מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי הפרדס בפתח-תקווה כפר גנים

שירה וסבתא נעמי היום
סבתא נעמי בת 6
סבא ישראל מעבד פרדסים.

תכנית הקשר הרב דורי, התלמידה שירה רוזנברג ונעמי גרינבלט מתעדות יחדיו עבודת החקר:
חיי הפרדס תנועת החלוץ ויציאה מקוברין.
 
תמונה 1
 
סבא רבא שלי ישראל קונסויצקי, נולד בעיירה קוברין ברוסיה הלבנה בשנת 1905 למשפחה בת 11 נפשות. זו הייתה תקופה של פרעות כלפי היהודים. סבא רבא שהיה מבית חרדי, שנשבה ברעיון הציוני הצטרף לתנועת 'החלוץ' בעירתו.עם חברי תנועת החלוץ שחלומם היה לעלות לארץ ישראל ולעבד אדמת הארץ. הקבוצה יצאה לארגנטינה בשנת 1922, למושבות הברון הירש במויזס-וויל שם למדו חקלאות ועיבוד האדמה, היו פעילים בתנועת ה'חלוץ'.
 תמונה 2
 
בשנת 1925 הקבוצה יצאה בהפלגה מארגנטינה לארץ ישראל בארץ ישראל הוא עבד בעמק יזרעאל בייבוש ביצות ועיבוד האדמה בכפר יהושע ובמושב בלפוריה. לאחר שנתיים הוא נפרד מהעמק שכה אהב בכדי להיות חקלאי עצמאי לממש את אמונתו 'אם חקלאות כאן מולדת כאן'. (משה סמילנסקי). רכישת הקרקע והנטיעה שכונת כפר גנים נולדה כיוזמת חקלאות פרטית. היא נוסדה בשנת 1926 בידי חברה משכנת ששאפה ליצור שכונת גנים מרווחת עבור חקלאים בני המעמד הבינוני והייתה קשורה בדומה לגת רימון הסמוכה עם עולי העלייה הרביעית. שמה של השכונה מבטא נאמנה את הכוונה הזו. 
בשנת 1928 סבא רבא רוכש חלקת אדמה של 16 דונם בכפר גנים עם שותפו, חברו משפחת פליישר עלייה מארגנטינה.הפרדס שניטע על ידי סבא רבא בעזרת חברים בשנת 1933, סבא רכש גם חלקת אדמה צמודה לפרדס של שני דונם עליה הקים את ביתו בו גר עם אמו. הפרדס ועיבודו סבא עיבד את הפרדס שבע שנים עד שנשא פרי שאפשר היה לשווקו (כידוע לפי הדת היהודית ניתן לאכול פרי מהעץ לאחר שבע שנים, לפני-כן נקרא עורלה). התקופה הייתה תקופת מלחמת העולם השנייה, אי אפשר היה לייצא את הפרי לאירופה ולכן חלקו הגדול של התוצרת נקברה באדמה.
 
סבתא שלי נעמי בילדותה
סבתא שלי נולדה בשנת 1944. זיכרונותיה הראשונים של סבתא שלי נעמי מילדותה כאשר הייתה בת שלוש וחצי שנים עטופה בשמיכה, יוצאת עם כל המשפחה: סבתא מרים, אבא ישראל, אמא ציפורה ואחיה ירמי לחושה שהייתה בין העצים ליד הבית שם הסתתרו בזמן מלחמת השחרור מאי 1948. נולדתי לתוך הפרדס! כילדה סבתי צברה חוויות ילדות רבות בפרדס וזה סיפור התקופה: את הפרדסים השקו כאשר במרכז הפרדס הייתה בריכה אותה מילאו במים וממנה לתעלות שהיו לאורך כל הפרדס היו פתחים שמהם יצאו המים לעצים, סביב העצים היו גומות לשמור על המים שיגעו לשורשי העצים. הפועלים הביאו את הפרי בעגלות עם סלי קש.     
 
