מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי היהודים בפקיסטן והעלייה לארץ

עם דוד ירמיהו שסיפר את הסיפור
סבתא סגולה עם סבא דוד לאחר החתונה
עליית היהודים מפקיסטן ביקור חשאי של משה דיין

ילדות בפקיסטן – סבתא סגולה

סבתא סגולה נולדה בפקיסטן בעיר קארצי להוריה, חנוך ופלורה. סבתא היתה נכדתם של ששון ולאה, רובלין וסגולה. הנכדה הבכורה מבין ארבע ילדים: שני בנים ושתי בנות (עליזה, ירמיהו, אבנר).

בקהילה בה גדלה סבתא סגולה בקארצי, חיו כ – 6000 יהודים. פקיסטן היא מדינה מוסלמית שקיבלה את עצמאותה בשנת 1947 יחד עם הודו. עיר הבירה של פקיסטן היא איסלמבאד והשפה הרשמית בה היא אורדו ואנגלית. הקהילה היהודית הגיעה לאזור פקיסטן בסוף המאה ה- 18 מהודו, כשרובם התגוררו בעיר קראצ'י וחלק קטן בעיר פשאוור.

הקהילה הייתה מאוד מאוחדת ודאגה להתכנס בחגים ושבתות בבית הכנסת בעיר. מצבם הכלכלי של היהודים היה טוב והם חיו ברמה גבוהה, מפני שעסקו במקצועות חופשיים. בקהילה היה רב שדאג לכשרות (שחיטה כשרה), טקסי חתונה וטקסי ברית המילה. זוג שביקש להינשא, היה תולה הזמנה לחתונה בבית הכנסת כשנה לפני מועד החתונה וכל הקהילה הייתה מוזמנת לחתונה. החופה הייתה מתקיימת בבית הכנסת ומסיבת החתונה באולם בית הכנסת.

העלייה לישראל

היחסים בין הקהילה היהודית למוסלמית היו טובים ושני הצדדים התייחסו בכבוד אחד לשני. העלייה לישראל החלה בשנת 1951, אך העלייה הגדולה והמשמעותית חלה לאחר ביקור חשאי של נציג ממשלת ישראל בפקיסטאן. בשנת 1968 הגיע לביקור חשאי משה דיין, אשר הובא על ידי אבא של סבתא סגולה, על מנת לעודד את העלייה של היהודים למדינת ישראל. הפגישה התקיימה בבית הכנסת של הקהילה.

מפני שפקיסטן הינה מדינה מוסלמית, לא היו קשרים דיפלומטים עם מדינת ישראל הצעירה ולא ניתן היה להצהיר שהיהודים עולים למדינת ישראל. בכדי לצאת מפקיסטן, היהודים היו צריכים לבקש לצאת ליעדים אחרים בעולם (ארה"ב, אנגליה, הודו).

על מנת שהיהודים יוכלו לעזוב את פקיסטן, אבא של סבתא סגולה דאג בעזרת קשריו במשרד הפנים הפקיסטני להוצאת דרכונים לכל הקהילה, ובכדי לא לעורר חשד, היציאה של המשפחות בוצעה בהדרגה: כל חודש יצאה משפחה אחת (שכללה את כל בני המשפחה המורחבת).

המסלול כלל נסיעה להודו, טיסה לאירן ומשם לישראל עם מטוסי אל-על . לפני המעבר כל משפחה דאגה למכור את כל רכושה כולל ביתם לתושבים המקומיים.

סבא דוד

סבא דוד נולד בשנת 1944 בעיר אג'מר בחבל רג'אסטן. סבא נולד למשפחה בת 8 אחים ואחיות: אלישבע, לאה, שרה, רבקה, שמואל, דוד, מרים, שלמה. דוד עלה לישראל בשנת 1966 והתגורר בלוד יחד עם הוריו אליזבט ורחמים וחלק מאחיו ואחיותיו. סבא דוד שירת ביחידת נ"מ במלחמת יום כיפור והוצב בסיני.

סבא דוד הכיר את סבתא סגולה בשידוך, והם נישאו בשנת 1970 בלוד. לסבתא וסבא נולדו ארבע ילדים, שני בנים ושתי בנות: סילונה, דורון, שגית (אמא שלי) ואלדן. מכל ילדיהם נולדו 11 ילדים.

 

 

תשע"ח

הזוית האישית

היה מעניין להקשיב לסיפורים של דוד ירמיהו על החיים בפקיסטן.

מילון

משה דיין
משה דיין היה רמטכ"ל שר בטחון ושר חוץ

ציטוטים

”קהילה יהודית מגובשת ששמרה על יהדותה ויחסים טובים עם האוכלוסיה המוסלמית“

הקשר הרב דורי