מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי הסוערים בקיבוץ נען

אני וסבתי
סבתא שלי
בקיבוץ, כל התינוקות היו בבית ילדים וגרנו ללא ההורים

לפני מלחמת השחרור בקיבוץ נען. קיבוץ נען נמצא בין רמלה לרחובות.

הימים היו ימי מלחמה הגבול עם הערבים היה מאוד קרוב לקיבוץ. לאחר שנולדתי אמא הביאה אותי אל בית התינוקות בקיבוץ (לא בית ההורים ).  בקיבוץ, כל התינוקות היו בבית ילדים וגרנו ללא ההורים. ישנו, אכלנו התרחצנו ובילינו כל היום בבית הילדים.
ההורים היו באים לקחת אותנו לבית ההורים רק בשעות אחר הצהרים בין השעות 16:00- 19:00. הבית של ההורים היה קטן וללא תנאים מתאימים ללינת הילדים. בתי הילדים היו גדולים מסודרים ונעימים. בתום הביקור בבית ההורים, חזרנו לבית הילדים לארוחת ערב ולישון. ישנו בלילה ללא ההורים, בבית הילדים והייתה שומרת לילה, שלא הכרנו. היא הייתה שומרת על כל בתי הילדים בקיבוץ.
החיים בבית הילדים המשותפים היו מאוד משמחים וחברותיים, יש לי רק זכרונות נעימים מתקופה זאת, כך גדלנו ולמדנו בבית הספר בקיבוץ, שהיה רק לילדי הקיבוץ. עם התבגרותי בקיבוץ חווינו חויות רבות של שותפות וארועים משמחים ועצובים ביחד.
העשרה
קיבוץ: "קיבוץ הוא צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, ליישוב ולמדינת ישראל, המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים סוציאליסטיים – שוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני. הקיבוץ הוא בדרך כלל יישוב קטן המונה מספר מאות תושבים, ופרנסתו מחקלאות ומתעשייה.
בתקופת העלייה השנייה ההתיישבות השיתופית הזו כונתה בשם "קבוצה", ומראשית שנות ה-20 של המאה ה-20, בתקופת העלייה השלישית, הוחל לכנותה קיבוץ. חברי הקיבוצים שימשו מכשיר מרכזי למימוש הציונות ונחשבו לאליטה החברתית של היישוב ושל המדינה בראשיתה
קיבוץ נען: "נען הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ המאוחד (כיום "התנועה הקיבוצית") הממוקם בקרבת העיר רחובות במועצה אזורית גזר. נוסד בשנת 1930 על ידי חניכי הנוער העובד מקבוצת "הבציר" ברחובות. לאחר תום תקופת הבציר החליטה הקבוצה על ייעוד התיישבותי, וניסתה להקים התיישבות על אדמות שהיו שייכות לחקלאי הרחובותי משה סמילנסקי. התגלע בין חברי הקבוצה לבין סמילנסקי סכסוך, ולבסוף התחברה הקבוצה למנחם מנדל רוזנבוים שהיה חבר בעמותת מהפכנים שגלו מרוסיה לארצות הברית. בסיוע כספי עמותה זו ניקנו אדמות ליד הכפר הערבי "נענה" וחברי הקבוצה עלו על הקרקע יחד עם רוזנבוים וייסדו את הקיבוץ. זהו הקיבוץ הראשון שנוסד על ידי חניכי תנועת "הנוער העובד" וכן גם הקיבוץ הראשון שהוקם על ידי נערים שנולדו בארץ ישראל.
תשע"ו

מילון

קיבוץ נען
נען הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ המאוחד (כיום "התנועה הקיבוצית") הממוקם בקרבת העיר רחובות במועצה אזורית גזר. נוסד בשנת 1930 על ידי חניכי הנוער העובד מקבוצת "הבציר" ברחובות. לאחר תום תקופת הבציר החליטה הקבוצה על ייעוד התיישבותי, וניסתה להקים התיישבות על אדמות שהיו שייכות לחקלאי הרחובותי משה סמילנסקי. התגלע בין חברי הקבוצה לבין סמילנסקי סכסוך, ולבסוף התחברה הקבוצה למנחם מנדל רוזנבוים שהיה חבר בעמותת מהפכנים שגלו מרוסיה לארצות הברית. בסיוע כספי עמותה זו ניקנו אדמות ליד הכפר הערבי "נענה" וחברי הקבוצה עלו על הקרקע יחד עם רוזנבוים וייסדו את הקיבוץ. זהו הקיבוץ הראשון שנוסד על ידי חניכי תנועת "הנוער העובד" וכן גם הקיבוץ הראשון שהוקם על ידי נערים שנולדו בארץ ישראל.

קיבוץ
קיבוץ הוא צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, ליישוב ולמדינת ישראל, המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים סוציאליסטיים - שוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני. הקיבוץ הוא בדרך כלל יישוב קטן המונה מספר מאות תושבים, ופרנסתו מחקלאות ומתעשייה. בתקופת העלייה השנייה ההתיישבות השיתופית הזו כונתה בשם "קבוצה", ומראשית שנות ה-20 של המאה ה-20, בתקופת העלייה השלישית, הוחל לכנותה קיבוץ. חברי הקיבוצים שימשו מכשיר מרכזי למימוש הציונות ונחשבו לאליטה החברתית של היישוב ושל המדינה בראשיתה

ציטוטים

”בקיבוץ, כל התינוקות היו בבית ילדים וגרנו ללא ההורים“

הקשר הרב דורי