מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חילוץ מים לבנון

תמונה שלי ושל סבי בימי הקורונה
סבי במהלך הפסקה בשירותו הצבאי
סיפור חילוץ סבי מים לבנון בעת מלחמת לבנון

שמי יפתח דוד, סיפורי עוסק בחילוץ סבי מלבנון בעת מלחמת יום הכיפורים:

סבי הוא טייס ושירת בזמן מלחמת יום הכיפורים בצה״ל, באותה עת היה בכוננות בבסיס חצור. בתאריך 13 באוקטובר 1973, רעיות הכוננים הורשו לבקר את בעליהן בבסיס חצור. בסביבות 3 בבוקר העירו את סבא יאיר והוא ירד לטייסת, על הלוח היו מאוישות שתי רביעיות (מטוסים) לתקיפה על שדה התעופה דמשק מאזה. עדי בניה וסבא יאיר היו רשומים כמובילי הרביעייה השנייה והמבנה נשא את אות הפנתר. נאמר להם שמטוסי מיג 17 סורים ממריאים מהשדה השוכן בפינת דמשק ושהם תוקפים בסבבים קצרים ומהירים ומצליחים לפגוע בטנקים של צה״ל ברמת הגולן, ושהמיגים מוסתרים בפרדס שנמצא בשטח הבסיס. אז אחיו הקטן של יאיר, זאב, היה במילואים וגוייס למלחמה וסבא לא ידע אם זאב בגזרת סיני או בגזרת רמת הגולן, לכן היה לו עניין רב במשימה זו. התכנון שנכתב על ידי מחלקת מבצעים כלל גישה של שתי רביעיות בהפרש של דקה ביניהן, כניסה שמאלית לתקיפה ושחרור הפצצות. עוד נאמר להם שלא הייתה לסורים מערכת הגנה שם ולהימנע מטיסה נמוכה, שיש להם אש כבדה בנמל ושצריך לעשות זאת ממש לפני הזריחה על מנת שצוותי התקיפה לא יסתנוורו וגם יוכלו לראות שיגורי טילים במידה ובכל מקרה יהיו שם. אך המטוסים ניתנו לשימוש באיחור של רבע שעה, עד שהרביעיה עלו למסלול, הרביעיה השנייה לא הייתה מוכנה בשל זה שמספר שלוש אצלם מבין השלושה שהיו אמורים לעלות לא יכל להמריא, כי משהו התעכב. סבי אמר להם שכשיוכלו, יגיעו אליהם ויצטרפו לשני החלקים האחרים של השלישייה.

הם ממריאים, עדיין חשוך, הטיסה מתחילה כטיסת לילה, טסים עם אורות דלוקים. שתיים טס ליד סבי בקשר עין, בחוץ יש כבר קצת אור, השמיים בהירים, פה ושם ערפילי, פה ושם יש צל מההרים, נותרה פחות מדקה לעלייה לחמש מאות רגל בשמיים. הם שומעים הודעה מהמבנה הראשון שלפניהם שכל השדה אביך והשמש כבר זרחה ולא ניתן לראות דבר ולכן לא ניתן לתקוף. עדי וסבי שהיו מבוגרים ומנוסים מבינים ומפנימים מיד שאי אפשר לתקוף אך אחד מהם, אמר (לא זכור לסבי מי אמר): ״אבל זאת מלחמה״. בזמן הזה הם נחושים לעשות את המשימה הזו וסבי מתכנן תוכנית בעוד שעדי הסתובב ופנה דרומה, ובתוכנית זו הם נכנסים בטיסה נמוכה מהכניסה השמאלית והמטרה של תוכנית זאת היא למשוך את תשומת ליבם של הסורים. לפני איבוד קשר העין נכנס לתקיפה מספר שתיים במבנה, לא מערער על התוכנית שנוצרה. הם מתחילים טיסה נמוכה ורואים כוחות סורים רבים. ניתן לראות את הכדורים שהם יורים היטב באור הבוקר, סבי ועדי רואים את מספר שתיים מפגר מאחוריהם, בגוף מטוס אחד, הם מגביהים טיפה ולאחר מכן שני המטוסים מתחילים לעשות סללום אחד עם השני.

