מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי כנער המקדיש עיתותיו לאהבת ארץ ישראל וגיבוריה

בתמונה רואים אותי ואת סבא שלי
בתמונה רואים את סבא בן חמש
סיפור חיי

נולדתי בתל אביב בשנת 1942, בן להורי מקס ורחל מטרסו ז"ל ואח לעדנה הקטנה ממני.

אבא היה בעל חברה שניהלהו וייצגה חברות אירופאיות גדולות וחשובות בתחום הטקסטיל. אמא הייתה עקרת בית ומתנדבת במסגרת ויצ"ו בקליטת עולים חדשים.

אני למדתי בבית ספר יסודי עד כיתה ח' בבית ספר הכרמל הידוע היום כבית ספר גבריאלי. עם סיום בית הספר היסודי זכיתי במלגת לימודים בבית ספר תיכון – עירוני א' אך הורי החליטו להעניק את המלגה לבנם של משפחה שהורי עזרו להם בקליטתם בארץ. משפחה זו שאימי אימצה במסגרת פעילותה התנדבותית בארגון ויצ"ו.

את בית ספר תיכון סיימתי בגימנסיה גאולה. את רב זמני החופשי מלימודי בבית הספר היסודי הקדשתי לפעילות ספורטיבית במסגרת מועדון מכבי תל-אביב. הייתי שוער בקבוצת הילדים, ילידי 1942. אציין שמאותה קבוצת ילדים קמו וגדלו כדורגלנים מצויינים לתקופות הבאות.

במקביל לפעילות הספורטיבית חברתי לשבט צופי דיזנגוף שפעל בזמנו במגרש שעל חורבותיו נבנה היכל התרבות. לימים חדלתי את הפעילות הספורטיבית והקדשתי את רוב זמני החופשי לפעילות במסגרת תנועת הנוער, שם עברתי קורסי הדרכה מגוונים אשר עזרו לי עת מונתי רשג"ד (ראש גדוד..). הצופים היוו את מלוא זמני לאחר הלימודים.

 הדודים שנפלו במלחמת השחרור – דודי חיים ויצחק פוזננסקי ז"ל

רציתי לספר על פרק מאוד חשוב מחיי אשר השפיע עלי במיוחד זה סיפור חייהם ומותם של דודי במלחמת השחרור. דודי חיים ויצחק פוזננסקי, אחיה של אימי, נהרגו במלחמת השחרור תוך כחודש אחד מהשני. יצחק  נפל בקרב הגנה על קיבוץ בית קשת וחיים הידוע בכינויו "פוזה" נפל בקרב על הדרך לירושלים הקרב הידוע כקרב על נבי סמואל.

חיים פוזננסקי "פוזה" שהיה מן הבולטים בלוחמי הפלמ"ח וממפקדי חטיבת הראל זכור כמפקד שהשפיע על ערכי הלחימה של חיילי ומפקדי צה"ל בין פיקודיו היה הרמטכ"ל לשעבר רפאל איתן "רפול" והיה סמל מופת לדביקות. סיפור חייו של פוזה סופר בסיפרה של גלילה רון פדר, הספר מיועד לבני הנוער ומהווה נקודת ציון באהבת הארץ.

יצחק "איציק" פוזננסקי ("פוזה") ז"ל

תמונה 1

פוזננסקי, חיים (פוזה)

תמונה 2

קישור לערך חיים פוזננסקי – ויקיפדיה

"חיים פוזננסקי ("פוזה") (20 במאי 1927 בתל אביב – 23 באפריל 1948 בנבי סמואל) היה מן הבולטים בלוחמי הפלמ"ח ומפקדי חטיבת הראל במלחמת העצמאות. אף על פי שהגיע רק לתפקיד מפקד פלוגה בטרם נהרג, הוא זכור כמפקד שהשפיע על ערכי הלחימה של מפקדי צה"ל עתידיים וכמופת של דבקות במשימה".

דמותו של פוזה מרבה להופיע בספרות על לחימת הפלמ"ח במלחמת העצמאות.

בספרו של מאיר שלו, יונה ונער, פגש הגיבור בקריית ענבים את פוזה. סופרת הילדים גלילה רון פדר עמית הקדישה לו את הביוגרפיה פוזה – סיפורו של חיים פוזננסקי (הוצאת אדם) שמואל אבן-אור אורנשטיין, כתב על מחלקת משמרות ועל פוזננסקי את הספר פוזה ואנשיו בספרו ספורו של חייל מתאר רפאל איתן את פוזה כמפקד שהשפיע ביותר על ערכיו וחשיבתו הצבאית:

הזוית האישית

עילם: היה לי כיף גדול לעבוד עם סבא שלי ולשמוע את סיפור חייו ולתעדם במסגרת הקשר הרב דורי. אני מאחל לסבי שימשיך להיות כל כך אנרגתי וצעיר בנפשו וימשיך לשמח את כל המשפחה והרבה בריאות.

מילון

ויצ"ו
ארגון נשים ציוניות בינלאומי

ציטוטים

”חשוב היה לי להדריך , נערים צעירים , באהבת ארץ ישראל והתגשמות ההתיישבות ברחבי הארץ.“

הקשר הרב דורי