מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי בבן שמן והתאקלמותי בא"י

דניאלה וסבתא תמר
סבתא תמר בסיום היסודי ברומניה
תרומת כפר הנוער בן שמן להתאקלמותה של סבתא תמר בארץ

הורי היו ציונים וחשבו תמיד לעלות לא"י, אך מכיוון שהיינו בארץ קומוניסטית, הדבר התאפשר רק בהיותי בת 15. אחרי שקיבלנו את האישור היינו צריכים לעזוב את הארץ באופן זריז כך שלא היה לי הרבה זמן להיפרד מהחברים. 
 
הדרך לישראל טסנו במטוס מרומניה לאיטליה ונחתנו בנאפולי. שיכנו אותנו באכסניית מפגש של הסוכנות ושם המתנו כשלושה שבועות לקבוצת עולים ממרוקו. כשהם הגיעו עם האנייה הצטרפנו אליהם לארץ ישראל.
 
בהגיענו לארץ התארחנו במשפחה די נרחבת של הורי ומתוך הבנה של הקשיים בהתאקלמות בגיל 15 במסגרת הלימודית שהציעו לי, אני הבנתי שהכי טוב וקל  בשבילי זה להתחנך במסגרת של עליית נוער. כך שלחו אותי לבן שמן. קצת על בן שמן מוסד חינוכי וכפר נוער בשפלה, כ- 4 ק"מ ממזרח ללוד. מקור השם מן הפסוק "כרם היה לידידי בקרן בן – שמן" (ישעיהו ה', א'). מיסודו של בית ספר חקלאי "קריית ספר", שהוקם ב- 1906 ביוזמתו של איש ביל"ו ישראל בלקינד לחינוכם של יתומי הפרעות ברוסיה. בית – הספר נסגר כעבור שנה. ב- 1909 שימש כמחנה עבודה לנוטעי "יער הרצל". המקום ננטש במלחמת העולם הראשונה וננטש שוב בשנים 1922-1926. בשנת 1927 הוקם בו כפר הנוער הקיים עד היום.
 
במלחמת העצמאות היה המקום נתון במצור, שהוסר במבצע "דני", עם כיבושה של לוד. המוסד החינוכי כולל בית – ספר יסודי ובית ספר תיכון כפרי שש – שנתי עם פנימיות. אריה סימון (1913 – 2002), מורה ואיש חינוך, זוכה פרס ישראל בחינוך. סימון נולד בעיר מגנצא בגרמניה, שם למד בגימנסיה ההומניסטית והיה חבר בתנועת נוער ציונית. למד לשונות קלאסיות ופילוסופיה באוניברסיטאות היידלברג, פרייבורג ובזל.  בשנת 1935- עלה ארצה ולמד בסמינר למורים בבית הכרם. בשנת 1937 בעקבות הזמנתו של ד"ר זיגפריד להמן, צורף לסגל ההוראה של כפר הנוער בן שמן, ועבר להתגורר במקום. (מתוך הויקיפדיה)
 
מפגש ראשוני עם א"י ותרבותה
בהגיעי לבן שמן ללא ידיעת השפה העברית, היה לי מפגש ראשוני עם מורה חיילת והיא החליטה לשנות את שמי מ"טניה" ל"תמר". את זה הבנתי מצליל השמות והסכמתי. מאז אני תמר.
 
קיבוץ גלויות
בכפר כשהגעתי לכפר התברר לי שאוכלוסיית התלמידים הייתה מורכבת מילדים מכל מיני ארצות, עולים חדשים כמוני וגם צברים. אני גרתי באותו חדר עם עוד שבע בנות שכל אחת מהן עלתה מארץ אחרת. אם במסגרת העבודה היינו במיזוג עם הצברים הרי שבמסגרת הלימודים הכיתות היו מופרדות. העולים החדשים למדו את השפה וגם השתדלו ללמד אותנו את יסודות הספרות העברית, התנ"ך,היסטוריה וכל מה שקשור בארץ ישראל והציונות. כל זה למדתי במסגרת השנה הראשונה בהיותי בכפר. העובדה שלא יכולנו לתקשר אחת עם השנייה המריצה אותנו ללמוד את השפה במהירות.
 
לאחר השנה הראשונה של הלימודים העבירו אותנו, העולים החדשים, לכיתות מעורבות. החיים בכפר היו מורכבים מלימודים ומעבודה במשק. במסגרת העבודה, היינו עובדים יחד, עולים חדשים וצברים וכך לאט נוצרו חברויות וגם הכרנו את ההווי הארץ ישראלי. במסגרת העבודה אני עבדתי בכל מיני עבודות מפלחה וגננות עד למטבח ומכבסה, עד ש"התאהבתי" בעבודה  ברפת,שם עבדתי עד סוף לימודי בכפר.
 
