מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי בירושלים – יהודית תורג'מן

ליהי ויהודית במפגש משפחתי במסעדה, 2009
יהודית בטיול בכותל, שנות ה-90
ירושלים והקשר שלי אליה - כל הדרך מהילדות עד היום

שמי הוא יהודית תורג'מן, נולדתי בשנת 1958 במבשרת ציון לבית משפחת אסרף. כשהייתי בת חמש עברנו להתגורר בשכונת "שבת צדק" (נחלאות) שבירושלים. הוריי עלו ממרוקו לארץ בשל רגשי ציונות עזים ורצו להגיע לירושלים. אבי היה ספר ואמי הייתה עקרת בית. התגוררנו כל המשפחה באותו בית ביחד – אני, הוריי ואחיי הגדולים הנשואים, והיינו משפחה מאוד מאוחדת. אני בת הזקונים.

המגורים בשכונת נחלאות היו חוויה שלא אשכח – המיקום הקרוב לשוק מחנה יהודה, הריחות והצבעים, ההווי של השוק היה חלק בלתי נפרד מחיי. למדתי בבית ספר כי"ח (כל ישראל חברים) עד כיתה ח' ואני בקשר עם חברותיי משם עד היום. בשכונה היו לנו חצרות משותפות ובהן שיחקנו כל הילדים ביחד. הייתה אווירת שותפות ואחדות. כשהיה אירוע לאחת המשפחות – כולם היו נרתמים לעזרה ומביאים מאכלים עדתיים. למרות שכל משפחה באה מארץ אחרת ובעלת מסורות ומנהגים שונים לא ראינו את השוני בינינו כמפריד, אלא דווקא כמאחד.

בתור תושבת ירושלים, במיוחד בתור אחת שהתגוררה בלב העיר, ספגתי כמה וכמה פיגועי טרור. בתקופה בה הייתי תלמידה היה גל פיגועים ואחד מהם היה הפיגוע בשוק מחנה יהודה (1968) שהתרחש לאחר מלחמת ששת הימים ביום שישי אחד. אני זוכרת את ההרס והזעזוע שחווינו, חלק מהפצועים וההרוגים היו משפחות של מכריי. פיגוע נוסף שאני זוכרת הוא פיגוע המקרר בכיכר ציון (1975), בו מחבל הביא מקרר לכיכר ובו הוסתרו פצצות מרגמות. הייתי בקרבת מקום ולמזלי לא נפגעתי. פיגועים נוספים בהם הייתי בקרבת מקום וניצלתי הם: הפיגוע ברחוב שומרון (2000) בו התפוצצה מכונית תופת והפיגוע במסעדת סבארו (2001) בו מחבל התאבד.

לאחר שהתחתנתי עברתי לגור בשכונת קריית יובל והייתי בעלת חנות ספרי לימוד במרכז העיר, צמוד לבית הספר בו למדתי. כמה שנים לאחר מכן עברתי לשכונת גילה ואני מתגוררת בה מאז ועד היום. במשך כל חיי היה לי חשוב לגדל את ילדיי בירושלים ולשמור על ערכי הציונות, אהבת הארץ וירושלים והמסורות שעברו לי ממשפחתי, כמו למשל חגיגת חגים משותפת עם כל המשפחה, שמירת שבת ועריכת קידוש יחדיו. מסורת זו אנו משתדלים לקיים גם כיום.

כיום אני אימא לארבעה ילדים וסבתא לעשרה נכדים, ובעלת בוטיק בגדי מעצבים לנשים ליד בנייני האומה בירושלים.

הזוית האישית

יהודית: שמחתי לדבר עם ליהי נכדתי ולספר לה על חיי. אני מאחלת לה שתמשיך להשקיע ולהיות ילדה מקסימה ואוהבת כמו שהיא, וכמובן המון המון בהצלחה בלימודים ובכל מה שתבחר לעסוק בו.

ליהי: במיוחד בשנה כזאת, שמחתי לשבת עם סבתא שלי ולשמוע על החיים שלה ולהכיר אותה יותר טוב. אני מאחלת לה להיות מאושרת ולהישאר מדהימה ותומכת והמון בריאות.

מילון

סחוניה דל מות
חום מוות, מזג אוויר חם (ממרוקאית)

נחלאות
נחלאות הוא גוש של שכונות ותיקות בלב ירושלים, שנבנו בין הרבע האחרון של המאה ה-19 לאמצע המאה ה-20. רוב השכונות מרוכזות בין הרחובות אגריפס ובצלאל, ומיעוטן מגיע עד רחוב יפו מכאן ושכונת בצלאל מכאן. רובן בנויות במתכונת שכונות החצר האופייניות לבנייה היהודית הקהילתית של אותה תקופה. השכונות הראשונות נבנו על ידי יהודים יוצאי העיר העתיקה (אנשי היישוב הישן) כחלק מתהליך היציאה מן החומות, ואילו החדשות יותר הוקמו על ידי בני עדות המזרח שעלו ארצה בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המון המון בהצלחה בלימודים ובכל מה שתבחרי לעסוק בו“

”המגורים בשכונת נחלאות היו חוויה שלא אשכח - הריחות והצבעים, ההווי של השוק היה חלק בלתי נפרד מחיי“

הקשר הרב דורי