מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי הקהילה בנחלת ציון, שכונת ילדותי

לבנה ותאיר
בתי התקופה בנחלאות
"החצר" הייתה המרכז החברתי של אנשי השכונה ודלת הבית לא ננעלה מלבד דלת החצר

לקריאה בחלקו הראשון של הסיפור, לחצו כאן
לקריאה בחלקו השני של הסיפור, לחצו כאן 
גדלתי בשכונת "נחלת ציון" בירושלים שנוסדה בשנת תרנ"ג-1893 ע"י אלברט ענתבי, יליד העיר חאלב שבסוריה, שמטרתו הייתה לבנות שכונת פועלים ואומנים עניים ובניית יסודות ל"שיכון עממי". יושביה היו בעיקר יוצאי העדה החלאבית ואף אחד ממייסדי השכונה חיבר שיר לכבודה: "יה אל ברך חברת נחלת ציון עד עולם"….

היא הניחה אבן פינה לאחת מ- 23 שכונות ותיקות בירושלים לשם כולל "נחלאות" וכמה שמות מתחילים במילה "נחלת" כגון: נחלת אחים, נחלת יוסף וכדומה.

בשכונה קיימים חמישה בתי כנסת. הראשון הוקם בשנת 1890 – "אבו נתן" לעדה הצ'רמוקלים, לאחר מכן "בטיש" לעדה החאלבית ובית הכנסת המפואר ביותר "עדס", שנבנה בשנת 1901 ע"י משפחת עדס האמידה מחאלב ואף על קירו הצפוני ישנה כתובת המעידה כי "בית הכנסת הגדול לעדת חאלב מעיר תהילה  וכתר  כל קהילה ארם צובה נוסד בשנת תרס"א 1901". הוא הפך לעלייה המונית לרגל מהארץ ומהעולם. מתקיימים בו שירת הבקשות ולא היה אחד מהשכונה שלא הכיר את שירת הבקשות והפיוטים בלילות שבת ושעד היום מהדהדים באוזני שירתם הערבה של הפייטנים. חכם חיים שאול עבוד היה ממייסדי הבקשות ואף חיבר ספר "שירי זמרה" בשנת תרצ"ו להוסיף עברי וייחודו היה "מאקם" שהוא סולם של מוזיקה מזרחית של שיר כתוב שיש להשתמש בו בשבתות ובמועדים. ביניהם היה יוסף צמח, שהיה בין הפייטנים שנתנו את קולו בשירים וכן גם בתקופת הסליחות בחודש אלול חודש הרחמים נוהרים אליו אלפים לשמיעת התפילות הערבות.

בתקופת הסליחות היו ילדי השכונה משכימים קום בחשיכה והיו עושים פנסים מקופסאות שימורים ריקות ובתוכן היו נרות ששימשו אותן לתאורה.

"החצר" הייתה המרכז החברתי של אנשי השכונה. גרו בה מספר משפחות מעדות שונות, המטבחים היו בחוץ, שירותים היו משותפים לכולם, כל אחד למד מרעהו את מאכלי העדות, אכלו ביחד, כיבדו אחד את האחר, שכן עזר לשכן, הייתה תורנות לשטיפת החצר, דלת הבית לא ננעלה מלבד דלת החצר בכניסה בלילות, 

ובחצר עמדה "חבית" גדולה ששימשה את ה"גירן" השכנים לשימוש כביסות, מקלחות ולשתייה, וכן עמד כד חרס ענק "זיר" ששימש לשתייה קרה וממנו דולים מים בספל אלומיניום ושותים ממנו. השכנים היו מכבסים ביום קבוע כל אחד לפי תורו. החיים לא היו קלים אך היו מאושרים ויחסי שכנות מופלאים, אהבת הזולת ועזרה הדדית היו מעמודי התווך בשכונה שאף הקימו "קופת קמח של השכונה" שהייתה מבוססת על תרומות קטנות שנאספו כל שבוע ושימשה לקניית קמח לנזקקים וזאת למרות שהייתה תקופת צנע. לא הייתה צרות עין והסתפקו במועט והתקיים הפסוק: "איזהו עשיר השמח בחלקו".
 
תמונה 1                              תמונה 2
כביסה בתורנות                                                            דוד לרחצה, שתייה וניקיון
 
 
היו מספר דמויות וחוויות החרוטות בזיכרוני עד היום:

פלקה בסמוך לביתי היה "תלמוד תורה" וחכם קאבסו שהיה ידוע בקשיחותו  ונהג ביד קשה בילדים. אחד העונשים הידועים היה "פלקה" – התלמיד היה שוכב על גבו והיה חוטף "ליטופים" לא נעימים בכפות רגליו עד אשר היה מבקש סליחה. ההורים האמינו בו כי: "חוסך שבטו שונא בנו"… אני התנדבתי מידי פעם לנקות את  "תלמוד התורה" וכל פעם ששמעתי צעקות היו זולגות מעיני דמעות וידעתי שעכשיו התלמיד מקבל מרבו "פלקה"….

