטוריה“

הקשר הרב דורי