מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי יחזקאל הלוי

יחזקאל וגיא המתעד
יחזקאל בשירות ליד תעלת סואץ בסיני
ירושלים טרם הקמת המדינה והתנדבות להגנה

העלייה במכונית מעיראק לישראל

נולדתי בחודש ספטמבר 1932 בעיר בגדד בעיראק. אני האח השישי במשפחה. בזמן שנולדתי אבי היה מאוד מאוד ציוני וכל הזמן חלם לבוא לגור בארץ ישראל. בשנת 1934, כשהייתי בגיל שנה וחצי, אבי החליט לעלות לארץ יחד עם ההורים ושישה ילדים. הוא שכר מכונית עם נהג ונסענו דרך סוריה ולבנון. הגענו לירושלים באמצע הלילה. בכל ירושלים היו יהודים בודדים ולא היה את מי לשאול לאן ללכת, לכן ישנו בכיכר עד הבוקר. בבוקר אבי שכר מקום במלון בואד מול משטרת מחנה יהודה, עד שנתארגן ונבין מה קורה סביבנו. כעבור כמה ימים אבי שכר דירה באחד הבניינים, היכן שנמצאת מסעדת רחמו בשוק מחנה יהודה. כעבור חודש עד חודשיים אבי שכר דירה במקור ברוך, צמוד למחנה יהודה, שם שהייתה אז שכונת פאר – ושם גדלתי. מהשכונה הזו יצאו הרבה מאוד לוחמים אנשי אצ"ל ולח"י (היו אנשי מחתרת). חלקם נהרגו בפעולות נגד הבריטים.

החיים בירושלים טרם הקמת המדינה וההתנדבות להגנה

למדתי בבית ספר תחכמוני בשכונה, שהיה אחד מבתי הספר המפוארים של ירושלים. בזמן המרד הערבי בשנת 1936 אבי לקח אותי למרכז ירושלים, לצומת הרחובות קינג ג'ורג' ויפו – שם הייתי עד לרצח יהודי בכיכר. אבי כמובן כיסה לי את העיניים עם המעיל שלו וסילק אותי מהמקום. בשכונה שלנו רוב הצעירים היו אנשי המחתרות לח"י וההגנה. חלקם, כאמור, נהרגו בפעולות נגד הבריטים וחלקם נהרגו כאנשי ההגנה. היות ולא היה דור ממשיך להרוגים השכונה הלכה והתדרדרה לסלאמס (שכונות עוני).

בגיל 14 התנדבתי להגנה והיינו נוסעים לאימונים שלנו לבית המדרש למורים בבית הכרם. הייתה שם אשה שידעה שאנחנו נערים קטנים השייכים להגנה, ומדי פעם הביאה לנו עוגיות. בדיעבד התברר לנו שהאישה הזו הייתה אימא של יהורם גאון. שם, באולם ההתעמלות של בית הספר למורים ולגננות הייתה ההשבעה שלנו להגנה. הכניסו אותנו לאולם, היה שם שולחן ארוך ועליו מפה לבנה. מולנו ישבו שלושה אנשים שלא יכולנו לראות להם את הפנים והיו אורת של זרקורים, כדי שלא נזהה אותם במידה והבריטים יתפסו אותנו. על המפה הלבנה היו שניים-שלושה ספרי תנ"ך. על כל תנ"ך היה אקדח, עליו היינו אמורים לשים את היד ולהישבע להגנה. את השבועה הקריא לנו אחד משלושת האנשים הלא מזוהים והיינו צריכים לחזור על השבועה. הואיל והמדינה לא הייתה קיימת, השבועה הייתה התחייבות להקריב אפילו את עצמנו לטובת העם היהודי.

הזוית האישית

גיא: תודה ליחזקאל על שהעניק לי ידע על העבר ועל החוויות והזיכרונות שלו. יחזקאל הוא אדם עם לב טוב ורחב. תכנית הקשר הרב דורי היא תכנית מדהימה! נהניתי ולמדתי כל כך הרבה, תודה רבה!

יחזקאל: זכיתי להכיר את גיא המקסים, חמד של ילד! גיא לא ויתר עלי ואני שמחתי להגיע לכל המפגשים.

יחזקאל תרם סיפור נוסף למאגר המורשת, לקריאתו לחצו על הקישור מסוריה לשכונת מקור ברוך בירושלים

מילון

המרד הערבי הגדול
המרד הערבי הגדול (מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט) היה מרד מאורגן שפרץ בארץ ישראל בשנת 1936, ונמשך בהפסקות עד מרץ 1939. במהלך המרד נהרגו למעלה מ-400 יהודים, כ-200 בריטים וכ-5,000 ערבים, רובם במסגרת חיסולי חשבונות ותקיפת מתנגדים. מספר קהילות יהודיות או יישובים קטנים נחרבו, גלו או פונו, בעיקר באזורי ספר ובערים עתיקות, בעקבות ההתקפות עליהן, ובהן משמר הכרמל, חוות משמר הכרמל, עין זיתים, פקיעין, רוחמה, שכונת שמעון הצדיק, חברון, כפר השילוח, ביפו ובשכונות סביבה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לעולם אל תאבד תקווה“

הקשר הרב דורי