מסלול התקיפה שבוצע

תמונה 1

כאשר שני המטוסים מתקרבים לשדה התעופה מיד ננעל עליהם טיל נ״מ SA-6, שאז היה הטיל נגד מטוסים הכי מתקדם שיש. בלית ברירה הם המשיכו לצבור גובה. כאשר הגיעו למספיק גובה, עדי פנה שמאלה והוריד אף לכיוון המטרה (אף של המטוס) על מנת להתחמק מהפצצות. עוד לא השתחררו כל הפצצות אך סבי מרגיש חבטה מהגחון, כנראה שפגז פגע בו ולאחר מכן מספר שתיים מודיע למספר אחד שהיה המטוס של סבי ועדי: ״אחד אתה בוער״.

לאחר מכן סבי מבחין בעוד שני טילים, כנראה SA-6, מתקרבים מהדרום והם שברו למטה. בשלב זה הם עדיין לא מודאגים מפני שאין שום נורת אזהרה פעילה, אך אש פורצת מתחת לכנף שמאל וסבי מדווח לעדי וגם דיווח שאלה היו הדקרים שהבזיקו. לאחר מכן נוצרה נזילת דלק גדולה מאוד, אז עוד שני טילים זיהו את עדי ואת סבי ובהצלחה הצליחו להתחמק גם מטילים אלו. אז מספר שתיים דווח שהאש מתגברת ויש סכנה שההגאים ינעלו, קצת זמן לאחר מכן כשיצאו מקו הירי של הטילים הסורים.

סבי ועדי ראו שהמטוס לא ישרוד עוד זמן רב וניסו לכבות אותו בים הלבנוני. סבי ביקש מעדי שאם הם ינטשו את המטוס שיזהיר אותו קודם, כי אם הוא לא יושב בצורה נכונה זה עלול לשבור כמה עצמות בגופו ולגרום נזק רב לגופו. כאשר ניסו להגיע לים, מספר שלוש כבר הגיע ואמרו לעדי ולסבי – גם מספר 2 וגם מספר 3 לנטוש, אך הם המשיכו לים. כשעדי ניסה לנטוש הוא נתקע למשך מאתיים מטר של תזוזה שהצילה את השניים, הוא נתקע כי הוא לא הזהיר את סבי. בסוף נטשו מעל הים והועלו על סירת ההצלה בזמן ש-3 הגן עליהם מהאש הסורית, על קו החוף. וכשהוא הלך באה רביעיית מטוסים, וכך שוב ושוב הגנו עד שעברו 70 דקות, ואז מסוק קטן הציל את סבי ואת עדי והביא אותם לבסיס שנראה נטוש.

זה היה בבוקר כשהיה קר, והם היו מוצפים במים והיה להם קשה לזוז בשל פציעות שסבי חטף: הוא שבר חלק מצלעותיו וקרע שרירים ועדי נפצע קשות ברגליים. היה שם טלפון באמצעותו התקשרו למרפאת הבסיס ולאחר מכן אספו אותם לבית החולים תל השומר. אמרו לרעייתו של סבי ולרעייתו של עדי לבוא לבית החולים תל השומר כי בעליהן נפצעו בקרב, ושהם נמצאים שם. היו שאמרו כל הזמן שהם עשו החלטה לא נכונה בניסיון להמשיך לים, אך החלטה זו הצילה אותם מליפול בשבי.

הזוית האישית

יפתח: חוויה זו הייתה נהדרת בשבילי ואני מקווה שגם לאחרים תהיה נהדרת כמו שהייתה לי.

מילון

טיל SA-6
כינוי רוסי: 2K12 קוב, קוד דיווח נאט"ו: SA-6 Gainful ("רווחי") היא סוללת טילי קרקע-אוויר סובייטית ניידת, נגד מטוסים הטסים בגובה נמוך עד בינוני, ומיועדת להגן על מטרות קרקעיות מפני מתקפה אווירית (ויקיפדיה). נשק נ״מ המתקדם ביותר שהיה זמין במלחמת יום הכיפורים.

ציטוטים

”אבל זאת מלחמה“

”ההחלטה לנטוש את המטוס הצילה אותם מליפול בשבי הסורים“

הקשר הרב דורי