מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בקיבוץ בלינה המשותפת

אני וסבתא עמליה
סבתא שרה מבשלת בקיבוץ
געגועים למשפחה בקיבוץ

שמי עמליה בניסטי, אספר ואשתף בסיפורי האישי כילדה שחוותה את הלינה המשותפת בקיבוץ יגור.

נולדתי בשנת 1944 בקיבוץ יגור. בתקופה זו הייתה בקיבוץ לינה משותפת בבית ילדים, מכיוון שההורים שלי היו צריכים לעבוד בבניית הקיבוץ. שיטת החינוך וגידול הילדים היתה שונה משל היום, אז היה נהוג שילדי הקיבוץ היו לנים בלילות יחד עם כל בני הקבוצה במבני בתי הילדים. שם התרחצנו, למדנו והמשכנו להתגורר שם עד הגיוס לצבא.

גדלתי כל חיי בקיבוץ יגור, קיבוץ ליד חיפה, הייתי בגן, בבית ספר יסודי ובתיכון למדתי בקיבוץ. כשסיימתי את בית הספר התגייסתי לצבא. כעבור כמה שנים התחתנתי ונולד בני הבכור, יעקב. בהמשך התגרשתי והתחתנתי שוב עם סבא שלך, מיכה. נולדו לנו שני ילדים: בועז אבא שלך וקארין דודתך.

לפני כעשר שנים עברתי להתגורר בכפר יהושע שם אני מתגוררת עד היום. כיום אני  עובדת בגן ילדים ואוהבת מאוד את משפחתי המורחבת. אני אוהבת מאד לבשל, לטייל ולעבוד בגינה.

הגעגועים שלי הם בעיקר לשיחות עם אבא שלי פסח, על ענייני היום יום בעיקר, לאבא שלי היו תמיד עצות טובות ונהניתי מאד לשוחח איתו על כל דבר. אני מאד מתגעגעת לאימא שלי שרה, לריח ולטעם העוגות שאותן הייתה אופה בעיקר בימי חמישי. עוגות שמרים נהדרות עם סוכר וקינמון.

אני זוכרת כשהייתי קטנה,  אימא שלי, שרה, הייתה מכינה לי את המיטה כמו לנסיכה. לפני כיבוי אורות בלינה המשותפת, היא היתה מסדרת לי את המיטה ונשארת לצידי עד שהייתי נרדמת. אמא שלי אהבה מאוד את המטבח והייתה חלק מצוות המבשלות של הקיבוץ. אני זוכרת את הריחות והטעמים הנפלאים. כל חג הייתה אימא שלי מבשלת במטבח הגדול של הקיבוץ, והאוכל של אימא שלי היה הכי טעים ר בקיבוץ, בעיקר הגיפלטע-פיש בחגים.

אני מאד מתגעגעת למשפחה שלי וזוכרת חוויות טובות בילדותי בקיבוץ יגור.

הזוית האישית

הגר: נהניתי מאוד לעשות את העבודה על סבתא עמליה. למדתי עליה הרבה במיוחד על ילדותה והיכן שגדלה.

עמליה: נהניתי מאוד לעשות את העבודה עם נכדתי המתוקה הגר. אני מקווה שהיא למדה עליי ועל ילדותי ונהנתה.

מילון

לינה משותפת
לינה משותפת הייתה שיטת חינוך וגידול ילדים, שהייתה נהוגה ברוב הקיבוצים עד שנות ה-80. בלינה המשותפת, ילדי הקיבוץ היו לנים בלילות יחדיו במבנים ייעודיים, שנקראו בתי ילדים, במנותק מהוריהם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני אוהבת מאד לבשל לנכדים ולמשפחה, לטייל ולעבוד בגינה“

הקשר הרב דורי