תוך כדי חיי בכפר הסתגלתי לחיים ולהווי הארץ ישראלי, "התאהבתי" בעבודה החקלאית. תכנית הלימודים כללה טיולים להכרת א"י וגם אימונים במסגרת הגדנ"ע (גדודי נוער עברי). במסגרת הגדנ"ע, התקיימו מלבד האימונים גם מסעות רגליים שתרמו להכרת הארץ. שהותי בבן שמן נתנה לי הזדמנות להכיר את א"י עם נופיה ואנשיה ועזרה לי להיקשר, לאהוב את הארץ ולהפוך אותה למולדתי. לכן אני רואה את שהותי בבן שמן כדבר משמעותי בחיי.
 
משוב על תכנית הקשר הרב דורי
סבתא מספרת: "אני חושבת שזאת הפעם הראשונה שסיפרתי לדניאלה על השנים הראשונות בא"י. 
אני מקווה שהצלחתי להעביר לה גם את הקושי אך גם את ההרגשה של האהבה לא"י ולאנשים בה. כמו כן גם את ההווי שנוצר תוך כדי ההתאקלמות וההרגשה הטובה לגבי המשך החיים שלי בארץ."
 
דניאלה מספרת: "אני למדתי המון על סבתא במהלך העבודה, על הקושי בחיים ברומניה לפני העלייה, העלייה עצמה, החיים בארץ וההרגשה שהיא חוותה במהלך התקופה. אני גם למדתי דברים חדשים במחשב ונהניתי לעבוד עם סבתא."    
 
העשרה
קומוניזם: "קומוניזם הוא שיטה כלכלית־חברתית המוגדרת כבעלות מוחלטת של החברה על הנכסים השונים שלה, תוך שמירה על שוויון כלכלי וחברתי ניכר וללא קיומה של מדינה. מונח זה הפך לנפוץ בזכות פרסום ספרם של קרל מרקס ופרידריך אנגלס, המניפסט הקומוניסטי, שתיאר את הקומוניזם כשלב הבא בהתפתחות החברה האנושית, אשר יביא לפתירת מצוקות האדם שנגרמו על ידי השיטה הקפיטליסטית. שלב חשוב בתהליך ההגעה אל הקומוניזם הוא קיומה של המדינה הסוציאליסטית, הקומוניזם בצורתו המלאה (קומוניזם טהור) כנראה לא יושם מעולם, כמו גם קפיטליזם בצורתו המלאה (קפיטליזם טהור)."
 
כפר הנוער בן שמן: "כפר הנוער הוקם בשנת 1927 על אדמות בית החרושת חדיד. הכפר נוסד על ידי ד"ר זיגפריד להמן, מתוך מטרה להנחיל לילדים ולנוער ערכי ציונות, עבודת האדמה והערכת בני האדם. הראשונים שהתחנכו בכפר היו ילדים מקובנה. עם הזמן הצטרפו לכפר תלמידים חדשים מן הארץ ומחוצה לה."
תכנית הקשר הרב דורי 2010
מובילת תכנית אילת שחק 

מילון

קומוניזם
קומוניזם הוא שיטה כלכלית־חברתית המוגדרת כבעלות מוחלטת של החברה על הנכסים השונים שלה, תוך שמירה על שוויון כלכלי וחברתי ניכר וללא קיומה של מדינה. מונח זה הפך לנפוץ בזכות פרסום ספרם של קרל מרקס ופרידריך אנגלס, המניפסט הקומוניסטי, שתיאר את הקומוניזם כשלב הבא בהתפתחות החברה האנושית, אשר יביא לפתירת מצוקות האדם שנגרמו על ידי השיטה הקפיטליסטית. שלב חשוב בתהליך ההגעה אל הקומוניזם הוא קיומה של המדינה הסוציאליסטית, הקומוניזם בצורתו המלאה (קומוניזם טהור) כנראה לא יושם מעולם, כמו גם קפיטליזם בצורתו המלאה (קפיטליזם טהור).

כפר הנוער בן שמן
כפר הנוער הוקם בשנת 1927 על אדמות בית החרושת חדיד. הכפר נוסד על ידי ד"ר זיגפריד להמן, מתוך מטרה להנחיל לילדים ולנוער ערכי ציונות, עבודת האדמה והערכת בני האדם. הראשונים שהתחנכו בכפר היו ילדים מקובנה. עם הזמן הצטרפו לכפר תלמידים חדשים מן הארץ ומחוצה לה.

ציטוטים

”שהותי בבן שמן עזרה לי להיקשר, לאהוב את הארץ ולהפוך אותה למולדתי“

הקשר הרב דורי