פורון

בשכונה היה תנור ובשמו  "פורון" בפי החלאבים ו"אורן", בפי דוברי הלדינו. נשות השכונה שלחו דברי מאפה שונים לימי חול ומועד וגם לאירועים משמחים. בימי שבת לאחר התפילה היו המתפללים עומדים בתנור כדי לקחת את החמין שלו ולכל סיר היה סימן של קשר, שרוך, או חוט וכל אחד ידע להכיר את הסיר.
 
תמונה 3
פתיליה – בישול של פעם

מצחצח הנעלים 

מצחצח הנעליים היה גר סמוך לביתנו וקראו לו יחזקאל. מידי בוקר היה יוצא  עם ארגז על שכמו שהיה בו שרפרף, מברשות נעליים ומשחות,  יושב  ליד השוק ואנשים היו מניחים את רגליהם הנעולות והיה מצחצח עד כי נשקפה בבואתם בברק נעליהם.
 
תמונה 4
יחזקאל מצחצח הנעליים 

מוכרי הממתקים המוכרים היו עוברים בשכונה  והיו מוכרים לנו "שער אל בנת" סוכר מצמר גפן, "חמלאה מלאנה" תרמילים מחומוס מעושנים בענפיהם, "תורמוס" בתוך נייר עיתון, "קסב-מס" שהוא קנה סוכר שהיינו קונים לפי אורך והיינו מוצצים אותו והיה יוצא מין מתוק עד שהלסת שלנו הייתה מתעייפת.

אלטע זאכן דמותו של איש האלטע זאכן שהיה קונה "שמאטעס" בגדים וציוד ישן עדיין זכורה לי מאד שכן היה על גבו שק מלא והיה צועק בשכונה אלטע זאכן"… בקולי קולות והנשים היו יוצאות עם דברים ישנים או מיותרים והתמקחו איתו על המחיר וכך הכניסו כמה גרושים לכלכלת המשפחה של אותם הימים שלא הייתה כלך-כך שופעת. 

 
זכורים לי גם פתגמים מילדותי:

אמי הייתה פורשת  ידיה לשמים  וביקשה "אללה פרג'ה עלינה" – הכוונה שבשעת מצוקה אנו מבקשים מאלוהים "עשה לנו שתזרח השמש".

על אדם שיש לו עיניים גדולות נהגו לומר: "פרש רג'לק עלה קד בסתק" –  פרוש רגליך על פי מידת השטח שעומד לרשותך.

כשרוצים להדגיש מקום טוב יותר מהבית שלי נאמר: "רחתו בית אל סולטן ומתל כוכי מה קאן", כלומר הלכתי לבית הסולטן אבו כמו הכוך שלי לא היה ולא קיים.

ישנה אימרה ידועה "אב וואחד רבה אלף וולד וולד מה רב אב ווחד" – אב גידל אלף ילדים ואלף ילדים לא יכולים לסעוד אב אחד…

מילון

שירת הבקשות
מתקיימת בעונת החורף, בשעות הקטנות של ליל השבת, עד לדמדומי האור ועלות השחר של בוקר יום השבת. השירה מתקיימת בדרך כלל בבית הכנסת, שמסודר באופן מיוחד לצורך האירוע, פתוחה לכל מי שירצה, אבל מתנהלת על פי חוקים וכללים ידועים מראש, על פי ספר שירים (שני ספרים עיקריים לשתי המסורות השונות) המאגד בתוכו הן את השירים עצמם והן את ההנחיות המוזיקליות לביצועם. פיוט ידוע משירת הבקשות הנו "ידיד נפש" (לקוח מאתר הזמנה לפיוט)

מאקם
סולם של מוזיקה מזרחית של שיר כתוב שיש להשתמש בו בשבתות ובמועדים

תקופת צנע
לאחר הכרזת המדינה, עולים רבים הגיעו ארצה ומספר התושבים בארץ הוכפל. היה צורך להשקיע בחקלאות, בבנייה ובתחבורה. הכנסות המדינה לא הספיקו לכסות את ההוצאות הנדרשות, ונוצר מצב כלכלי קשה במדינה הצעירה, וגם היה מחסור במזון. כדי להתגּבר על המצב הקשה, הודיע ראש ממשלה , דוד בן גוריוֹן, על הנהגת "משטר צנע" לפיו, יחולקו מוצרים בכמות מוגבלּת ושווה לכל תושב.

זיר
כד חרס ענק ששימש לשתיה קרה וממנו דולים מים

ציטוטים

”לא הייתה צרות עין והסתפקו במועט. התקיים הפסוק: "איזהו עשיר השמח בחלקו"“

הקשר הרב דורי