מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חלוצים בשרון

סבא חיים וסבתא שושנה אורבוך
סבא מנחם אורבוך
תולדות חייהם של סבא חיים וסבתא שושנה אורבוך

בשנת 1925 סבא וסבתא רבא שושנה וחיים עלו לארץ מליטא. דרך איטליה משם הפליגו באנייה לישראל.
 
סבא וסבתא רבא שושנה וחיים, הגיעו לגליל העליון כי שם הייתה עבודה. הם עבדו במטעי טבק בגליל העליון. הם הכירו בפרדסים במגדיאל והתחתנו בשנת 1926 במגדיאל. סבתא עבדה כתופרת, ותפרה בגדים בתל אביב ובמגדיאל. ממגדיאל הם עברו לעין ורד שבמרכז הארץ. לסבא רבא חיים, היה ויכוח עם הרב זמל מתל-מונד, סבא ביקש להשאיר אצלו את השוחט שיעבוד אצלו.
הרב זמל התנגד לכך ולכן סבא רבא, חיים, עזב את עין ורד ועבר לקדימה ( בשנת 1949 ). סבא רבא, חיים, ספק למתיישבים החדשים בקדימה לחם, מים ובשר. כך נחשב לאחד מראשוני קדימה. הוא קנה מגרש של 4 דונם במרכז קדימה. שם בנה את ביתו וגם פתח אטליז, חנות בה מכר בשר.הוא נקבר בגיל שמונים בקדימה. סבתא  שושנה  עבדה באטליז ומכרה בשר לתושבים. היא ילדה את יוכבד, הילדה הבכורה ולאחר מכך ילדה את מנחם  סבא שלי ולבסוף  את יוסי.
 
את חביות הנפט שמר בחצרו, הוא עבר עם סוס ועגלה מיוחדת  לנפט וצילצל בפעמון  כדי  להזמין  תושבים  לקנות  נפט. הילדים אהבו לשחק מחבואים בין חביות הנפט.הבת הגדולה, יוכבד, ילידת 1929, למדה בגבעת השלושה. מנחם, סבא שלי, למד בקדימה עד כיתה ח'  ואחר כך בנתניה בכיתות: ט'-יב' בביה"ס "טשרנחובסקי. "גם יוסי, אחיו, למד באותו ביה"ס.סבא שלי, מנחם, התחתן עם אסתר וגר עד היום בעין ורד עם אסתר ויש להם 4 ילדים. 2- בנות ו-2 בנים. הבנות: יפעת (אמא שלי), וטובה (דודה שלי). הבנים: ערן וירון. אמא שלי החליטה לשוב עם משפחתה לקדימה וזה התרחש לפני כ-5 שנים.על יוסי: הבן הקטן ביותר
 
תמונה 1 
בתמונה: יוסי אח של סבא שלי בחתונתו עם אשתו.
 
יוסי נולד בשנת 1939 בעין ורד. הוא היה ילד שובב  אך הצליח לקפוץ כיתה, ואף עבר בהצלחה קורס טייס ושירת בחיל האוויר. בהמשך עבד כטייס  בחברת  "על-על" וטייל הרבה  בעולם. ליוסי 5 ילדים והוא גר ברמת השרון.
האטליז  עבר בירושה ליוסי, אח של סבא שלי, מנחם. הוא מכר את חלקת האדמה בקדימה  וילדיו לא חזרו לגור בישוב.
 
סבא רבא חיים, וסבתא רבתא שושנה חיו בקדימה בשנים: 1949-1978. סבא נפטר בשנת 1979 הוא נפטר ביום הולדתו ולכן הוא נחשב כצדיק. סבתא שושנה נפטרה 9 שנים לאחר מכן בשנת 1988
תמונה 2 
העשרה
מגדיאל: "ביוני 1923 עלו ארצה ראשוני חברי גדוד החלוץ על שם יוסף חיים ברנר, שכונו גם "קבוצת ירצבו". הגרעין הראשון של הגדוד החל את דרכו ביישוב "עין חי" ובבניית המושבה החדשה מגדיאל. מנהל העבודה בהקמת מגדיאל היה איש הגדוד – סבידובסקי, ביחד עם יקותיאל לוינסון ומר שפן. יקותיאל לוינסון היה באותה עת השומר הראשון מטעם חברת "הכשרת היישוב" על האדמות שנרכשו זה מקרוב משייח' אבו כישכ לצורך בניית המושבה. בן-ציון רונקין שמש כגזבר ובא כוח חוץ".  ויקיפדיה.
 
קשר רב דורי, 2012
מורה מובילה אילת שחק 

מילון

שוחט
שוחט ובודק (בקיצור שו"ב) הוא מקצוע מהמקצועות המסורתיים בקהילה היהודית והיה נחשב אחד מכלי הקודש. תפקידו של השו"ב לשחוט עוף או בהמה דקה או גסה, לצורך אכילה, בסכין כשירה שהיא חדה חלקה ונקיה מפגימות (אפילו בשיעור כל שהוא- שו"ע יו"ד סימן י"ח) כדרישת ההלכה. בדיקת הסכין נעשית לפני השחיטה וגם לאחריה. השוחט, כמו שאר בעלי המקצועות המסורתיים כמו הרב, המוהל, סופר סת"ם, מלבד ידיעת הטכניקה וההלכות צריך שיהיה ירא שמיים. ישנם מקרים בהם שוחט ובודק יוסמך לשחיטת עופות בלבד, ויש שילמד היקף גדול יותר של הלכות ויוסמך אף לשחיטת בהמה דקה וגסה, היינו: כבשים עזים ובקר. ובודק היא על שם הבדיקה שהעוף או הבהמה כשירים.

מגדיאל
ביוני 1923 עלו ארצה ראשוני חברי גדוד החלוץ על שם יוסף חיים ברנר, שכונו גם "קבוצת ירצבו". הגרעין הראשון של הגדוד החל את דרכו ביישוב "עין חי" ובבניית המושבה החדשה מגדיאל. מנהל העבודה בהקמת מגדיאל היה איש הגדוד - סבידובסקי, ביחד עם יקותיאל לוינסון ומר שפן. יקותיאל לוינסון היה באותה עת השומר הראשון מטעם חברת "הכשרת היישוב" על האדמות שנרכשו זה מקרוב משייח' אבו כישכ לצורך בניית המושבה. בן-ציון רונקין שמש כגזבר ובא כוח חוץ.

ציטוטים

”סבא רבא, חיים, ספק למתיישבים החדשים בקדימה לחם, מים ובשר. כך נחשב לאחד מראשוני קדימה. “

הקשר הרב דורי