מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חמור קופץ בראש

סבא ואני
סבא מימין במדי חורף של השייטת
כשנופלים צריך לקום

סבי אריק לביא נולד ב1944 בשוויץ, ועלה ארצה בגיל שנה.

כשעלו לארץ התיישבו במושב היוגב – הַיּוֹגֵב הוא מושב עובדים בעמק יזרעאל, השוכן לצד כביש מגידו-יקנעם, כ-7 ק"מ ממערב לעפולה, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. שם היישוב נגזר מהמילה "יוגב" שפירושה חקלאי. המושב נוסד באוגוסט 1949 על אדמות חירבת ליד על ידי גרעין של יוצאי חברות נוער מאוסטריה, מגרמניה ומרומניה ומילידי הארץ שהתארגנו בשנת 1941, עברו הכשרה בכפר ויתקין ובאר טוביה, ואיישו את בית אשל שליד באר שבע, משנת 1943 עד לאחר מלחמת העצמאות. לאחר שבית אשל נהרסה במלחמת העצמאות הם עברו לעמק יזרעאל והתמקמו באופן זמני במבנים של מנחת מגידו, שדה תעופה בריטי קטן שננטש. בעת ייסודו מנה המושב 70 משפחות, אך הוא תוכנן לכלול 120 משקים וכ-30 משפחות נוספות של בעלי מקצוע. באפריל 1950 הונח אבן פינה לבתי הקבע של המושב, אותם בנו אנשי המושב בעצמם. ביוני 1951 כבר עמדו 60 הבתים הראשונים על כנם, והמושב כלל 110 משפחות לאחר שקלט עולים חדשים, עוזבי קיבוצים ובני מושבים. ויקיפדיה.

סבא גדל במושב היוגב בעמק יזרעאל. והיו לו הרבה חוויות ילדות וכך הוא מספר: "אבא שלי יצא לעבוד בנגב בשטחים חקלאיים של מושב היוגב, ליד באר שבע. יום אחד הוא חזר עם עיר (חמור צעיר). שמחנו מאוד לבואו קראנו לו חמורי. החמור גדל, ואני ואחי הצעיר דוד, היינו רוכבים על החמור לבית הספר שהיה במרחק של קילומטר וחצי מהבית. החמור לא כל כך אהב ללכת לבית הספר, כנראה שלא אהב ללמוד, אחרי הכל – זה חמור, והיה הולך לאט מאוד. לעיתים אף היינו מאחרים לשיעור הראשון. בחזרה מבית הספר הוא תמיד אהב לרוץ הביתה.

יום אחד רכבתי עליו לבד בדרכי הביתה, החמור שמח לשוב הביתה ורץ במהירות. דהרתי עליו והייתי מבסוט, ופתאום החמור נבהל משק שהתנפנף ברוח, קפץ הצידה, ואני המשכתי ישר, ונפלתי  על האדמה. חמורי לא חיכה לי, הוא המשיך לרוץ הביתה, קמתי חבול וכואב מהנפילה, והגעתי אחריו בצליעה. אמנם החוויה לא היתה כל כך נעימה, אבל לא ויתרתי, וחזרתי לרכב עליו מיד למחרת.

חשוב לדעת שבחיים בלי ניסיונות אין חוויות, ולפעמים יש נפילות. אבל זה לא נורא ליפול, כל עוד יודעים לקום בחזרה, ולעלות על הסוס (במקרה הזה חמור)".

את שירותו הצבאי עשה סבא ב"שייטת 13" שייטת 13 היא יחידת הקומנדו הימי של חיל הים הישראלי. בסיס הקבע של היחידה הוא בסיס עתלית, והיא כפופה ישירות למפקד חיל הים. מפקד השייטת הוא קצין ים בדרגת אלוף-משנה. נוסף על סוגי הלוחמה האופייניים לקומנדו ימי, בפרט פעולות המצריכות נחיתה מהים, פעולות חבלה בכלי שיט והשתלטות על כלי שיט, מאומנים לוחמי היחידה בפאסט-רופ (השתלשלות בחבלים ממסוקי סער) ובכל צורות לוחמת היבשה ובצניחה מבצעית. השייטת מפעילה צלפים ומשתתפת בלחימה יבשתית טיפוסית ללוחמי חיל רגלים (כך למשל, בזמן האינתיפאדה השנייה השתתפו לוחמי השייטת במספר רב של פשיטות, פעולות ומבצעי מעצר בשטחי יהודה ושומרון כנגד פעילי טרור). בעשורים האחרונים המוניטין של שייטת 13 עלה באופן ניכר וכיום היא נחשבת לאחת מיחידות הקומנדו הטובות ביותר בצה"ל, ולאחת מיחידות הכוחות המיוחדים הטובות בעולם.ויקיפדיה.

מה שמעיד על אומץ ליבו, והיכולת שלו להתגבר ולקום בכל מצב.

הזווית האישית

תהל: תמיד כיף לשבת עם סבא ולשמוע סיפורים. אנו מאחלים אחד לשני שנמשיך להנות ביחד עוד המון שנים.

מילון

עייר
חמור צעיר

ציטוטים

”ללא ניסיונות אין חוויות, ולפעמים יש נפילות אבל זה לא נורא ליפול כל עוד יודעים לקום בחזרה ולעלות על הסוס. “

הקשר הרב דורי