מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חינוך לערכים כדרך חיים בקיבוץ רמת הגולן

סבתא וסבא שלי ביום חתונתם
הקיבוץ שלנו מרום גולן
סיפור חיי סבתא

הקשר הרב דורי של סבתא רחל סייג והנכדה תמר סייג.

סבתא רחל סייג נולדה בישראל בעיר חיפה בשנת 1947 לבית משפחת חייט לאחר נישואיה שונה שמה לסייג.

סבתא רחל מספרת על ילדותה:

"נולדתי בחיפה כבת החמישית והקטנה במשפחה. אבא שלי ויקטור היה מעביר יהודים מלבנון לישראל בעלייה בלתי לאגלית ולכן הרבה להעדר מהבית.

עליה בלתי לגאלית

"ההעפלה (המכונה גם "עלייה בלתי-לגאלית" ו"עלייה ב'") הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948 (כניסתם של יהודים לתחומי הארץ באופן בלתי מאורגן החלה מאז מלחמת העולם הראשונה, כאשר הונהג ממשל צבאי בריטי ואף קודם לכן, אך ההעפלה המאורגנת החלה ב-1934). היא כונתה גם עלייה ב', משום שנעשתה בד בבד עם העלייה החוקית שנמשכה באותה עת על פי תקנות ההגירה החמורות שנקבעו על ידי ממשלת המנדט הבריטית". (ויקיפדיה)

אמא שלי הקפידה לחנך אותנו, האחיות ליושר לאחווה ואהבת האדם זו המורשת של אימי אותה אני ממשיכה – זו הדרך אותה בחרתי להנחיל לילדי ולנכדי.

בגרתי, נישאתי לבעלי מנשה והקמנו משפחה יחד. לאחר מספר שנים נולדו לנו שלושה בנים וגרנו בחיפה. החלטנו לחפש דרך שונה לגדל את ילדינו.

 ביום חתונתנו

תמונה 1

בחיפוש אחר הסביבה התאימה החלטנו לעבור ולחיות בקיבוץ ולחנך את ילדנו לערכים ולציונות ולכן בחרנו בקיבוץ מרום גולן שנתן לילדים את מקסימום ואת החינוך הנכון.

לאחר מספר שנים נולדה לנו בקיבוץ עוד בת וכשהתבגרו והילדים כל אחד בחר את דרכו בארץ ובעולם. שני ילדים: ליאור אבא של תמר ותדהר אחותו בחרו לגור עימנו במרום גולן עם הנכדים שלנו. ראובן בחר לגור בקיבוץ עין כרמל עם אשתו וילדיו ועופר בחר לגור באוסטרליה עם אשתו וילדיו וכך השגנו את מטרתנו בחיים.

המצגת שבחרנו

הזוית האישית

רחל סייג: "ליושר לאהבה ולאחוות האדם וזאת הדרך שבחרתי להנחיל בה את נכדי".

מילון

עלייה בלתי לגאלית
לשכנע ולעלות יהודים לארץ ישראל מארץ זרה

מרום גולן
מְרוֹם גּוֹלָן הוא קיבוץ של התנועה הקיבוצית המאוחדת הנמצא בצפון רמת הגולן. היישוב נמצא לרגלי הר בנטל, בגובה של כ-1,000 מטרים מעל פני הים. מצפון לקיבוץ נמצאת שמורת בְּריכת בַּראון, ומדרום מזרח לקיבוץ נמצאת שמורת הר אביטל.

ציטוטים

”"ליושר לאהבה ולאחוות האדם וזאת הדרך שבחרתי להנחיל בה את נכדי"“

הקשר הרב דורי