ה"בייקה"בקצה הפרדס היה מבנה שנקרא "בייקה" למעשה בית האריזה של הפרי שבו הפרי נערם-נאסף. קרובי וידידי  המשפחה מהעיר אהבו להגיע לפרדס. ביום קטיף הגיעו לבייקה בוררים הם בררו את גודל הפרי, חלקו התאים למשלוח לחו"ל כל תפוז קבל חותמת "jaffa" עם גמל.
 תמונה 3
 
לאחר מכן נארז בנייר עדין עם אותו סמל והוכנס לארגזי עץ  וחלק נשאר בארץ. את הפרי העבירו  ברכבות לנמל משם יוצא לאירופה. ייצוא פרי ההדר שנקרא "תפוזי זהב" היה  גאוות המדינה ועזר לה בהתפתחות הכלכלה והכניס מטבע זר למדינה בהקמתה. ברבות הימים הבייקה בפרדס חוסלה, הקימו בתי אריזה אזוריים ששם מיינו את הפרי על ידי מכונות ארזו והכינו למשלוח לנמל. במשך השנים סבא רבא שלי ישראל בן-צבי רכש אדמות שכנות לפרדס ונטע פרדס שהיה 40 דונם.
 
המעבר מדור לדור
לאחר שסבא חלה סבתא רבתה שלי, ציפורה, המשיכה לעבד את הפרדס כמורשת שהשאיר סבא למשפחה. בשנת 1962 כפר-גנים אוחדה עם העיר פתח-תקווה, בנייני מגורים החלו להקיף את הפרדס. בשנת 1990 שכסבתא רבתה בגרה סבתא שלי נעמי גרינבלט המשיכה לטפל בעיבוד הפרדס.
 
בשנת 2004 כאשר העיר כבשה את הכפר לא ניתן היה יותר לעבד את הפרדס ותקופת הפרדס תמה. במקום הפרדסים קמה שכונה ששמה "כפר גנים ג" ובמרכזה כיכר לזכר הפרדסנים מקימי כפר גנים. על אדמות הפרדסים של סבא רבא ישראל וסבתא רבתה ציפורה שניטעו בשנת 1928 כ"גן רעים", "פרדס בן צבי" ב-2008 לאחר שמונים שנה הוקמה שכונת "גני בן צבי" ביוזמתה של סבתי נעמי גרינבלט.
 תמונה 4
 
משוב על תכנית הקשר הרב דורי
שירה: " כששמעתי על הפרויקט ה"קשר הרב דורי" מהמנחה שהגיעה לשכבת כיתות ה', שכנעתי את סבתי להצטרף לפרויקט כי מאד רציתי לבלות עם סבתי ולהתקרב אליה יותר ממה שהיה עוד לפני הפרויקט (ואני יכולה לספר לכם שהקשר היה מאד טוב גם מקודם).   
 
היו לנו הרבה התלבטויות רבות באיזה נושא יתמקד הסיפור. סבתי שהיא ילידת הארץ נולדה לפני 71 שנה, חוותה תקופות מהקמת המדינה ומילדותה שלא היו מוכרות לי. בחרנו בנושא הפרדס. נושא זה מאד עניין אותי (אני חייבת להודות). בבית שמעתי רבות (ונדלג על ה-700 פעמים הנוספים) על הפרדס. כאשר נולדתי ב-2005 הפסיקו לעבד את הפרדס, סבתא רבתה שלי נפטרה ומה שנשאר לי מהפרדס היו רק תמונות. 
 
בפרויקט הזה נגענו בשורשי המשפחה: כיצד סבא רבא שלי עלה לישראל עם משפחתו? כיצד רכש את הפרדס?למדתי את חוויות סבתי ומשפחתה, נקודות שלא נחשפתי אליהן מעולם (ב-10 שנים האחרונות). הפרויקט ה"קשר הרב דורי" העצים וחיזק את הקשר שלי ושל סבתי כפי שתכננתי בתחילת התוכנית.
 
סבתא נעמי: שירה נכדתי הציעה לי להצטרף אליה לפרויקט שמתקיים בבית ספרה "רבין" בהוד השרון. בתחילה שמחתי על ההצעה אך חששתי מהתחייבות של מספר המפגשים הרבים. מהמפגש הראשון הבינותי כי נפלה בידי הזדמנות נהדרת לספר לנכדתי הקרובה אליי מאד את אחת מחוויותיי בילדות שטרם נחשפה עליהם ולמדה להכיר צדדים חדשים מילדותי.   
 
