מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חלומותיה של סבתא

סבתי ואני במהלך תיעוד הסיפור
סבתא, סבא שלי ואימי כשהגיעו לארץ.
סיפורה של סבתי דורה לניס

סבתי דורה לניס, נולדה ב1952 בקרמצ'ונג שבאוקראינה.

סבתי נולדה למשפחה יהודיה, ששרדה את מלחמת העולם השנייה. אבא שלה ברח מפולין, (כל שאר משפחתו נספתה בגטו) ואמא שלה הייתה עקרת בית. במהלך נעוריה סבתי למדה בבית ספר למוזיקה ובמכללה להוראה, וסיימה אותם בהצטיינות. לאחר שסיימה את המכללה להוראה, היא התחילה לעבוד בתור גננת מוסיקלית בגן (שאמא שלי למדה בו), ועבדה שם במשך עשרים וחמש שנה.

בזמן שהיא למדה במכללה, היא הקימה משפחה עם בעלה(סבא שלי), וילדה שתי בנות (אמא שלי ודודה שלי).לאחר כמה שנים הדודה שלי החליטה לעלות לארץ, כדי להתחתן עם בן זוגה, ולהקים משפחה איתו. לאחר כשנה, סבתי החליטה שכל משפחתה תעלה לארץ, מפני שהיא רצתה להיות קרובה לילדה שלה. אחרי שכולם עלו ארצה, היא למדה חצי שנה באולפן, מושגים ומשפטים בסיסיים בעברית. באותה התקופה היה לה מאוד קשה, מפני שלא היה לה מספיק כסף, כי רק בעלה עבד. לכן היא החליטה שהיא תלך לחפש עבודה. היא מצאה עבודה כעקרת בית, במשפחה שהאימא הייתה נכה, סבתי הייתה צריכה לבשל, לנקות, ולעשות עוד דברים שבדר"כ האימא עושה בבית.

אחריי שהיא מצאה עבודה, התפרנסה בכבוד, וסיימה את הלימודים באולפן ,היא החליטה שהיא רוצה לעבוד בעבודה אחרת.  היא מצאה עבודה בתור מנקה בווילות יוקרתיות, אך העבודה הייתה מאוד קשה ומעייפת. היא הייתה חוזרת הביתה עייפה ומותשת, ולא היה לה זמן להיות עם משפחתה, ולעזור לילדים בלימודים. באותה תקופה אמא שלי למדה בתיכון.

מכיוון שהעבודה הייתה מאוד קשה ומעייפת, היא החליטה לעבור לעבודה אחרת, במפעל "מילועוף". היא עבדה שתיים עשרה שעות ביום במשך שבע עשרה שנה, עד שהיא יצאה לפנסיה בגיל שישים ושתיים, והייתה יכולה לעזור בטיפול בנכדים. לאורך הדרך ובעקבות העבודה הקשה, היו לה משברים רבים, והיא חשבה כמה פעמים לחזור לאוקראינה.

עכשיו סבתי חיה עם סבא שלי, והם מקבלים כסף  מהפנסיה שלהם, וזה מספיק להם לאוכל, קניות ועוד דברים חשובים, וזה הכי חשוב.

הזווית האישית

שלי – אני וסבתי נהנינו לקחת חלק בעבודה של תוכנית הקשר הרב דורי. סבתי הרגישה, שמתוך העבודה הזאת, חיזקנו את הקשר שלנו, והיא מצפה לעוד עבודות כאלה. בנוסף לזה, אני חושבת שחיזקנו את הקשר שלנו, בזה שהכנו ביחד סיפור, דיברנו הרבה יותר ביחד, והכי חשוב שהיה לנו כיף. בנוסף לסבתי היו עוד גורמים חיצוניים, שעזרו לי ולה לבנות יחד סיפור עליה. וגם איתם חיזקתי את הקשר.

מילון

פנסיה
סוג של גִּמְלָה, המשמשת את העובד למחייתו לאחר פרישתו מהעבודה. ויקיפדיה

ציטוטים

”במהלך נעוריה סבתי למדה בבית ספר למוזיקה ובמכללה להוראה, וסיימה אותם בהצטיינות.“

הקשר הרב דורי