מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי חברה במעברה

סבתא שושנה ולינוי
סבתא שושנה
בסיפור זה אספר על העבר ועל משפחתי.
שמי שושנה גבאי
עלינו לארץ ישראל בשנת 1951 מעיראק.  תחילה היינו במרכז קליטה ואחר כך העבירו אותנו למעברה שם
גרנו באוהלים והסתדרנו שם. לאט לאט התאקלמנו. 

במעברה היינו יוצאים כל ערב לטייל היו לנו חיי חברה פעילים. היינו מספרים סיפורים והיינו רוקדים.  זה היה הבילוי שלנו. לא היה אז קולנוע ומועדונים כמו היום וככה גדלנו. במעברה גרנו בצריפים לא היה לנו מקלחת ולא שירותים בצריף ולא ברזים. אז לא היו מחשבים ולא רדיו, היינו מעסיקים את עצמנו במשחקים בקלאס, תוכי,חבל, גוגואים והיינו נוהגים לרקוד ריקוד שנקרא "בן לוקח בת ובת לוקחת בן"  וככה היינו משחקים.

בלילות בחורף היינו מתחממים בגחלים ומבשלים על פתיליה או פריימוס וככה גדלנו. מאוחר יותר עברנו לגור בבית והיה לנו הכל בתוך הבית.

אני עברתי לגור בקיבוץ משמר העמק . משמר העמק הוא קיבוץ השייך לקיבוץ הארצי, של השומר הצעיר ליד עמק יזרעאל, הקיבוץ נוסד ב-1922 על ידי אנשי "השומר הצעיר" שעלו מפולין ומגליציה, חלקם אנשי גדוד שומריה, ועלה לקרקע בשנת 1926.

אתר מערת הפלמ"ח בקיבוץ משמר העמק

תמונה 1

גדלתי יחד עם חברי קיבוץ משמר העמק, שם למדתי בבית ספר. בהמשך העבירו אותנו לגור בשיכון בקריית ים. הכרתי את בעלי, התחתנו בנינו בית בישראל, הבאנו ילדים לעולם. הילדים גדלו וגם התחתנו והולידו ילדים ויש לי 11 נכדים חמודים.

מילון

קיבוץ משמר העמק
משמר העמק הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי השומר הצעיר במערב עמק יזרעאל, הקיבוץ נוסד ב-1922 על ידי אנשי "השומר הצעיר" שעלו מפולין ומגליציה, חלקם אנשי גדוד שומריה, ועלה לקרקע בשנת 1926.

מילים בערבית
כיסא - קורסי, טוילה - שולחן,מדרסה - בית ספר

ציטוטים

”"ואהבת לרעך כמוך"“

”"עזרה לזולת"“

הקשר הרב דורי