מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שרל תורגמן עלה פעמיים לישראל

סבא וסבתא מגיעים לארץ במטוס
הטיסה לארץ הייתה מרגשת מעוד ויתפללנו
עלייה ווירידה מהארץ מספר פעמים

שלום שמי שרל שלום תורגמן. נולדתי בתאריך 12/04/1932 בפאס שבמרוקו. אני ‏התחלתי לעבוד כבר בגיל 16, בסחנאי עד גיל 32.

העלייה לישראל ממרוקו

שנת 1963 ‏התחתנתי ‏עם אשתי במרוקו ‏חודשיים אחרי החתונה שלנו החלטנו לעשות את העלייה שלנו לישראל, ‏זאת הייתה החלטה לא פשוטה, כי היינו צריכים לשנות ההרגלים שלנו את השפה שלנו, וגם את העבודות שלנו.

אחרי כמה חודשים כשמעט התרגלנו לארץ, התגייסתי לצבא בשנת 1964 והתחלתי לשרת במילואים כל שנה 30 יום. בזכות הצבא למדתי את השפה ואחרי שלוש שנים בשנת 1967, גוייסתי לצבא במלחמת ששת הימים וברוך ה' אחרי שישה ימים חזרתי הביתה לאישתי. עברו כמה שנים ושוב גוייסתי לצבא  והפעם למלחמת יום כיפור ולאחר שלושה שבועות חזרתי הביתה שלם ובריא.

כמה שנים לאחר מכן ‏אשתי הרתה והייתי כל כך שמח לחשוב אפילו על זה להיות אבא ‏והנה בתאריך 17/11/1969 אחרי תשעה חודשים הפכתי לאבא של בת מדהימה. מרוב שהייתי ‏מאושר והזמן עבר מהר אישתי ‏הרתה שוב להריון השני שלנו, ‏אני ואשתי היינו בטוחים שזה יהיה בן. ‏לאחר תשעה חודשיים  בתאריך 30/10/1970 ‏נולד לנו בן. לפני שהבן שלי נולד, עברנו דירה, עברנו לגור בירושלים, לבית יותר גדול לילדים.

אחרי כמה שנים בשנת 1977, ‏החלטנו לרדת לצרפת, בגלל שהעבודה שם איפשרה שכר יותר גבוה, כי בישראל היה קשה יותר להתפרנס בכבוד. בצרפת, העבודה שם הייתה יותר בטוחה וטובה ‏ובנוסף היה קשה לעזוב את הורים שלי ואת המחותנים שלנו, ‏אבל בסופו של דבר חזרנו להרגלים שלנו בצרפת, לעבודה יותר פשוטה לי ולאשתי  וכך הילדים שלי גדלו בצרפת, ושניהם התחתנו בצרפת.

עלייה בפעם השנייה

לאחר 34 שנים בשנת 2011 חזרנו לישראל, עשינו שוב את העלייה, בגלל שאבי החורג נפטר ואישתי לא רצתה להשאיר את אימא שלה לבד בישראל, רק אני ואישתי עשינו את עלייה, כי הילדים שלנו ‏התחתנו והקימו כל אחד מהצד שלו את המשפחה שלהם בצרפת. אחרי ‏שנתיים הבן שלי גם הוא עשה את העלייה שלו לארץ ישראל עם אישתו ‏והילדים. הבת שלי מגיעה כל שנה עם בעלה והילדים לבקר ולהיראות אותנו

אז עכשיו אתם יודעים את הסיפור שלי, הנה אני הייתי גם האבא וגם הסבא כי ‏מאושר!!!

תמונה 1

הזוית האישית

רשל תורגמן: למדתי הרבה דברים על סבא שלי ועל החיים שלו

מילון

פאס
פֶאסְ היא העיר השנייה בגודלה במרוקו, אחרי קזבלנקה. בפאס חיים כ-2 מיליון תושבים. מיקומה הגאוגרפי של פאס הוא במרכז מרוקו, מה שהולם את שליטתה בעמדות הכוח במדינה. פאס כיום היא איחוד של שלוש ערים. פאס אל באלי - (העיר העתיקה הראשונה של פאס) הנחשבת כיום בתור: "העיר העתיקה הכי גדולה בעולם" (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הנה אני הייתי גם האבא וגם הסבא כי ‏מאושר!!!“

הקשר הרב דורי