מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חלקה של סבתא בהסכם השלום עם ירדן

לחיצת יד בין חוסיין מלך ירדן ויצחק רבין
טקס החתימה במסוף הערבה בגבול ישראל ירדן
סבתא הייתה מנהלת הארכיון של חברת חשמל

הסכם השלום עם ירדן

ההסכם התגבש באמצע 1994 לאחר שבמשך עשרות שנים נפגשו מנהיגי ישראל בחשאי עם חוסיין מלך ירדן, שלא הסכים לקיים איתם שיחות גלויות. נשיא ארצות הברית,  ביל קלינטון, ששאף להישג מדיני במזרח התיכון, לחץ על חוסיין להצטרף לעגלת השלום. בין השאר הבטיח קלינטון למחוק את חובותיה של ירדן לארצות הברית. בחודשי הקיץ נערכו שיחות בין ישראל לירדן, שהפכו עד מהרה לגלויות, עם פגישת רבין, חוסיין וקלינטון בבית הלבן ופרסום "הצהרת וושינגטון" שסיימה את מצב הלוחמה בין שתי המדינות.

בתאריך 14 בספטמבר 1993 נחתם סדר יום מוסכם למשא ומתן בין ישראל וירדן ובתאריך 25 ביולי 1994 הייתה "הצהרת וושינגטון", שנערכה במדשאות הבית הלבן.

ביולי 1994 הכריז עבד א-סלאם אל-מג'אלי, ראש ממשלת ירדן, על "סוף עידן המלחמות". שמעון פרס הצהיר: "בא רגע השלום". רבין וחוסיין ערכו ועידת פסגה אצל הנשיא קלינטון בבית הלבן בוושינגטון די. סי.

טקס חתימת הסכם השלום בין ישראל לירדן נערך ב־26 באוקטובר 1994 במעבר הגבול החדש מצפון לאילת. אורח הכבוד היה ביל קלינטון. רבין ואל-מג'אלי חתמו על ההסכם. המלך חוסיין, נשיא מדינת ישראל עזר ויצמן, שמעון פרס וקלינטון לחצו ידיים.

שאלתי  את סבתא: קשור הסכם השלום עם ירדן, אירוע זה אליך?

סבתא סיפרה: "לקראת המו"מ בקשר לשלום עם ירדן נתבקשתי כמנהלת ארכיון חברת החשמל לספק חומר ארכיוני וידע לגבי נושא הגבולות שהוא אחד מנושאי החוזה לשלום. נציגי המו"מ ממשרד החוץ המחלקה המשפטית הגיע לארכיון בחיפה וקיבל את החומרים הקשורים לנושא, כמו: מפות, מסמכים, תצלומים וכד'

שאלתי את סבתא מדוע בחרת לספר לי דווקא אירוע זה

בחרתי  באירוע זה כאירוע חריג ממכלול האירועים השונים שחוויתי בחיי הקשורים למדינה , לדעתי אירוע מכונן זה עם תקוה לעתיד של שלום .

סבתא ממשיכה לספר: "באותה תקופה, הייתי בת 46 . במהלך הזמן של האיסוף והעברת החומרים למשרד החוץ הייתה התרגשות רבה משני הצדדים, שמחנו על כל חומר שעזר והנציגים הופתעו מאד מהחומר החשוב שנשמר בארכיון. עקבתי בשידורים שנערכו סביב הנושא וסביב ואת חתימת ההסכם ראיתי בטלוויזיה.

אירוע השפיע עלי מאוד בשני תחומים: בתחום העבודה, כאשר התרומה של הארכיון פורסמה בעיתונות החברה והארכיון קיבל שבחים. גם במישור האישי, שבוע לאחר הסכם השלום נפתח שער הגבול ליד עקבה ויצאתי לירדן לפטרה. בפטרה,  בקרתי בקבר הסלע. הוא היה ידוע לי מהשיר "הסלע האדום" שכתב חיים חפר. הכרתי את הסיפורים שהיו סביב "הסלע האדום".  בחורים צעירים, חצו גבול אוייב כדי לראות את פטרה ורובם נהרגו . השיר נאסר לפרסום כדי שלא יסתכנו הצעירים.

המנזר בפטרה

200px-petra_jordan_bw_37

הסכם השלום עם ירדן היה בעל השפעה רבה על ישראל כולה. מובן שעם חתימת ההסכם, הייתה   שמחה גדולה להשכנת שלום אזורי נוסף עם שכננו האויבים לאחר השלום עם מצריים בשנת 1978 .

אירוע זה משמעותי ביותר עבורי, כי הייתי שותפה. החלק בו "השתתפתי" בצורה מאד רצינית  כשאני יודעת שהחומר המצוי אצלי בארכיון יוצא ועוזר למשימה הכל כך חשובה. לדעתי אירוע זה חריג מכלל האירועים השונים שחוויתי בחיי הקשורים למדינה , לדעתי זה אירוע מכונן עם תקוה לעתיד של שלום .

הזוית האישית

אירוע זה משמעותי ביותר עבורי, כי הייתי שותפה. החלק בו "השתתפתי" בצורה מאד רצינית  כשאני יודעת שהחומר המצוי אצלי בארכיון יוצא ועוזר למשימה הכל כך חשובה .

מילון

הסכם השלום בין ישראל לירדן
הסכם השלום בין ישראל לירדן (בערבית: معاهدة السلام الأردنية الإسرائيلية, באנגלית: Israel–Jordan peace treaty) נחתם ב-26 באוקטובר 1994 והסדיר את היחסים, הגבולות וחלוקת המשאבים בין ישראל לירדן.

פטרה
פטרה (מיוונית Πέτρα, "פטרוס" - אבן) היא עיר נבטית קדומה המפורסמת בארמונות הקבורה שלה החצובים באבן החול של הרי אדום, ומכאן שמה בעברית "הסלע האדום". העיר נבחרה בשנת 2007 כאחד משבעת פלאי תבל החדשים. פטרה שוכנת בדרום ירדן, כמאה ק"מ צפונית לאילת. היא מכונה גם "העיר הוורודה" בפי התושבים המקומיים בשל גוון המסלע. ( ויקיפדיה

ציטוטים

”לדעתי זה אירוע מכונן עם תקוה לעתיד של שלום “

הקשר הרב דורי