בחרנו בנושא הפרדס משום ששירה ואנוכי חשבנו כי תקופת הפרדסים שהיה סימן היכר מקום המדינה ולצערנו בתקופתה של שירה היא ובני גילה לא מכירים. שמחתי לספר את הסיפור שמלבד תוכנו העלה בי זיכרונות נעימים ממשפחתי וילדותי. שירה היא אחת משלוש-עשרה נכדיי והחוויה להיות עמה ביחידות ולהקדיש לה את הסיפור הידק את הקשר הטוב בינינו.  
תמונה 5
 
 העשרה
כפר גנים: "שכונת כפר גנים היא כיום השכונה הגדולה בפתח תקווה. השכונה ממוקמת בחלקה הדרומי של העיר ונהוג לחלק אותה לשלוש תתי שכונות:
כפר גנים א' (הישנה) החלק הוותיק והגדול ביותר של השכונה. חלק זה מתפרס מרחוב כץ דרום-מערבה עד לרחוב הנשיאים ולרחוב יהלום. בחלק זה מצוי בית חולים השרון.
כפר גנים ב' חלק שנבנה ברובו בשנות השמונים ומתפרס מרחוב הנשיאים דרומה עד רחוב העצמאות נמצאים בו סניפים של תנועות הנוער בני עקיבא, אריאל ועזרא.
כפר גנים ג' (החדשה) מתפרס מרחוב העצמאות / מסקין במזרח, עד לדרך רבין בקצה המערבי של העיר. החל להיבנות לפני 12 שנים על שטחים חקלאיים (בעיקר פרדסים) שהיו שייכים לראשוני כפר גנים. כיום השכונה מאוכלסת ברובה.
 
למזל ויינשטיין מנהלת  בית הספר רבין, הוד השרון, 11.4.16

לקרן ברקן  מחנכת כתה ה בית ספר רבין שלום יקרות,שולחת  תודתי והערכתי הרבה אליכן,מזל , על יוזמתך לאמץ את תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.לך קרן , המורה שהוציאה אל הפועל את התכנית, , ליווית אותנו  עם הרבה רגש ,אהבה ,אוזן קשבת ותמיכה.על הבוקר הנפלא שערכתם לכבודנו, שהוכיח את מעורבתכן  הרגשית  בזכות הנפלאה שנפלה בחלקי  ושל נכדתי שירה.אני שמחה שנכדותיי מתחנכות בבית ספר המחזק את הקשר בין הדורות, הדוגל כי הקשר בין עבר ועתיד  הוא ערובה לעתיד טוב , בברכת עלו והצליחו,נעמי גרינבלטסבתא של שירה רוזנברג

  
תשע"ו    

מילון

כפר גנים
שכונת כפר גנים היא כיום השכונה הגדולה בפתח תקווה.השכונה ממוקמת בחלקה הדרומי של העיר ונהוג לחלק אותה לשלוש תתי שכונות: כפר גנים א' (הישנה) החלק הוותיק והגדול ביותר של השכונה. חלק זה מתפרס מרחוב כץ דרום-מערבה עד לרחוב הנשיאים ולרחוב יהלום. בחלק זה מצוי בית חולים השרון. כפר גנים ב' חלק שנבנה ברובו בשנות השמונים ומתפרס מרחוב הנשיאים דרומה עד רחוב העצמאות נמצאים בו סניפים של תנועות הנוער בני עקיבא, אריאל ועזרא. כפר גנים ג' (החדשה) מתפרס מרחוב העצמאות / מסקין במזרח, עד לדרך רבין בקצה המערבי של העיר. החל להיבנות לפני 12 שנים על שטחים חקלאיים (בעיקר פרדסים) שהיו שייכים לראשוני כפר גנים. כיום השכונה מאוכלסת ברובה.

jaffa
שם תפוזים שיצואו מישראל לחו"ל.

בייקה
מבנה שהוא בעצם בית אריזה ופרי הדר.

ציטוטים

”אם חקלאות כאן מולדת כאן'. (משה סמילנסקי). “

”במקום הפרדסים קמה שכונה ששמה "כפר גנים ג" ובמרכזה כיכר לזכר הפרדסנים מקימי כפר גנים. “

הקשר הרב דורי